رامین الماسی در گفتوگو با خبرنگار آوای البرز کرمانشاه، اظهار کرد: زمانی که واحدهای یک مجتمع با تعداد طبقات بالا ساخته شوند معایبی خواهد داشت که یکی از آنها لزوم ساخت پارکینگ در زیر ساختمان است.
وی افزود: مسئله دوم سایر مشاعات مانند پارکینگ و آسانسور است که جزو الزامات چنین ساختمانی هستند و در چنین شرایطی عملا باید ۱۲۰ الی ۱۳۰ متر زیربنا ساخته شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تصریح کرد: ساخت چنین ساختمانی حدود ۱۲ میلیارد ریال هزینه در بر دارد و حدود یک میلیارد ریال نیز صرف هزینههایی مانند انشعاب و پایان کار میشود، در صورتی که هزینه پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی وام را از هزینه کسر کنیم پرداخت مبلغی بالغ بر هشت میلیارد ریال بر عهده خریدار است.
وی بیان کرد: در چنین شرایطی مبلغ باید در طول دوران ساخت پرداخت شود و اگر اقساط آن در ۲۴ ماه تقسیمبندی شود، خریدار باید ماهی ۳۰۰ الی ۳۳۰ میلیون ریال به عنوان سهم آورده خود پرداخت کند که پرداخت چنین مبلغی از توان افراد محروم خارج است و عمده مردم از این طرح حذف میشوند که این هدف طرح نیست.
الماسی تشریح کرد: با حمایت استاندار کرمانشاه و دید اجتماعی وی نسبت به شرایط و در نظر گرفتن توان مردم نسبت به تسهیل شرایط اقدام شد، گام نخست پایین آوردن تعداد طبقات بود که در این صورت پارکینگ در حیاط تعریف میشود و نیازی به ساخت پارکینگ زیر ساختمان نیست.
وی ادامه داد: گام دوم این بود که آسانسور را جانمایی کردیم، اما برای کاهش مبلغ پرداختی آسانسور تعبیه نشد تا افراد در صورت خواست خود نسبت به نصب آسانسور اقدام کنند، از طرفی با ساخت ۲ واحد در هر طبقه متراژ راهروی ساختمان نیز کاهش یافت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه ابراز کرد: همچنین سازندگان ملزم به ساخت واحدها تا پایان مرحله سفت کاری شدند و در نتیجه مبلغ پرداختی توسط خریدار به چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال کاهش یافت.
وی خاطرنشان کرد: در این طرح با بانکها نیز مطرح شده که تسهیلات را تا پایان مرحله سفت کاری و نما پرداخت کنند، در این صورت مجتمع تا پایان مرحله سفت کاری و نما ساخته و در صورت تمایل خریدار و اخذ قرارداد با سازنده و آوردن آورده جدید ساخت واحد ادامه مییابد.
الماسی افزود: ساخت واحدها بدین شکل دارای مزایا و معایبی است، فضای حیاط برای ساکنان فراهم است، خود خریداران میتوانند همسایگان خود را انتخاب کنند و مشکل فرهنگی در این صورت رفع میشود و ساخت واحدها با سلیقه خریدار انجام میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تشریح کرد: از طرفی به زمین زیادی نیاز دارد که به نفع مردم و به ضرر دولت است، اما ما سود مردم را در نظر داریم.
وی اضافه کرد: ساخت مجتمعها هماکنون در استان در حال پیشروی است و سرعت قابل توجهی دارد، مجتمعهای در حال ساخت جدید مانند شهید آوینی و اربابی از این دسته مجتمعها هستند و نهایتا ظرف ۱۲ ماه به پایان مرحله سفت کاری میرسند.