سنسور ضربه چیست؟
سنسور ضربه یا (شوک) یکی از عناصر اصلی سیستم هشدار امنیتی و سنسور حرکتی لامپ است. به لطف این حسگر ، ما به عنوان دارندگان اتومبیل می توانیم از آنها در برابر تجاوزات یا سرقت های احتمالی محافظت کنیم. سنسور ضربه وسیله ای کوچک ، جمع و جور و نامحسوس است که بر روی سطحی که قابل ضربه باشد سوار می شود و در صورت ضربه یا حرکت ناگهانی دیگر ، سنسور زنگ هشدار را به کامپیوتر می فرستد و آن را فعال می کند. واکنش این سنسور آنی و حیرت آور است و از آنجا که صدای سیگنال بسیار بلند است ، باعث می شود افراد متجاوز به سرعت اهداف خود را کنار گذاشته و فرار کنند.
نحوه ی عملکرد سنسور ضربه
سنسور ضربه در دو حالت کار می کند. حالت اول حالت هشدار است و این حالت هنگامی فعال می شود که وسیله نقلیه یا اشیا با ضربه یا لمس ناحیه ای که سنسور در آن نصب شده است را لمس کند. در این حالت ، سنسور با انتشار چندین بوق کوتاه واکنش نشان می دهد ، که می تواند با چراغ های چشمک زن (در مورد ماشین) ترکیب شود.مزیت این حالت این است که وقتی بطور مثال گربه ای روی کاپوت ماشین می پرد یا بچه ها با توپ به آن ضربه می زنند بوق طولانی نمی زند.
حالت دوم عملکرد حالت هشدار است و فقط در صورت وارد آمدن نیروی زیادی به جسم یا وسیله نقلیه فعال می شود ، به عنوان مثال پنجره ای شکسته یا سعی در سرقت وجود دارد. در چنین شرایطی ، سنسور شوک سیگنال فوری را به کنسول هشدار می فرستد و بوق مداوم و بلند را از خود ساطع می کند.
برای اینکه سنسور ضربه بتواند تأثیر واقعی را از ضربه های تصادفی و تداخل تصادفی تشخیص دهد ، دارای کنترل دو منطقه ای است یا به عبارت دیگر ، یک سیستم داخلی دارد که می تواند بین تأثیرات تشخیص دهد. (تشخیص در دو منطقه)خود سنسورها بسته به اصل عملکرد فیزیکی آنها به طور عمده به انواع تقسیم می شوند:
پیزوالکتریک و مگنتودینامیک
سنسورهای ضربه پیزوالکتریک از توانایی صفحه پیزوالکتریک برای ایجاد تنش خمشی استفاده می کنند. این نوع سنسور شوک ارزان است ، نصب آن آسان است ، اما یک اشکال بزرگ دارد. آنها به لرزش های با فرکانس بالا بسیار حساس هستند و به کوچکترین لرزش ها یا صداهای جانبی مانند صدای زنگ هشدار دیگر ، رعد و برق ، سر و صدا و دیگران واکنش نشان می دهند .علاوه بر این ، آنها تحت تأثیرات حرارتی قرار می گیرند و حساسیت سنسور بسته به دمای خارج افزایش یا کاهش می یابد.
کاربرد سنسور ضربه و نحوه ی نصب آن
در مورد نصب سنسورهای شوک در بین کارشناسان اختلاف نظر زیادی وجود دارد. برخی از آنها معتقدند که سنسورهای ضربه باید روی قسمتهای آهنی اتومبیل نصب شوند و باید به طور محکم بسته شوند تا در معرض لرزش های خارجی قرار نگیرند.با این حال ، به گفته کارشناسان دیگر ، نصب سنسورها روی آهن اشتباه بزرگی است ، زیرا بیشتر دامنه توسط آهن جذب می شود و سنسور نمی تواند داده ها را به درستی بخواند و اغلب در برابر تأثیرات ضعیف واکنش نشان می دهد.طی سالهای گذشته آزمایشهای زیادی انجام شده است تا بتوانید به این سوال پاسخ دهید که بهترین مکان برای نصب سنسور ضربه چیست ، و به نظر می رسد که در سالهای اخیر در مورد نصب زیر داشبورد ماشین ،نتایج خوبی حاصل شده است.
چطور سنسور ضربه را تنظیم کنیم؟
اگر ما متخصص نیستیم ، بهترین راه حل در این مورد مراجعه به یک سرویس تخصصی برای پیکربندی سنسور است. با این حال ، اگر تصمیم داریم خودمان نصب سنسور را انجام دهیم ، باید موارد زیر را انجام دهیم :البته ابتدا باید بفهمیم که سنسور در کجا نصب شده است. همانطور که اشاره کردیم ، سنسور شوک معمولاً یا در زیر تابلو یا روی زمین ، درست در زیر تابلو نصب می شود. اگر اتومبیل دارای زنگ هشدار داخلی باشد ، معمولاً محل قرارگیری سنسور شوک در دفترچه راهنمای خودرو به عنوان نوکر خدمت مشخص شده است.
وقتی سنسور پیدا شد ، برای پیچاندن پیچ به پیچ گوشتی مناسب نیاز داریم که حساسیت بهینه سنسور ضربه را تعیین می کند. دستورالعمل هایی روی خود دستگاه وجود دارد که طبق آنها می توانیم بدانیم کجا را بچرخانیم تا حساسیت دستگاه کاهش یا افزایش یابد.
مزایا و معایب سنسور ضربه
سنسورهای شوک مزایا و معایب خاص خود را دارند ، مانند:
برخی از سنسورها بیش از حد به تأثیرات خارجی حساس هستند و فقط در حالت “زنگ خطر” کار می کنند. یعنی آنها حتی به کوچکترین لرزش نیز حساس هستند و می توانند ما را به عنوان صاحبان اتومبیل و همسایگان که در اطراف ما زندگی می کنند دیوانه کنیم. همچنین مدل هایی وجود دارد که به نصب حرفه ای نیاز دارند. این مدل ها را نمی توان در نزدیکترین ایستگاه خدمات در خانه نصب کرد ، اما نیاز به نصب در یک سرویس تخصصی و پرداخت هزینه خدمات حرفه ای دارد.
انواع سنسور ضربه
سنسور حرکتی لامپ از نظر نحوه اتصال به دستگاه مرکزی به انواع سنسور ضربه سیمی و سنسور ضربه بیسیم تقسیم بندی می شوند. نوع بیسیم این سنسور ها در فرکانس های زیر تقسیم بندی می شوند:
شوک سنسور بیسیم ۴۳۳ مگاهرتز
شوک سنسور بیسیم ۸۶۶ مگاهرتز
انواع شوک سنسور چیست یا ضربه
شوک لامپ سنسور حرکتی به سنسوری گفته میشود که نحوه ارتباط آن با دستگاه دزدگیر مرکزی از طریق سیمکشی انجام میشود و در انواع الکترونیکی و مکانیکی در بازار عرضه میشوند،سنسور لرزشی سیمی الکترونیکی به مراتب عملکرد بهتری نسبت به انواع مکانیکی آن دارد.
مزیت سنسور ضربه یا سنسور لرزشی سیمی چیست؟
سنسور لرزشی سیمی به دلیل عدم استفاده از باطری داخلی و نیاز به نگهداری،نسبت به شوک سنسور بیسیم میتواند کم هزینه تر باشد،البته باید توجه داشته باشید که در بعضی مکان ها به دلیل عدم امکان سیمکشی امکان استفاده از این سنسور ها بسیار محدود میشود. لازم به ذکر است که در پروژه ها میتوانید از نوع بیسیم و سیمی به صورت ترکیبی استفاده کنید.
نحوه اتصال سنسور لرزشی به دزدگیر اماکن
سنسور های لرزشی بسته به نوع بیسیم و سیمی بودن نحوه اتصال متفاوتی به دستگاه خواهند داشت. در صورتی که سنسور سیمی باشد با استفاده از سه سیم و یا ۴ سیم میتواند به دزدگیر وصل شود که دو سیم برای تغذیه ۱۲ ولت و ۲ سیم برای قسمت آلارم خواهد بود،گاهی ممکن است برخی سنسور های ضربه سیمی سه سیم داشته باشند که معمولا دو سیم برای تغذیه و سیم سوم خروجی منفی میباشد که باید به زون – دزدگیر متصل شود. درصورتی که دزدگیر شما زون مفی نداشت باید با استفاده از یک رله زون را فعال نمایید.
چرا شوک سنسور ها خطا میزنند؟
انتخاب محل نصب شوک سنسور بسیار مهم است،گاهی برخی نصابان سنسور را وسط شیشه های بزرگ نصب میکنند
که ضخامت مناسبی هم ندارند،توجه داشته باشید که شیشه های نازک در مواقع عبور خودرو های سنگین دچار لرزش شده و احتمال خطا را افزایش میدهند. شوک ها باید حتما به دیوار ها و شیشه های محکم نصب شوند تا از بروز خطا جلوگیری شود. علاوه بر موارد بالا،برخی سنسور های بیسیم در زمان اتمام باطری خطا رد میکنند تا توسط مالک علت بررسی شده و باطری تعویض شود و امنیت سیستم به خطر نیوفتد.
آیا نصب شوک سنسور ضرروی است؟
با نصب شوک سنسور بر روی در اصلی وروی ساختمان میتوانید از تخریب در اصلی توسط سارقان جلوگیری نمایید،تا پیش از تخریب کامل در با اولین ضربه به توپی قفل در اصلی ورودی سیستم امنیتی ساختمان به صدا در آمده و سارقان محل را ترک کنند.
سنسور(SENSOR) سیستم اعلام دزدگیر خودرو
سنسور به معنی حسگر است. سنسورها المان های حس کننده ایی هستند که یک کمیت فیزیکی را تشخیص داده و آن را به سیگنال الیکتریکی تبدیل می کنند. این سیگنال ممکن است باعث تحریک یک قسمت دیگر و یا یک رله شود.
سیستم اعلام دزدگیر خودرو و انواع آن : سنسور به معنی حسگر است. سنسورها المان های حس کننده ایی هستند که یک کمیت فیزیکی را تشخیص داده و آن را به سیگنال الیکتریکی تبدیل می کنند. این سیگنال ممکن است باعث تحریک یک قسمت دیگر و یا یک رله شود. در گذشته در سیستم های اعلام سرقت خودرو و سنسور های مختلفی به کار برده می شد. اما در حال حاضر سنسورهای به کار رفته در دزدگیر خودرو عبارتند از :
- سنسور شوک
- سنسور التراسونیک
البته در بعضی از دزدگیر های اتومبیل سنسور حرارتی(TEMPER) نیز وجود دارد که دمای داخل اتومبیل را نشان می دهد.
سنسور شوک(SENSOR SHOCK)
سنسور شوک یا سنسور ضربه در مقابل ضربه و تکان عکس العمل نشان داده و بلافاصله به باکس کنترل(سرور) این موضوع را تحت عنوان سیگنال الیکتریکی نشان می دهد. سنسور شوک خودرو دارای یک نمایشگر LED و یک ولوم جهت تنظیم حساسیت دستگاه می باشد. زمانی که یک ضربه به بدنه اتومبیل وارد شود شوک سنسور تحریک شده و آژیر به صدا در می آید. شوک سنسور معمولا زیر فرمان یا روی داشبورد قرار می گیرد. و با چسب دو طرفه به محل مورد نظر می چسبد بدین ترتیب با هر تکان و یا ضربه خودرو آن را احساس نموده و عکس العمل نشان می دهد. شوک سنسور جهت نصب دارای 3 سیم است که باید باکس کنترل متصل شود:
سنسور التراسونیک(ULTRASONIC SENSOR)
التراسونیک به معنای مافوق صوت است. سنسور التراسونیک بر اساس امواج مافوق صوت کار می کند. این سنسور دارای یک فرستنده و یک گیرنده است. فرستنده امواج ما فوق صوت را داخل محیط خودرو ارسال می نماید. امواج ارسالی پس از برخورد به درون محیط خودرو توسط گیرنده جذب می شوند.
در این حالت اگر سارق به هر دلیلی درب و یا شیشه ماشین را باز نماید. امواج برگشتی جذب شده توسط گیرنده الکتروسونیک از حد استاندارد کمتر شده باشد این سنسور بلافاصله عکس العمل نشان می دهد. فرکانس کار سنسور الکتروسونیک خودرو در حدود 40 کیلو هرتز می باشد. جهت اطلاعات تکمیلی در این مورد می توانید در دوره آموزش نصب دزدگیر خودرو شرکت نمایید.
سنسور های الکتروسونیک معمولا بر روی داشبورد خودرو و رو به قسمت انتهایی ماشین قرار می گیرند بر روی این سنسور نشانگرهای LED به صورت چشمک زن قرار دار که نشان می دهند این خودرو به سیستم دزدگیر مجهز است و اما یکی از نمایشگرهای LED که کعمولا در وسط قرار دارد نشان دهنده فعالیت و یا تحرک این سنسور می باشد.
در حالت معمولی این نشانگر خاموش است اما پس از تحریک شدن بلافاصله به صورت چشمک زن فعالیت خود را نشان می دهد. یک ولوم در پشت سنسور التراسونیک قرار دارد که برای تنظیم میزان حساسیت آن به کار می رود. سنسور التراسونیک جهت نصب در سیستم اعلام سرقت دارای 3 سیم است که مانند سنسور شوک جهت فعالیت باید متصل گردند:
- برق مثبت 12 ولت
- سیم تحرک
- سیم اتصال بدنه(GND)
منبع : therange.co.uk