امکان تصویربرداری از نمونه‌های بیولوژیکی زنده در کشور فراهم شد

یکی از شرکت های دانش بنیان اخیراً به دانش فنی ساخت میکروسکوپ های نیروی اتمی بیولوژیکی با قابلیت تصویربرداری از نمونه های بیولوژیکی دست یافته است.

معصومه ناصری، یکی از محققان این پروژه در یکی از شرکت های دانش بنیان سازنده ابزار میکروسکوپ نیروی اتمی در گفت وگو با آوای البرز، گفت: وی گفت: این شرکت در زمینه طراحی و ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی برای مطالعات فناوری نانو فعال است و توانسته این دستگاه ها را در اختیار دانشگاه ها قرار دهد.

وی با بیان اینکه محققین دانشگاهی با استفاده از این میکروسکوپ ها 500 مقاله ISI تولید کرده اند، از دیگر مزایای این محصولات دانش بنیان گفت: محصول جدید این شرکت ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی بیولوژیکی است که برای مطالعه نمونه های بیولوژیکی استفاده می شود. ، بافت ها و سلول های زنده. کار می کند

ناصری با اشاره به کاربردهای این میکروسکوپ توضیح داد: از این میکروسکوپ برای بررسی سطح نمونه های بیولوژیکی استفاده می شود اما تفاوت آن با میکروسکوپ نیروی اتمی این است که محققان می توانند از بافت نمونه در محیط سیال تصویربرداری کنند.

وی افزود: به طور کلی در فعالیت های بیولوژیکی و بیولوژیکی برخی از بافت ها باید در محیط بافری باشند تا بافت سالم بماند و یا در برخی موارد لازم است بافت ها زنده بررسی شوند. این دستگاه به ما این امکان را می دهد که بدون نیاز به خشک کردن نمونه، از بافت ها در محیط بافر عکس برداری کنیم.

این محقق افزود: علاوه بر این، این میکروسکوپ امکان تصویربرداری از زیر نمونه را در اختیار محققان قرار می دهد. هنگامی که نمونه بر روی لام قرار می گیرد، می توان از آن در زیر نیز تصویربرداری کرد که در مطالعات بیولوژیکی بسیار مهم است.

به گفته وی، با این میکروسکوپ می توان از سطح سلول ها برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد، به عنوان مثال بررسی برهمکنش گیرنده و لیگاند که نمونه مورد نظر روی سوزن قرار می گیرد. دستگاه گیرنده و سطح از طریق نیروهای بین مولکولی می توانند آزمایش کنند که آیا این دو ترکیب به یکدیگر جذب می شوند یا خیر.

انتهای پیام/