شعار در تیم ملی بیداد می‌کند/ فدراسیون وامدار بدهی‌های زمان انتخابات است

کارشناس بسکتبال در گفتگو با آنا

یک کارشناس بسکتبال گفت: در تیم ملی ماهیت کار نامشخص است و هر چه می شنویم شعار و فریاد است.

افشین رضاپور درباره نتایج نه چندان خوب تیم ملی بسکتبال ایران در مراحل انتخابی جام جهانی و صعود به تیم هفتم آسیا به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا گفت: بحث. صعود تیم ملی به جام جهانی روی میز است و احساس من این است که صعود می کنیم، اما برای شخصیت بسکتبال ایران به عنوان تیم هفتم یا هشتم آسیا نوید خوبی ندارد. در مسابقات انتخابی، نمایش موفقیت آمیزی به نمایش نگذاشته ایم. عجیب است که بعد از باخت به اردن در جام ملت های آسیا در جمع چهار تیم برتر قرار نگرفتیم. در آخرین دیدار تیم ملی از پنجره پنجم مقدماتی جام جهانی، در خانه مقابل چین شکست خوردیم که چند بازیکن را نیاوردیم.

**مواضع جهانی از بین رفته است

وی ادامه داد: نتایجی که در این مدت به دست آوردیم نشان دهنده شیب نزولی بسکتبال ایران است که با انتخاب های اشتباه فدراسیون و کادر فنی در ماه های گذشته در رده های پایه آغاز شد و متاسفانه شاهد از دست دادن استعدادها بودیم. با وجود استعداد زیادی که داریم، فرصت های مساعد زیادی به دلیل ناآگاهی یا ضعف مدیریتی فدراسیون بسکتبال از دست رفته است. موقعیت های جهانی برای کلاس ها و گروه های سنی یکی پس از دیگری از دست رفت. در تیم ملی بزرگسالان این چند ماه بیشتر شعار می شنویم، شوف بیداد می کند. ماهیت و هدف کار نامشخص است.

**هیچ قدمی برای بازآفرینی نیست

این کارشناس بسکتبال خاطرنشان کرد: میانگین سنی پنج نفر ثابت تیم ملی بسکتبال 32 سال است و حدود 7 بازیکن تیم ملی تجربه حضور در جام جهانی و المپیک را دارند. بنابراین ما تیم باتجربه و خوبی داریم. احیای تیم ملی به عنوان یک هیاهو تلقی می شود و نه گامی به سوی رنسانس. آیا جوانی همراه با آینده نگری اعلام می شود، ظرف 6 ماه رشد مورد انتظار اجرا خواهد شد. شواهد این را نمی گوید. شاید در این تیم ملی نفراتی داشته باشیم که حدود 9 ماه از آنها در تیم سعید ارمغانی استفاده شد اما برای تیم ملی استفاده نمی شود. نه کادر فنی و نه بازیگران حتی یک قدمی برنداشتند. تیم ملی را باید به دست کسانی سپرد که بعد از 9 ماه هم قدم های موثری برنداشته اند، آن وقت تیم ملی خیلی جوان است.

** فدراسیون قضاوت استعداد یاب را آسان می کند

وی با بیان اینکه اتفاقات در تیم ملی بسکتبال واضح و خارج از شخصیت بود، تاکید کرد: در تیم ملی بسکتبال شاهد شعار زدگی هستیم. ما در حال گذراندن یک روند اشتباه و غیرمنطقی هستیم. تیم ها و پست هایی که در فدراسیون بسکتبال به افراد مختلف واگذار شده، بیشتر بدهکار هستند. در مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال حمایت های زیادی انجام شد و هنوز بدهی های مختلف پرداخت نشده است. اخیراً می بینیم که یک نفر از شرایط وجودی ناراضی است و مسائلی را مطرح می کند و یک نفر را از آن طیف می آورند و برایشان پست یا شغل تعیین می کنند. موضوع دیگری که مورد بحث قرار گرفت استعدادیابی بود. فدراسیون به راحتی به هرکسی حکم استعداد یاب می دهد. این اقدامات با هدف مماشات با گروه های مختلفی است که در جمع آوری آرا در انتخابات نقش داشتند. آنها بدهی های آن زمان را دارند و متأسفانه بسکتبال بهای سنگینی برای آن بدهی ها می پردازد.

**بچیروویچ را برند جهانی می نامند!

رضاپور با یادآوری اینکه در این مدت استعدادهای زیادی سوزانده شد، گفت: بازیکنان شایسته در این ماه ها شانس حضور در جام جهانی جوانان و جوانان را از دست دادند. تیم ملی بزرگسالان هم همین روند غیرمنطقی را ادامه می دهد و مشخص نیست مسئولیت این تیم بر عهده کیست. وظایف و ماموریت های بچیروویچ در تیم ملی چیست؟ سعید ارمغانی سرمربی نیست؟ بچیروویچ مدعی است وقتی سرمربی تیم ملی می شود، بسکتبال ما را زمانی به اوج می رساند که بسکتبال ایران در اوج بود. ما دو قهرمانی داشتیم و یک قهرمانی با او کسب کردیم اما بازی های آسیایی 2014 را باختیم. او سرمربی تیم ملی اسلوونی بود و او را یک برند جهانی می خوانند مگر اینکه بعد از شکست در بازی های آسیایی و خروج از ایران هدایت کدام تیم بزرگ را بر عهده داشت. بچیروویچ بیکار بود و به صورت رایگان وارد ایران شد تا با تیم ملی بسکتبال ایران به جام جهانی برود.

**از آنجایی که 12 بازیکن هستند، ممکن است در هر بازی ظاهر نشوند

این کارشناس بسکتبال درباره اینکه چرا «هیئت مربیگری» در دست بچیروویچ بود، توضیح داد: مشخص نیست چرا هیئت مربیگری در دست شخص دیگری بوده است، با وجود اینکه سرمربی است، کاملاً بی ارتباط است. شایعات اولیه این بود که بچیروویچ در چین مربی بوده و به همین دلیل در تیم ملی حضور داشته است.داگان هدایت تیم را در چین بر عهده داشت. الان در بسکتبال تحلیل و تعدیل داریم. قالب برگزاری مسابقات بسکتبال نیز تغییر کرده است، با توجه به اینکه تیم های ملی به مدت 15 ماه در پنجره های انتخابی جام جهانی و رقابت های قاره ای حضور دارند، در هر بازی با 12 بازیکن حاضر نمی شوند. تیم چین در دیدار مقابل ایران تغییراتی نسبت به دیگر بازی های خود داشت. تیم های مختلف در طول این پنجره ها از 30 تا 40 بازیکن استفاده می کنند.

**بازیکنی که جام جهانی را از دست داد بیرون است

رضاپور ادامه داد: باید در بین جوانان شایسته سالاری باشد زیرا باید به جام جهانی برویم. جدای از آن باید تیم های دیگری هم داشته باشیم تا از بازیکنان خود در راستای اهداف ملی استفاده کنند. یک جوان 17 ساله در صورت وجود شرایط باید در تیم ملی حضور داشته باشد. محمد امینی، صارم جعفری و … از جوانان تا نوجوانان باید در تیم ملی باشند. مهره هایی که به خاطر جوانی کنار گذاشته شدند هم باید به تیم ملی برگردند. یک بازیکن با تجربه 28 ساله حذف و یک بازیکن 27 ساله اضافه شد. آنها می خواهند به این بازیکن فرصت کسب تجربه بدهند. بازیکنی که جام جهانی را رها کرده و یک سال کوچکتر یا همسنش باشد به تیم ملی می آورند. آنها 9 ماه در اردوهای مختلف تیم ملی بازیکنی را همراهی می کنند اما در روز بازی با چین به او هیچ بازی نمی دهند. نوید رضایی فر را با تجربه اش بازی نمی کنند. کار باید برنامه و اساس داشته باشد. ما واقعاً نمی‌دانیم چه بگوییم و زبان قادر به تصمیم‌گیری اشتباه نیست.

انتهای پیام/