بلوم (Blum) چیست : ترکیبی از اکسچنج متمرکز و غیرمتمرکز

گلب کوستارف (Gleb Kostarev)، ولادیمیر اسمرکیس (Vladimir Smerkis) و ولاد ماسلیاکوف (Vlad Maslyakov) بنیانگذاران بلوم هستند. این افراد پیش از این در صرافی بایننس فعالیت داشتند و به همین دلیل، انتظارات زیادی از پروژه بلوم و ایردراپ آن وجود دارد.

بلوم Blum یک مینی اپلیکیشن در تلگرام است. هدف آن بازتعریف ترید ارزهای دیجیتال با ارائه یک صرافی ترکیبی است که دسترسی به توکن‌های صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز را در یک پلتفرم واحد امکانپذیر می‌کند.

گلب کوستارف (Gleb Kostarev)، ولادیمیر اسمرکیس (Vladimir Smerkis) و ولاد ماسلیاکوف (Vlad Maslyakov) بنیانگذاران بلوم هستند. این افراد پیش از این در صرافی بایننس فعالیت داشتند و به همین دلیل، انتظارات زیادی از پروژه بلوم و ایردراپ آن وجود دارد. علاوه بر این، پیج توییتر بایننس مدیر بازاریابی بلوم را فالو کرده که از نزدیکی زیاد این پروژه با این صرافی خبر می‌دهد.

مقدمه ای بر بلوم

بلوم یک تازه وارد در عرصه معاملات کریپتو است، اما پیش از این پیشرفت های چشمگیری داشته است. طی دو ماه پس از راه‌اندازی، بلوم بیش از 10 میلیون کاربر جذب کرده و تا 6 ژوئن 2024 به چهارمین کانال تلگرامی بزرگ جهان با بیش از 9.6 میلیون کاربر تبدیل شده است. این رشد سریع نشان دهنده ارزش پیشنهادی منحصر به فرد بلوم به کاربران در بازارهای نوظهور است که در آن پذیرش کریپتو در حال افزایش است.

بلوم به عنوان یک مینی اپ در تلگرام، از پایگاه کاربران گسترده این پلتفرم پیام رسانی که تقریباً 1 میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد استفاده می کند. این استراتژی به بلوم اجازه می دهد تا به مخاطبان بیشتری دست یابد، از جمله مناطقی که پذیرش کریپتو به سرعت در حال رشد است.

ویژگی های منحصر به فرد بلوم

بلوم با ترکیب ویژگی‌های صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، یک پلتفرم معاملاتی منحصر به فرد ارائه می‌دهد که به معامله‌گران امکان دسترسی به مجموعه وسیع‌تری از توکن‌ها را می‌دهد. طراحی mobile-first آن تجربه‌ای کاربرپسند و در دسترس برای معامله‌گران تازه‌کار فراهم می‌کند و همچنین عناصر سرگرمی به تجربه ترید اضافه می‌کند. هدف بلوم ارائه ویژگی‌ها و فرصت‌های هیجان‌انگیز بیشتر برای جامعه رو به رشد معامله‌گران است.

ترید در بلوم

معامله ارزهای دیجیتال اغلب می‌تواند فرآیند پیچیده‌ای باشد، اما با برنامه رمزگذاری تلگرام بلوم، اینطور نیست. این برنامه یک تجربه ترید یکپارچه را ارائه می دهد و از چندین شبکه بلاک چین پشتیبانی می کند و قصد دارد به یک پلت فرم ایده آل برای معامله گران و سرمایه گذاران کریپتو تبدیل شود.

تجربه ترید آسان

پلتفرم Blum به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به تعویض زنجیره یا پرداخت هزینه‌های گس توکن بومی، معامله کنند، که فرآیند معاملات را کارآمدتر و کاربرپسندتر می‌کند. این صرافی غیرمتمرکز از دفتر سفارش خارج از زنجیره و تسویه آن‌چین استفاده می‌کند، به طوری که کاربران می‌توانند با کیف پول‌های موجود مانند Trust Wallet یا MetaMask تنها در یک تراکنش معامله کنند. Blum همچنین با استفاده از کیف پول‌های محاسباتی چند جانبه (MPC) یا اتصال به کیف پول‌های موجود، امنیت و کنترل کاربر را افزایش می‌دهد.

پشتیبانی از چندین شبکه بلاک چین

وقتی صحبت از پشتیبانی از بلاک چین به میان می‌آید، اپلیکیشن کریپتو تلگرام بلوم برتر است. این پلتفرم از بیش از 30 شبکه برتر بلاک چین از جمله کازمس Cosmos، ترون Tron و بسیاری دیگر پشتیبانی می کند. این پوشش جامع به این معنی است که کاربران می توانند تمام نیازهای خود را در یک مکان، بدون نیاز به جابجایی بین پلتفرم ها یا برنامه های مختلف، مدیریت کنند.

این پشتیبانی شبکه گسترده به ویژگی معاملات همتا به همتا (P2P) بلوم نیز گسترش می یابد. Blum معاملات P2P را تسهیل می کند و به کاربران اجازه می دهد از فرصت های جهانی با ترید ارز محلی استفاده کنند. این ویژگی به ویژه برای کسانی که می‌خواهند با ارز خود معامله کنند مفید است و نیاز به تبدیل ارز را از بین می‌برد و کارمزد تراکنش‌های احتمالی را کاهش می‌دهد.

صرافی غیرمتمرکز در Blum

صرافی های غیرمتمرکز یا DEX ها جزء حیاتی اکوسیستم ارزهای دیجیتال هستند. با اپلیکیشن کریپتو تلگرام بلوم، کاربران به یک تجربه DEX یکپارچه، امن و فراگیر دسترسی دارند.

ویژگی های DEX

صرافی غیرمتمرکز بلوم یک مدل ترکیبی است که ویژگی‌های برتر صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز را ترکیب می‌کند. این صرافی با دفتر سفارش آف‌چین و تسویه آن‌چین، امنیت و کارایی را افزایش می‌دهد و امکان اتصال کیف‌پول‌هایی مانند Trust Wallet و MetaMask را فراهم می‌کند. بلوم از بیش از 30 شبکه بلاک‌چین پشتیبانی می‌کند و با ادغام با تلگرام به یک میلیارد کاربر دسترسی دارد. کاربران می‌توانند با تکمیل وظایف و دعوت از دوستان، امتیاز Blum کسب کنند که برای مزایای آینده قابل استفاده است.

در نهایت، استفاده از کیف پول MPC یا اتصال به کیف پول های موجود مانند Trust Wallet و MetaMask به کاربران امکان کنترل بیشتری بر دارایی شان را می دهد. آنها می توانند دارایی های خود را مستقیماً از کیف پول مدیریت کنند، بدون اینکه آنها را به صرافی منتقل کنند.

همه این ویژگی‌ها به تبدیل DEX بلوم به یک پلتفرم قوی و کاربر پسند برای معامله ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند.

معاملات P2P در بلوم

معاملات همتا به همتا (P2P) به کاربران اجازه می دهد تا بدون نیاز به واسطه، ارزهای دیجیتال را مستقیماً با یکدیگر معامله کنند.

پلت فرم معاملاتی P2P بلوم برای تسهیل تراکنش های یکپارچه بین کاربران بدون توجه به موقعیت جغرافیایی آنها طراحی شده است. از چندین بلاک چین و ارزهای دیجیتال پشتیبانی می کند و طیف متنوعی از گزینه های معاملاتی را ارائه می دهد. این دسترسی جهانی به کاربران اجازه می دهد تا از تغییرات بازار استفاده کنند و سبد ارزهای دیجیتال خود را گسترش دهند.

معاملات P2P محلی

بلوم علاوه بر ارائه یک بازار جهانی، از معاملات محلی P2P نیز پشتیبانی می کند. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از ارز محلی خود، ارزهای دیجیتال را معامله کنند و روند معاملات را در دسترس تر و راحت تر می کند.

رشد کاربر و نقاط عطف

بلوم در مدت زمان بسیار کوتاهی پایگاه کاربران قابل توجهی را به دست آورده است. طی دو ماه پس از راه اندازی، این برنامه تاکنون بیش از 10 میلیون کاربر به دست آورده است. این رشد سریع، آن را به چهارمین کانال تلگرامی بزرگ دنیا با بیش از 9.6 میلیون کاربر تا 6 ژوئن 2024 تبدیل کرده است.

شهرت در فضای کریپتو

علاوه بر رشد سریع کاربران، بلوم از سوی بازیگران کلیدی در فضای کریپتو نیز به رسمیت شناخته شده است. گواهی بر این موضوع، انتخاب بلوم به عنوان یکی از 13 پروژه اولیه برای فصل 7 برنامه Most Valuable Builder (MVB) بایننس لبز است. این تایید از سوی بایننس لبز، یکی از معتبرترین نام‌ها در صنعت کریپتو، نشان‌دهنده پتانسیل رشد قابل‌توجهی برای پروژه بلوم است.

برنامه های توسعه برای سال 2024

بلوم قرار است در سال‌های آینده تعامل کاربران خود را افزایش دهد. ابتکارات کلیدی آن شامل گسترش عملکرد با راه اندازی نسخه های موبایل و وب پیش بینی شده تا پایان سال 2024 است. این اقدام نه تنها به Blum اجازه می دهد تا به مخاطبان گسترده تری دست یابد، بلکه سطح بالاتری از راحتی و دسترسی را برای کاربران فعلی معرفی می کند.

علاوه بر گسترش پلتفرم، بلوم ویژگی های جدیدی را با هدف ارتقای پروژه های دیگر معرفی خواهد کرد. یکی از این ویژگی‌ها «Memepad» است، یک ابزار تبلیغاتی منحصربه‌فرد که برای کمک به سایر پروژه‌های کریپتو برای دیده شدن طراحی شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های هیجان‌انگیز Quests است که به کاربران این فرصت را می‌دهد تا جوایز بیشتری کسب کنند و در نتیجه تجربه کلی کاربر را بهبود می بخشد.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/blum-combining-centralized-and-decentralized-exchange/