دلار یک کانال برگشت/ چگونه می‌توان جلوی گران شدن دلار را گرفت؟

مریم فخری: برخلاف شنبه که دلار دو کانال افزایش یافت، روز یکشنبه بازار نزولی را تجربه کرد.

چگونه جلوی کاهش/افزایش دلار در کانال را بگیریم؟

اگرچه افت قیمت دلار در بازار اندک و حدود 330 تومان بود، اما همین رقم باعث شد دلار یک کاناله عقب نشینی کند و از کانال 36 هزار تومانی به کانال 35 هزار تومانی سقوط کند.

بر اساس گزارش ها، دلار در معاملات گذشته بازار به قیمت 35 هزار و 920 تومان معامله می شد در حالی که روز شنبه 36 هزار و 250 تومان فروخته می شد.

با وجود کاهش قیمت دلار در روز شنبه، روند قیمت ها نشان می دهد که دو روز ابتدایی هفته جاری 1700 تومان به ازای هر دلار آمریکا افزایش یافته است. از ابتدای آبان ماه 3 هزار و 140 تومان گران شده است.

به گفته بسیاری از کارشناسان ارزی، عواملی مانند سیگنال‌های منفی طرف‌های مقابل مذاکرات هسته‌ای برجام، انتظارات تورمی ناشی از ابهامات بازار و تبدیل سپرده‌های بلندمدت به سپرده‌های جاری در افزایش قیمت موثر بوده است. قیمت دلار.

چگونه جلوی کاهش/افزایش دلار در کانال را بگیریم؟

چرا مردم دلار را با قیمت های بالا می خرند؟

این در حالی است که طی چند روز اخیر و در پی نوسانات شدید قیمت ارز، بانک مرکزی سعی کرده بسته های جدیدی را برای ترمز افزایش قیمت دلار آماده کند که یکی از آنها ممکن شده است. خرید غیرحضوری ارز از شنبه هفته جاری و شرایط فروش. بانک ها ارز دادند.

مسعود توکلی سخنگوی بازار ارز در این خصوص گفت: هدف بانک مرکزی از راه‌اندازی سامانه آنلاین بازار ارز، جلوگیری از اتلاف وقت متقاضیان در مقابل صرافی‌ها است. با این روش متقاضیان می توانند ارز مورد نیاز خود را از شهرستان و صرافی های نزدیک محل سکونت خود دریافت کنند.

وی تصریح کرد: گلوگاه های موجود در بازار آنلاین ارز نسبت به روز گذشته برطرف شده و مابقی موارد نیز تا پایان هفته برطرف می شود. با تغییرات سیستمی و عیب یابی، روند تعیین زمان مراجعه به صرافی برای خرید ارز از طریق سامانه تسریع می شود.

توکلی تاکید کرد: آوای البرز راه اندازی سامانه خرید و فروش آنلاین ارز، اطلاع رسانی به مردم از خرید از این سامانه و انتشار آن در بین فعالان بازار، امکان تراکنش را به تمامی صرافی های مجاز می دهد و این توزیع تقاضا بین صرافی ها باعث کاهش بار روانی و رفع صف می شود.

سخنگوی بازار ارز همچنین از احتمال افزایش سهمیه ارزی روزانه خبر داد; در حال حاضر حداکثر سهمیه روزانه مبادلات برای برداشت پول از بانک 100 هزار دلار است که احتمال افزایش این رقم در روزهای آینده وجود دارد. .

با برداشت اثرات روانی از بازار، اشاره می شود که قیمت ها به تعادل و حالت می رسد. صرافی ها در کانال 34 هزار تومانی بازار ارز دلار می فروشند، در این صورت جای فکر این است که مردم در کانال های بالاتر دلار بخرند! بخش مهمی از فروشندگان ارز در بازار توافقی را صرافی ها تشکیل می دهند، یعنی معاملات بین صرافی ها با نرخ های پایین صورت می گیرد و صرافی ها آماده هستند دلار خود را با قیمتی کمتر از 2 هزار تومان نسبت به بازار آزاد بفروشند. نمی خواهید دلار با نرخ های بالاتر بخرید.

به گفته این مسئول بازار متشکل ارز، صرافی ها به عنوان فعالان حرفه ای بازار، نه تنها خریدار بلکه فروشنده هم هستند، پس چگونه مردم در بازار غیررسمی دلار را با قیمت بالاتر خریداری می کنند؟

بیشتر بخوانید:

دلار در دو کانال دیگر افزایش یافت/ در پشت صحنه افزایش شدید قیمت دلار اعلام شد.

دلار گران؛ آیا شوک چهارم اقتصاد ایران/فوق تورم در راه است؟

آیا می توان جلوی گرانی دلار را گرفت؟

اما سوال اینجاست که آیا در این سناریو و در فضای پرنوسان قیمت دلار می توان از افزایش قیمت دلار جلوگیری کرد؟ در این زمینه برخی کارشناسان به راهکاری مانند شکسته شدن نرخ سود بین بانکی و نرخ سود بانکی اشاره می کنند. به گفته آنها، بانک مرکزی باید به مواضع سختگیرانه خود در این زمینه پایان دهد و تصمیم به افزایش نرخ سود بین بانکی و نرخ سود بانکی بگیرد. این یک تصمیم کوتاه مدت برای بازار ارز است.

در واقع، تا زمانی که فضای سیاست خارجی تغییر نکند، تحلیلگران مالی معتقدند که چشم انداز مثبت بازار ارز در بلندمدت امکان پذیر نیست.

از سوی دیگر برخی کارشناسان اقتصادی می گویند: حرکت به سمت یکسان سازی نرخ ارز، کاهش فاصله ارز اسمی با ارز بازار آزاد و بهبود شاخص های کلان مانند تورم از مهم ترین سیاست هایی است که می تواند در دستور کار قرار گیرد. در کوتاه مدت برای ایجاد ثبات در بازار ارز

عباس ارگون، عضو هیات نمایندگی اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: حفظ ثبات و امنیت در جامعه و اقتصاد مهمترین موضوعاتی است که به عنوان اولویت جذب سرمایه گذاری در دستور کار قرار می گیرد. اگر به جایی برسیم که هیچکس تصمیمات بلندمدت نگیرد و هر حرکت جدیدی به آینده موکول شود، به نفع اقتصاد ما نیست.

223225