![ملکی چوبری: از پژوهش های تکلیفی عبور کرده ایم](https://avaye-alborz.ir/wp-content/uploads/2025/02/762782_552.jpg)
![ملکی چوبری: از پژوهشهای تکلیفی عبور کردهایم](https://avaye-alborz.ir/wp-content/uploads/2025/02/762782_552.jpg)
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت: یکی از چرخش های تحول آفرین در مجموعه دانشگاه آزاد آن است که از پژوهش های تکلیفی به سمت پژوهش با رویکرد حل مسئله حرکت کند.
به گزارش خبرنگار آنا مجتبی ملکی چوبری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در هفتمین کنفرانس بین المللی بازشناسی الگو و تحلیل تصویر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان یکی از دانشگاه های به روز با امکانات ویژه و اعضای هیئت علمی خبره و با تجربه در استان گیلان بوده که از دیرباز در رشته کامپیوتر و در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می کند.
وی عنوان کرد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه اجتماعی با رویکرد حل مسئله قلمداد می شود دانشگاهی که نسبت به خیلی از مسائل و موضوعات پیرامونی خود حساس است و درراستای ایفای مسئولیت اجتماعی تاثیرگذاری دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه گفت: سند تحول و تعالی دانشگاه یعنی سندی که مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور و سیاست های کلی نظام در حوزه علم و فناوری است.
ملکی چوبری افزود: چند جهش مشخص شده که برخی از این چرخش ها و جهش های تحول آفرین مربوط به همین همایشی است که امروز دردانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار می شود.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی که امروز به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان که با یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو و بیش از ۶۰ هزار عضو هیئت علمی و کارمند و ۳۰ هزار دستیار آموزشی و ۱۱ هزار شبکه آزمایشگاهی مطرح است.
وی تأکید کرد: دانشگاه دو چرخش تحول آفرین را دنبال می کند که یکی از چرخش های تحول آفرین دانشگاه این است که آموزش های ما در دانشگاه از رویکرد حافظه محور به سمت تعالی محور و مهارت محور حرکت کند؛ یعنی دانشجو در فضای دانشگاه و آکادمیک در کنار مفروضات و تئوری یک حرفه و کار را بازآموزی و یادگیری داشته باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان افزود: پدیده ای مانند هوش مصنوعی که امروز یکی از محور های اصلی کنفرانس است همین رویکرد را دنبال می کند.
ملکی چوبری تشریح کرد: یکی دیگر از چرخش های تحول آفرین ما در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی آن است که پژوهش های ما از پژوهش های تکلیفی به سمت پژوهش رویکرد حل مسئله حرکت کند. یعنی نظام مسائل و موضوعات مشخص است بنابراین احصاء شده وظیفه دانشگاه به عنوان قوه عاقله است که بتواند در راستای حل این مشکلات و رفع نیاز ها اقدام کند.
وی گفت: ایجاد دانشکدگان هوش مصنوعی در واحد لاهیجان و راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد کامپیوتر در واحد رشت ایجاد دانشکده آب غذا فراسودمند ها با رویکرد کشاورزی هوشمند و ایجاد دانشکده حمل و نقل و لجستیک از جمله الزامات ورود به تکنولوژی نوظهور مانند هوش مصنوعی بوده و به عنوان فعالیت های منسجم و شبکه ای در استان گیلان با نگاه حل مسئله در حال انجام است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تشریح کرد: پدیده هوش مصنوعی می تواند یک فرصت برای جامعه و بشریت و تولید علم و پیشرفت فناوری باشد و دستاورد هایی همچون بالا بردن سرعت تحلیل و تصمیم کاهش خطای انسانی سرعت پیشرفت در علم و فناوری ایجاد فرصت های شغلی جدید و صرفه جویی در نیروی کار و افزایش بهره وری از جمله مزایای هوش مصنوعی را به ارمغان آورد.
ملکی چوبری با برشمردن تهدیدات و چالش های هوش مصنوعی ادامه داد: تهدیدات و چالش های هوش مصنوعی عامل بوجود آمدن خطرات شغلی مشکلات اخلاقی معضلات امنیتی گرانی ها در حوزه حریم خصوصی وابستگی به هوش مصنوعی و از کنترل خارج شدن هوش مصنوعی خواهد شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان خواستار پیوند دانشگاه با صنعت درراستای آخرین دستاورد ها و تحولات مبتنی بر هوش مصنوعی شد و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این گونه کنفرانس ها می تواند موجب آسیب شناسی مسائل و موضوعات و چالش های مرتبط با هوش مصنوعی شود و این کنفرانس ها می تواند آخرین پیشرفت ها و تحولات در حوزه هوش مصنوعی را در فضای دانشگاه مورد نقد و بررسی قرار دهد.