آشنایی با انواع روش های تقویت فن بیان

اگر هزاران هنر داشته باشید، تا زمانی که نتوانید به خوبی سخن بگویید و فن بیان مناسبی داشته باشید، نمی‌توانید آنرا به دیگران نشان دهید. در کنار داشتن هر توانایی و استعداد فن بیان به شما کمک می کند که استعدادها و توانایی های خود را نشان دهید، در صورتی که فن بیان شما ضعیف باشد نمی توانید خود را آنطور که هست نشان دهید و به دیگران معرفی کنید، در این بخش می خواهیم شما را با انواع روش های تقویت فن بیان آشنا کنیم تا بتوانید با بهره گرفتن از آنها در عرصه های مختلف موفق تر شوید و خود را با بهترین استعداد و توانایی هایتان معرفی نمایید.

فن بیان چیست؟ توضیحی ساده برای آگاهی بیشتر

به طور ساده می توانیم بگوییم فن بیان به معنای توانایی صحبت کردن با هر مخاطب در هر شرایطی است به گونه ای که بتوانید بدون مشکل با افراد مختلف درباره موضوعاتی که می خواهید ارتباط بگیرید.

برای برقراری ارتباط صمیمانه با دوستان، تبدیل شدن به همنشینی دلچسب یا تبدیل شدن به یک سخنران حرفه ای برای فروش محصولات یا کنفرانس ها به تقویت فن بیان نیاز دارد.

تکنیک های بهبود فن بیان

برای اینکه روشها و تکنیک های فن بیان موثر واقع شوند باید آنها را به صورت مکرر تمرین کنید تا زبان شما بتواند کلمات با آواهای مختلف را به درستی بیان کنند و مخاطب بتواند با صحبت های شما ارتباط بگیرد و به درستی متوجه کلماتی که بیان می کنید بشود.

 تکنیک تند گویی

برای انجام دادن این تکنیک فن بیان، کافی است به یکی از اشیایی که در اطرافتان هست نگاه کنید و حداقل به مدت 3 دقیقه در ارتباط با آن حرف بزنید.  برای این موضوع نیازی به صحبت های منطقی و به هم پیوسته نیست، هر آنچه به ذهنتان می‌رسد را به زبان بیاورید.

با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید

احساس کنید حرفی که می‌زنید، متعلق به خودتان است. با تمام اعتمادبه‌نفسی که در دنیا وجود دارد، صحبت کنید. در صورتی که در صحبت خود اعتماد به نفس نداشته باشید، مخاطبان به شما توجه نمی کنند.

همچنین بخوانید: بهترین تکنیک های تقویت فن بیان

به هر آنچه که می‌گویید باور داشته باشید

نکته ی قبل در مورد اعتمادبه‌نفس موقع صحبت کردن بود و این نکته درمورد ارتباطی است که شما با موضوعی که درمورد آن صحبت می‌کنید برقرار کرده‌اید: باید خودتان چیزی که می‌گویید را باور داشته باشید. باور و اعتماد به نفس از یک ریشه هستند.

واضح صحبت کنید

آنچه در فن بیان اهمیت ویژه دارد، انتقال پیام به شنونده است. از این رو باید واضح صحبت کنید. بسته به این که شنونده‌تان در چه سطحی است و چه اطلاعاتی از موضوع مورد بحث دارد، به گونه ای صحبت کنید که کاملا متوجه منظورتان شود. دو پهلو صحبت کردن باعث به وجود آمدن سوء برداشت می شود.

روی تن صدایتان کار کنید

اگر سخنرانان موفق و حرفه ای را دیده باشید، می‌بیند که تن صدای خوبی دارند. آن‌ها معمولا روی صدای خود کار می‌کنند و تمریناتی را برای بهبود تن صدایشان به کار می‌گیرند. اوج و فرود صحبت در هنگام سخنرانی میتواند تاثیر کلام شما را بیشتر کند.

حذف تکیه کلام‌ها

برای حذف کردن تکیه کلام‌های خود باید اول نسبت به آنها آگاه شوید. چند دقیقه حرف بزنید و صدای خود را ضبط کنید و ببینید که چقدر از آواهای “اااا”، “آآآم” و… استفاده می‌کنید. این کار را تکرار کنید و سعی کنید هر بار این آواها را کمتر به کار ببرید.

تمرین بلندخوانی

از آنجایی که کمتر پیش می‌آید که با صدای بلند حرف بزنیم، تمرین بلندخوانی بسیار ضرورت دارد. این تمرین کمک می‌کند تا حجم و برد صدای شما بهتر شده و بتوانید واضح‌تر حرف بزنید. برای اجرا کردن این تکنیک کافی است متنی را انتخاب کنید و با بلندترین صدایی که می‌توانید، آن را بخوانید.

تمرین تنفس بخش مهمی در فن بیان

بخش مهمی از تسلط شما بر فن بیان به شیوه تنفس‌تان مربوط می‌شود، یکی از نخستین نشانه‌هایی که دیگران می‌توانند متوجه شوند که شما گرفتار فشار و استرس شده‌اید و چندان بر خودتان مسلط نیستید، شیوه‌ی نفس کشیدن شماست.

از زبان بدن استفاده کنید

استفاده از زبان بدن در تکینیک‌های فن بیان بسیار مهم است. هنگامی‌که صحبت می‌کنید از زبان بدن خود هوشمندانه و دقیق استفاده کنید. هنگامی‌که به صحبت‌های دیگران گوش می‌کنید زبان بدن آنها را ببینید و آنهایی که برایتان جذاب هستند را یادداشت کرده و در زمانی که موقعیت آن مناسب است به تمرین آن‌ها بپردازید.

کارهایی مانند استفاده از دست‌ها، ارتباط چشمی، تکان دادن سر، لبخند، اخم و حرکاتی که همزمان با سخن گفتن اتفاق می‌افتند، همگی جزو زبان بدن شما محسوب می‌شود. روی آن‌ها کار کنید و حرکاتی جذاب و به موقع انجام دهید.

خودپرستی را کنار بگذارید

برای تقویت این مورد می توانید خودتان را با افرادی احاطه کنید که بهتر از شما هستند. می توانید از همجواری با آنها درس‌های زیادی یاد بگیرید که از روش های دیگر، آموختن این درس‌ها امکان پذیر نیست و مهارت تان را ارتقا دهید. در کلاس ها و کارگاه هایی شرکت کنید که از افرادی تشکیل شده است که در حرفه شان از شما بهتر هستند. به تجربیات شان گوش کنید، ممکن است سخت باشد اما قطعا به بهتر شدن تان کمک می کند.

آرام باشید

شاید این آخرین نکته باشد اما مهم ترین مسئله است. چرا؟ چون اگر تازه کار هستید، هر یک از سخنرانی ها یا آزمون ها می‌تواند برای تان به آخرین‌شان هم تبدیل شود. پس همه چیز به این چند دقیقه یا حتی چند ثانیه بستگی دارد و این موضوع می تواند شما را نگران کند. عمیق نفس بکشید و لبخندی بزنید، به توانایی های خودتان اعتماد داشته باشید و بدانید فرقی ندارد چه اتفاقی می افتد، مهم این است که شما به بهترین شکل تلاش کرده اید.