تراکم تشویقی و پارکینگ اضافه برای نوسازی بافت های فرسوده – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در گفتگو با خبر ساعت 14 شبکه یک سیما. در باره مصوبه جدید و بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده ویژگی های این بسته برای تشویق مالکان و سرمایه گذاران به نوسازی بافت فرسوده: مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری. در باره وضعیت محله های شکسته در کشور نیاز به ساماندهی دارد و یکی از دغدغه های دولت سیزدهم رسیدگی به این محلات است.

وی با بیان اینکه محله های خسته کشور از وسعت قابل توجهی برخوردار است، تصریح کرد: به این ترتیب و امنیت به این ترتیب شرایط معیشتی مشکلاتی را برای ساکنان این محله ها ایجاد کرده است، وی افزود: در شرایط کنونی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصمیم دارد خدمات متعددی را به محله های فرسوده برای نوسازی ارائه کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مناطق فرسوده شهر کوچک و صعب العبور ماشین حرکت دشوار سیاست های محرک پیش بینی شده بود. در بسته تشویقی ساختمان شهر تصمیم گیری برای تجدید بافت های قدیمی در باره در هزینه پروانه ساختمان باید تخفیف مناسب داده شود. دوم اینکه سازه های ریزدانه باید به درشت دانه تبدیل شوند. ثالثاً، دو سطح تراکم تشویقی باید ارائه شود که برای انبوه سازان مناسب باشد. پارکینگ اضافی برای این بافت ها پیشگویی شده است.

قاسمی ضمن دعوت از انبوه سازان برای مشارکت در ارتقای منسوجات فرسوده و بهره مندی از بسته تشویقی. ساختمان شهر وی بیان کرد: بسته تشویقی با ویژگی هایی که دارد فضای ایده آلی را برای انبوه سازان ایجاد می کند و با این بسته و مشارکت انبوه سازندگان، نوسازی بافت های فرسوده تسریع می شود.

وی گفت: اعطای تسهیلات ارزان قیمت به انبوه سازان نیز در دست بررسی است که در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد. امیدواریم از طریق این بسته تشویقی بافت فرسوده کشور را از شرایط موجود به بافتی مناسب تر تبدیل کنیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا فروش دو طبقه تراکم اضافی در تهران مشکل ایجاد می کند یا خیر؟ وی گفت: در شورای عالی شهرسازی و معماری موضوع توسط کارشناس بررسی شد. اصولاً در بافت های فرسوده طبقه مرتفع نداریم. به این معنی که با ارائه دو سطح تراکم تشویقی، در این موارد به سطح محله شهری معمولی خواهیم رسید، بنابراین این تشویق قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

شایان ذکر است شورای عالی شهرسازی و معماری بسته تشویقی جدیدی را برای نوسازی بافت های فرسوده تصویب کرده است. در این بسته، مشوق هایی برای تراکم، طبقات اضافی و پارکینگ در نظر گرفته شده است. این تسهیلات می تواند توسط سازندگان مقیاس بزرگ که به دنبال نوسازی محله ها و بلوک ها هستند و همچنین سازندگانی که به بهبود جاده ها و محورهای اصلی بافت فرسوده کمک می کنند، استفاده شود. تولیدکنندگان پلاک های دسته جمعی و پلاک هایی که به دلیل فرسودگی و فرسودگی جان افراد را تهدید می کند می توانند از این بسته تشویقی استفاده کنند.