از همان ابتدا شباهت بین دو هواپیما همه را در حیرت فرو برد و خیلی زود این شایعات آغاز شد که روس ها طرح های مربوط به کنکورد را از رقبای غربی به سرقت برده اند. ناظران غربی که برتری تکنولوژیکی خود را باور داشتند، فکر می کردند که تنها راهی که شوروی توانسته به ایده ساخت Tu-۱۴۴ برسد از طریق جاسوسی تکنولوژیکی بوده است. اما این دو هواپیما علیرغم شباهت های ظاهری شان، از بسیاری جهات دو هواپیمای متفاوت بودند. در ابتدا به نظر می رسید که شوروی چند ماه زودتر از رقبای غربی خود از هواپیمای سوپرسونیکشان رونمایی کنند. هواپیمای ساخته شده توسط توپولوف کمی بزرگ تر و سریع تر از کنکورد بود و چهار ماه پیش تر از رقیب غربی خود پروازهای سوپرسونیکش را انجام داد.
در قسمت جلوی این هواپیما برآمدگی هایی به شکل بال وجود داشت که canard نامیده شده و نسبت به دوره خود جلوتر بودند. اتحاد جماهیر شوروی به Tu-۱۴۴ افتخار کرده و مردم شوروی مطمئن بودند که هواپیمای آن ها بهتر از کنکورد است و البته بسیار زیبا هم بود. در مقایسه با کنکورد، Tu-۱۴۴ بیش از ۱۲ فوت بلندتر بود و موتورهای قدرتمندتری داشت. اما حضور این دو در نمایشگاه هوایی پاریس، آغاز پایان هواپیمای روسی Tu-۱۴۴ بود.
درباره هواپیمای شگفتانگیز تو ۱۴۴ و سرنوشت غمانگیز آن در «پایان غمانگیز هواپیمای سوپرسونیک روسیه » بیشتر بخوانید.
۵۸۵۸