استاندارد اسانسور

در تمام نقاط دنیا برای طراحی و ساخت یک پروژه‌، رعایت مجموعه‌ای از قوانین و مقررات به نام استاندارد الزامی است. از طراحی و ساخت ساختمان‌ها، ماشین آلات و خودروها گرفته تا آسانسورها، همگی دارای استانداردهای مخصوص به خود در روند طراحی و تولید اند. درباره آسانسورها این استانداردها تنها شامل مرحل طراحی، ساخت و تولید نمی‌شود بلکه در مراحل نصب و نگهداری نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

یکی از مسائلی که در استاندارد آسانسور تعریف شده است، پیروی از قوانین ایمنی برای ساخت و نصب آسانسورهای برقی است. به این روش که باید ایمنی و سلامت ترمز کابین آسانسور برای توقف در طبقه مورد نظر کاملا تضمین شود. به وسیله کابل‌های فولادی یا زنجیرهای محکم فلزی از بالای ساختمان آویزان شده و بین ریل‌های هادی صلب با حداکثر انحراف ۱۵ درجه از راستای قائم حرکت می‌کند. در تعریف استاندارد آسانسورها در صورت لزوم باید به موارد خاص محیطی، اقلیمی، احتمال انفجار در ساختمان و احتمال وقوع زلزله‌ و دیگر مسائل احتمالی نیز توجه داشت.

استاندارد آسانسور برای امنیت بیشتر افراد در نظر گرفته می شود و شامل موارد زیر می باشد :

  • الزامات مربوط به سرعت بالا آمدن
  • سیستم های شناسایی درب جهت باز و بسته شدن به موقع درب برای کاهش خطر ورود و خروج افراد در زمان استفاده از آسانسور
  • مجهز به سیستم ضد حریق بودن
  • مجهز بودن به سیستم روشنایی
  • مجهز بودن به ابزار ایمنی در
  • استاندارد بودن فاصله سقف آسانسور تا دیوار
  • مکانیزم قفل درب
  • وجود قفل و ریل مناسب
  • تهویه مناسب داشتن
  • آسانسور به گونه ای باید طراحی شود که افراد احساس راحتی کنند
  • دارا بودن ظرفیت مناسب باتوجه به محل نصب
  • استاندارد پنل آسانسور با رابط کاربری مناسب
  • دارای ترمز ایمنی (پاراشوت)
  • دارای سیستم زنگ هشدار در صورت قفل شدن درب
  • وجود ضربه‌گیرهای فضای زیر آسانسور (ته گودال)
  • اخذ استاندارد در سازه

برای در هر سازه، بعد از به پایان رسیدن تمامی ساخت و سازهای محل، از سیستم برق‌رسانی ساختمان اطمینان حاصل کنید. سپس پروانه ساختمانی و مدارک سازنده توسط بازرس مربوط به تایید می‎رسد و یک کد رهگیری از جانب شرکت به شما ارائه می‌شود. پس از طی این مراحل گواهی تایید استاندارد آسانسور از جانب شرکت به فرد متقاضی ارائه می‌شود.

انواع گواهینامه استاندارد

لازم بذکر است ۲ گونه گواهینامه استاندارد برای آسانسورها وجود دارد :

۱. گواهینامه استاندارد اولیه

برای گرفتن گواهینامه اولیه آسانسور (ساختمان های نوساز)، لازم است مدارک ذیل جهت پیگیری به شرکت نصب کننده آسانسور تحویل داده شود :

– کپی از

صفحه اول پروانه ساختمان

پشت و رو کارت ملی متقاضی پروانه

صفحه اول شناسنامه متقاضی پروانه

این امکان است آسانسور شما قدیمی باشد ، یعنی نصب و راه‌اندازی آن به زمانی برگردد که هنوز استاندارد سازی آسانسور اجباری نبوده و بدون گواهی استاندارد اخذ پایان کار ساختمان ممکن بود، در صورت درخواست متقاضی پروانه ساختمان می توان پیگیری های لازم را با مدارک ذکر شده بالا انجام داد .

نکته ای که وجود دارد از بابت آسانسورهای قدیمی بدون پروانه ساختمان دولتی می باشد، که با جایگزین شدن قبض برق محل نصب آسانسور مشکل مرتفع شده و در صورت رعایت استانداردها اخذ گواهینامه قابل پیگیری می باشد .

۲. گواهینامه استاندارد ادواری

در سناریوی دیگر ممکن است که گواهی اولیه را داشته باشید یعنی در سال های گذشته اخذ شده باشد، اما اکنون می‌خواهید به‌ طور ادواری استاندارد آسانسور را بگیرید. این خصوصا در ساختمان های پر رفت ‌و آمد وجود دارد و مسئولیت سنگینی در قبال حفظ ساکنین از لحاظ جانی و مالی و ایمنی بر عهده مدیر یا صاحبان ساختمان می گذارد که با عقد قرار داد با شرکت معتبر آسانسوری و تحویل مدارک ذکر شده قابل پیگیری و انجام خواهد بود.

مدت زمان گرفتن گواهینامه اولیه بین ۲۰ تا ۳۵ روز و استاندارد ادواری بین ۱۰ تا ۳۰ روز است، لازم بذکر است زمان مد نظر جهت گرفتن گواهینامه به المان هایی از جمله کارهای ساختمانی که توسط کارفرما انجام می شود و شرکت بازرسی بستگی دارد و امکان کوتاه شدن زمان اخذ گواهینامه استاندارد نیز وجود خواهد داشت.

مراحل اخذ گواهی استاندارد آسانسور

  • اطمینان از اتمام عملیات نصب و راه اندازی آسانسور و به انجام رسیدن کلیه عملیات ساختمانی و برق رسانی و سایر عملیات مربوطه
  • ارسال کپی از صفحه اول پروانه ساختمانی و کپی کارت ملی متقاضی پشت و رو به شرکت
  • ثبت نام اینترنتی توسط شرکت، اخذ کد رهگیری و مشخص شدن شرکت بازرسی
  • تأئید نهایی بازرس
  • انتظار جهت اعلام تاریخ نوبت بازرسی توسط شرکت بازرسی
  • عقد قرارداد سرویس و نگهداری یکساله مابین کارفرما و پیمانکار
  • پرداخت وجه مربوط به هرینه بازرسی توسط کارفرما و ارائه اصل فیش واریزی به شرکت
  • ارسال نقشه، محاسبات و بقیه مدارک و همچنین فرم مهندس ناظر توسط شرکت به شرکت بازرسی
  • بازرسی آسانسور توسط بازرس مربوطه با حضور نماینده شرکت و رفع ایرادات احتمالی تا آخرین بازرسی
  • آماده شدن گواهی تأئیدیه استاندارد آسانسور توسط شرکت بازرسی و تحویل به کارفرما
  • ارسال کپی برابر اصل شده قرارداد سرویس و نگهداری یکساله و انجام بیمه نامه آسانسور به شرکت بازرسی برای تکمیل پرونده

 

مهمترین موارد تست و بازرسی آسانسور در محدوده موتورخانه آسانسور

  • تست اصطکاک سیم بکسل
  • نصب بودن گارد یا حفاظ سیک بکسلها
  • علامت گذاری تراز توقف روی سیم بکسلها
  • نصب شدن علامت گردش پولی موتور
  • تست شاقول بودن موتورگیربکس
  • تست کشش سیم بکسل های روی فلکه اصلی گیربکس
  • تست سرخوردگی سیم بکسلهای روی فلکه اصلی
  • تست و کنترل سیستم ترمز
  • گنترل زاویه سیم بکسل و فلکه
  • اجرای صحیح بتون ریزی سقف و وجود لبه ۵ سانتی دور حفره های عبور سیم بکسل و کابلها
  • نصب قلاب سقف و قرار داشتن پلاک تناژ قلاب سقف
  • نصب دستورالعمل نجات اضطرای در موتورخانه(راهنمای خارج کردن مسافران از کابین)
  • نصب پلاک مخصوص روی درب موتورخانه که حاوی اطلاعات و شماره تلفن شرکت نصب کننده آسانسور می باشد
  • وجود کلید درب طبقات جنب راهنمای نجات اضطراری
  • مناسب بودن روشنایی موتورخانه
  • عدم وجود وسایل اضافی در موتورخانه
  • در صورت وجود دریچه اضطراری چاه آسانسور در موتورخانه، تست میکروسوئیچ دریچه
  • تست باز شو دریچه اضطرای در موتورخانه، که بدون نیاز به کلید از موتورخانه باز شود
  • تست مکش مناسب هواکش موتورخانه
  • لغزنده نبودن کف موتورخانه
  • وجود پله مناسب برای رفتن روی سقف چاه در صورت وجود
  • وجود حفاظ مناسب برای گاورنر
  • اختلاف سطح کف موتورخانه با روی سقف چاه
  • الصاق پلاک شماره آسانسور بر روی موتورگیربکس در موتورخانه هایی که بیش از یک آسانسور دارد
  • الصاق پلاک شماره تابلو کنترل
  • الصاق پلاک شماره تابلو برق سه فاز هر آسانسور به صورتیکه تجهیزات موجود سریعا” قابل شناسایی باشند.
  • وجود دریچه در کف موتورخانه جهت حمل کالا در موتورخانه هایی که یک آسانسور بیشتر دارند
  • نصب نرده دور دریچه کف
  • تست و ثبت شماره تجهیزات نصب شده در موتورخانه و تطبیق آنها با اطلاعات ارائه شده
  • تست پلمب گاورنر
  • کنترل حفاظ گاورنر
  • وجود پلاک سازنده گاورنر و مشخصات فنی آن
  • تست عملکرد پاراشوت در موتورخانه که معمولا” سیم بکسل را از روی فلکه اصلی گاورنر برداشته و در محل شیار تست قرار می دهند، و چون در این وضعیت سرعت حرکت گاورنر از حد متعارف بیشتر می شود، گاورنر فعال شده و آسانسور پاراشوت می کند.
  • تست کلیدهای حرارتی تابلو
  • تست تایم تراول (معمولا” نباید از ۴۰ ثانیه بیشتر باشد)
  • تست کنترل فاز
  • کنترل شماره گذاری سیمهای تابلوکلیه تست های مربوط به فرمانهای صادره (تابلو)تست کلیه ترمینالها و سربندی ها و محکم بودن آنهاتست چراغهای زیگنال تابلو برق و کلید اصلی تست فیوزها(مناسب بودن با جریان موتور) تست ارت کلید اصلی و انتقال آن به کابین
  • تست و کنترل سیتم برق اضطراری کابین در تابلو و باطری آن
  • مهمترین موارد کنترل و تست داخل چاه آسانسور
  • نصب چراغهای روشنایی داخل چاه
  • کنترل نصب نردبان برای ورود به کف چاه
  • کنترل رطوبت و نشتی آب در کف چاه
  • کنترل و تست عملکرد قفل دربها(دربهای لولایی و دربهای اتوماتیک)
  • کنترل و تست عملکرد دیکتاتورها(دربهای لولایی)
  • وجود کلید خاموش و روشن کردن روشنایی داخل چاه در قسمت پائین، و به صورت تبدیل در موتورخانه
  • کنترل و تست لیمیت های حد بالا
  • کنترل و تست لیمیت های حد پائین
  • تست میکروسوئیچ فلکه ته چاه
  • وجود پلیت های زیر ریلها
  • انجام اجرای ضد زنگ کلیه آهن آلات مربوط به آهنکشی داخل چاه
  • صاف و صیقلی بودن دیوارها و عدم وجود خلل و فرج در دیوار
  • تست کشش مناسب سیم بکسل گاورنر و وزنه فلکه ته چاه
  • وجود داشتن جانپناه در کف چاه(طبق ابعاد تعین شده توسط استاندارد)
  • اجرای صحیح سکوهای ضربه گیر کف چاه
  • نصب صحیح لاستیکها، فنر و یا سیستم ضربه گیر هیدرولیکی در کف چاه
  • کنترل فاصله زیر قاب وزنه نعادل با ضربه گیر کف چاه(در صورتیکه ظربه گیر روی سکو نصب شده باشد)فاصله مناسب معمولا” بین ۲۰ الی ۳۰ سانتیمتر می باشد
  • کنترل فاطله زیر کابین با ضربه گیر کف چاه مشابه مرد قبل (فاصله مناسب حدود ۲۰ الی ۲۵ سانتیمتر )
  • تست فاصله بین کابین و قاب زرنه تعادل- وسائل متحرک نسبت به هم (حداقل ۵ سانتیمتر)
  • تست فاصله اجزای متحرک با اجزای ثابت (حداقل فاصله ۳ سانتیمتر)
  • کنترل ریل و کفشکهای کابین و قاب وزنه در زمانیکه آسانسور در بالاترین و یا در پائین ترین طبقه قرار دارد، آیا براکت اول و آخر وجود دارد؟(کفشکهای کابین نباید از براکت پائین تر باشد)
  • کنترل جوشکاری براکتها
  • کنترل جوشکاری آهن کشی چاه
  • کنترل نحوه سربندی سیم بکسل ها
  • کنترل نحوه استفاده از کلمس سیم بکسلها
  • نصب صحیح تراول کابل و حرکت مناسب آن در چاه
  • کانال کشی مناسب برای سیم کشی داخل چاه
  • عدم وجود لوله های آب و فاضلاب و کابل برق متفرقه در چاه
  • کنترل نصب سینی های زیر درب طبقات
  • تست گارد محافظ وزنه های داخل قاب وزنه تعادل
  • کنترل سینی های زیر درب
  • کنترل سینی زیر درب کابین
  • کنترل حفاظ ایمنی کفشک های قاب وزنه
  • تست عدم لقی و تنظیم مناسب کفشکهای وزنه تعادل با ریلها
  • تست و کنترل سربندی صحیح سیم بکسلها و کلمپ های کادر وزنه تعادل
  • مهمترین موارد کنترل و تست قسمتهای بیرونی و داخل کابین آسانسور
  • کنترل و تست میکروسوئیچ مربوط به پاراشوت روی سقف کابین، که در زمان حرکت کابین اگر سیم بکسل کشیده شود باید سریعا” قطع کند
  • کنترل و تست سیم ارت کابین
  • تست کمان درب بازکن، به صورتیکه اگر کابین حتی حدود ۲۰ سانت پائین یا بالاتر از خط تراز متوقف شد، کمان درست عمل کند و درب را بشود باز کرد
  • کنترل و تست کفشکهای کابین، که لقی نداشته باشند و در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند
  • کنترل و تست اتصالات تراول کابل و سیمهای روی کابین
  • کنترل و تست سربندی سیم های رویزیون
  • کنترل عملکرد کلید قارچی استپ
  • کنترل شستی جهت بالا و پائین رویزیون
  • کنترل روغندان های ریل کابین
  • کنترل روغندان های ریل وزنه
  • کنترل حرکت باز و بسته شدن بدون صدا و درگیری درب کابین
  • کنترل سیستم برگشت درب در مواقع برخورد با مانع
  • کنترل فاصله کابین با دربهای طبقه
  • کنترل نامگذاری طبقه و نامگذاری روی شستی داخل کابین که با هم مطابقت داشته باشد
  • کنترل و تست عملکرد زنگ اضطرای با قطع برق آسانسور
  • کنترل سالم بودن کف کابین و دیواره ها و سقف
  • مناسب بودن روشنایی داخل کابین

امنیت آسانسور امری غیر قابل چشم‌پوشی است. این موضوع فقط امری الزام‌آور از نظر قانون نیست بلکه یکی از اساسی‌ترین مسائلی است که شرکت‌ها برای ارائه‌ی خود روی آن تمرکز دارند. در رقابت شرکت‌ها موضوع اصلی در آسانسورها فقط کارایی و زیبایی آن‌ها نیست. بلکه امنیت آن نیز امری پر اهمیت است.

شما را در طراامروزه در تمام نقاط دنیا برای طراحی و ساخت یک پروژه‌، رعایت مجموعه‌ای از قوانین و مقررات به نام استاندارد الزامی است. از طراحی و ساخت ساختمان‌ها، ماشین آلات و خودروها گرفته تا آسانسورها، همگی دارای استانداردهای مخصوص به خود در روند طراحی و تولید هستند. درباره آسانسورها این استانداردها تنها شامل مرحل طراحی، ساخت و تولید نمی‌شود بلکه در مراحل نصب و نگهداری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما استاندارد آسانسور چیست و چه چیزهایی در استاندارد آسانسورها تعریف شده است؟

از سال ۱۳۷۷ تلاشهای زیادی برای تهیه و تدوین استاندارد ملی آسانسور بعمل آمده و نهایتاً استاندارد ملی آسانسور با شماره استاندارد ملی ۱-۶۳۰۳ مورد تصویب کمیته ملی قرار گرفته و از ابتدای سال ۱۳۸۲ برای داشتن آسانسور استاندارد اجباری می‌باشد. استاندارد ملی آسانسور به دو بخش ایمنی و عملکردی برای داشتن یک آسانسور استاندارد تقسیم گردیده و اجرای بخش ایمنی از استاندارد ملی « مقررات ایمنی ساختمان و نصب آسانسور» از ابتدای سال ۱۳۸۲ برای دارندگان پروانه‌های ساختمانی سال ۱۳۸۲ که دارای آسانسور می‌باشند اجباری بوده تا نشان آسانسور استاندارد را دریافت کنند و بخش عملکردی استاندارد ملی از سال ۱۳۸۳ اجرایی می‌گردد.

ضرورت داشتن آسانسور استاندارد برای ساختمان

با توجه به قانون کار مصوب شهرداری، لازم است پس از تکمیل پروژه، سازندگان ساختمان و یا مالکان جهت اخذ پایان کار، تائیدیه آسانسور استاندارد که توسط اداره کل استاندارد استان و شرکت های تابعه صادر می شود را به شهرداری منطقه خود ارائه دهند.

مراحل اخذ گواهینامه آسانسور استاندارد به شر زیر می باشد:

  • مراحل ساخت ساختمان تکمیل شده و برق کشی انجام شده باشد، همچنین عملیات تکمیل شده باشد.
  • ارسال صفحه اول پروانه ساختمان و کپی از پشت و روی کارت ملی به شرکتی که برای گرفتن گواهی استاندارد با آن ها هماهنگ کرده اید.
  • ثبت نام اینترنتی گواهی آسانسور استاندارد توسط شرکتی که کار را به او سپرده اید و دریافت کد رهگیری.
  • مشخص شدن شرکت بازرسی کننده و پرداخت هزینه بازرسی.
  • شرکت طرف قرارداد شما، محاسبات نقشه و فرم مهندس ناظر را به شرکت بازرس ارسال می کند.
  • مشخص شدن تاریخ نوبت بازرسی.
  • حضور بازرس و نماینده شرکت طرف قرارداد در محل. در صورت عدم نقص، بازرس سلامت آسانسور را تایید می کند در غیر این صورت شرکت طرف قرارداد موظف است نواقص را برطرف کرده و و مجددا اقدام به درخواست بازرس آسانسور کند.
  • عقد قرارداد یک ساله .
  • ارسال کپی برابر اصل شده قرارداد سرویس و نگهداری یک ساله و بیمه نامه آسانسور به شرکت بازرسی جهت تکمیل پرونده.
  • آماده شدن گواهی تاییدیه آسانسور استاندارد توسط شرکت بازرسی و تحویل به شما.

تعریف گواهی استاندارد آسانسور

همانطور که پیشتر نیز گفتیم، سابقه استفاده از آسانسور در کشور ما تقریبا 80 سال است. در این مدت، ساختمان‌های بزرگ و چند طبقه بسیار افزایش یافته‌اند. با توجه به تعدا زیاد طبقات، امکان تردد بین طبقات بدون استفاده از آسانسور کمی غیر ممکن است. آسانسور از جمله وسیله‌هایی است که ممکن است برای افراد خطرات جانی و مالی زیادی داشته باشد. بنابراین رعایت این قوانین هنگام ساخت و همچنین هنگام استفاده از آن الزامی است. بر همین اساس، برخی از قوانین به عنوان استاندارد آسانسور تعیین شده‌اند که شما بدون رعایت این قوانین نمی‌توانید از آسانسور استفاده کنید.

مهم‌ترین و بهترین مزیت به کارگیری و استفاده از قوانین مربوط به این استاندارد، کاهش  و همچنین جلوگیری از حوادث جانی و مالی برای افراد است. البته این به معنی رفع کامل و صد درصدی حوادث نیست، با وجود تصویب قوانین استاندارد آسانسور، استاندارد ادواری آسانسور و همچنین بازرسی ادواری آسانسور هنوز شاهد سقوط آسانسور در برخی از ساختمان‌ها هستیم.

در جدول زیر می‌توانید آمار حوادث آسانسور را در چند سال گذشته مشاهده کنید.

سال تعداد حادثه تعداد کشته و زخمی
1382 898 34 کشته و مجروح
1383 939 28 کشته و مجروح
1384 1065 34 کشته و مجروح
1391 689 32 کشته و مجروح

به نظر شما چرا با وجود وضع قوانینی در زمینه استاندارد آسانسور هنوز هم شاهد اینگونه حوادث هستیم؟ همه این حوادث به علت عدم رعایت قوانین استاندارد آسانسور هنگام نصب، راه اندازی و استفاده از آن است. در صورت عدم رعایت این قوانین، علاوه بر بروز حادثه شاهد ایجاد اختلال در قطعات آسانسور و همچنین نقص جدی در آن هستیم. بنابراین سعی کنید پیش از بروز حادثه با رعایت قوانین از بروز آن‌ها جلوگیری کنید. در صورت بروز حادثه، باید با شرکت پشتیبانی آسانسور تماس گرفته و از آن‌ها درخواست نمایید.

انواع استاندارد آسانسور

دو نوع استاندارد وجود دارد که مدیران ساختمان موظف به اخذ هر دو مورد هستند. این نوع استاندارد‌ها، شامل موارد زیر هستند:

  • استاندارد اولیه آسانسور
  • استاندارد ادواری آسانسور

استاندارد اولیه آسانسور چیست؟

نوعی از استاندارد آسانسور که به استاندارد اولیه آسانسور معروف است باید پس از نصب آسانسور و بازرسی‌های اولیه کارشناسان اخذ شود. کارشناسان در این بازرسی، ایمنی و همچنین عمکلرد درست آسانسور را مورد بررسی قرار می‌دهند. در صورتی که شما نتوانید گواهی استاندارد اولیه آسانسور را دریافت کنید، موفق به دریافت گواهی پایان کار نیز نخواهید شد. گواهی استاندارد اولیه آسانسور باید پیش از استفاده از آن صادر شود. بنابراین اگر شما مالک ساختمان هستید پیش از هرگونه اقدامی برای اخذ گواهی پایان کار، باید ابتدا استاندارد اولیه آسانسور را دریافت کنید.

استاندارد ادواری آسانسور چیست؟

گواهی بعدی برای تعیین استاندارد آسانسور، استاندارد ادواری آسانسور است. برای صدور این استاندارد، بازرسی‌ ادواری آسانسور باید در فواصل زمانی یک ساله و توسط یک کارشناس انجام شود. استاندارد ادواری آسانسور جهت تایید خدمات سرویس و نگهداری آسانسور در طول سال است. بنابراین این گواهی برای اثبات سرویس و نگهداری از آسانسور به صورت منظم و در طول سال است.

دریافت استاندارد ادواری آسانسور از نظر قانون اجباری نیست؛ اما از نظر فنی توصیه می‌شود که حتما این استاندارد را اخذ کنید. همه آسانسور‌ها برای دریافت استاندارد ادواری آسانسور باید حداقل سالی یکبار مورد ارزیابی قرار بگیرند. در صورتی که شما خدمات پشتیبانی آسانسور خود را به صورت مرتب انجام می‌دهید، می‌توانید به راحتی استاندارد ادواری آسانسور را دریافت کنید.

با وجود اجباری نبودن اخذ گواهی استاندارد ادواری آسانسور؛ اما بازرسی ادواری آسانسور و همچنین اخذ این گواهی به دلایل زیر ضروری است:

  • کاهش حوادث ناشی از استفاده از آسانسور
  • پیشگیری از گرفتاری مدیر ساختمان هنگام بروز حادثه

10 مرحله دریافت استاندارد آسانسور

کلیه قوانین و مقررات در هنگام تولید، نصب، راه اندازی و همچنین استفاده از آسانسور است که برای حفظ ایمنی و جان افراد در برابر حادثه وضع می‌شود. در واقع این استاندارد‌ها به منظور کاهش و پیشگیری از حوادث است. طی کردن ده مرحله زیر برای اخذ استاندارد آسانسور الزامی است:

  • پایان کلیه مراحل نصب و راه اندازی کامل آسانسور
  • ارسال برخی از مدارک اعم از کپی کارت ملی متقاضی آسانسور و کپی صفحه اول پروانه ساختمان برای شرکت طرف قرارداد
  • انجام ثبت نام اینترنتی در سامانه اخذ استاندارد آسانسور: این ثبت نام باید حتما توسط شرکت طرف قرارداد انجام شود. پس از اتمام کلیه مراحل ثبت نام یک کد رهگیری و همچنین نام شرکت بازرسی آسانسور به شما ارائه می‌شود
  • وظیفه پرداخت هزینه اخذ استاندارد آسانسور به شرکت طرف قرارداد به عهده کارفرما می‌باشد
  • شرکت باید نقشه، محاسبات و فرم مهندس ناظر را برای شرکت ناظر ارسال کند
  • دادن نوبت به کارفرما توسط شرکت بازرسی
  • بررسی آسانسور توسط یک ناظر و کارشناس: در صورتی که آسانسور به صورت کامل مورد تایید ناظر نباشد، شرکت طرف قرارداد موظف به رفع مشکلات آسانسور است
  • عقد قرارداد خدمات نگهداری و سرویس آسانسور
  • ارسال قرارداد مذکور به همراه قرارداد بیمه برای شرکت بازرسی
  • تایید استاندارد آسانسور توسط شرکت بازرسی

مدارک لازم برای اخذ گواهی استاندارد آسانسور چیست؟

شما برای اخذ گواهی استاندارد آسانسور باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • تهیه فرم بازرسی استاندارد: این فرم باید توسط شرکت نصاب تهیه شود
  • تهیه فرم تاییدیه ناظر ساختمان که باید توسط کارفرما تهیه شود
  • یک نسخه کپی از پروانه ساختمان که کارفرما باید این کپی را ارائه دهد
  • تهیه تصویر قرارداد توسط شرکت نصاب
  • ارائه نقشه و محاسبات آسانسور توسط شرکت نصاب
  • تهیه بیمه نامه آسانسور توسط شرکت نصاب
  • تکمیل فرم 6 توسط کارفرما

تایید و دریافت گواهی استاندارد آسانسور کمی سخت و پیچیده است و ممکن است این استاندارد شما به هر دلیلی تایید نشود. بنابراین شما باید پیش از درخواست برای گواهی آسانسور، از شرکت طرف قرارداد تقاضا کنید که کلیه مشکلات آسانسور را رفع کنند.

جهت مطالعه دقیق ، فایل PDF را دانلود کنید

جهت صدور گواهی، بررسی کدام قسمت‌ها الزامی است؟

در بازرسی ادواری آسانسور که توسط کارشناسان انجام می‌شود. مواردی که برای تایید استاندارد بررسی می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • بررسی شاقول بودن گیربکس موتور گیربکس
  • چک کردن یکسان بودن فشار سیم بکسل‌های روی فلکه اصلی گیربکس
  • سرخوردگی سیم بکسل‌های روی فلکه اصلی
  • کنترل زاویه سیم بکسل و فلکه
  • بررسی اصطکاک سیم بکسل
  • گارد یا حفاظ سیم بکس‌ها
  • نصب علامت گردش پولی موتور
  • نشانه گذاری برای تراز توقف روی سیم بکسل‌ها
  • اجرای صحیح بتن ریزی سقف و همچنین وجود لبه 5 سانتی متری
  • بررسی نصب بودن قلاب سقف و قرار داشتن پلاک تناژ قلاب سقف
  • وجود دستورالعمل نجات اضطراری در موتورخانه
  • مجهز بودن به کلید درب طبقات جنب راهنمای نجات اضطراری
  • روشنایی زیاد موتورخانه
  • بررسی عدم وجود وسایل اضافی در موتورخانه
  • تست میکروسوئیچ دریچه، در صورتی که چاه آسانسور موتورخانه دارای پنجره اضطراری باشد
  • بررسی بازشوی دریچه اضطراری موتورخانه
  • مناسب بودن مکش هوای موتورخانه
  • عدم لغزنده بودن کف موتورخانه
  • پلکان مناسب برای تردد روی سقف چاه آسانسور
  • داشتن حفاظ مناسب برای گاورنر
  • حضور پلاک شماره آسانسور روی موتور گیربککس در موتورخانه‌هایی که بیش از یک آسانسور دارند
  • داشتن دریچه در کف موتورخانه برای حمل کالا در موتورخانه‌هایی با بیش از یک آسانسور
  • وجود نرده دور دریچه کف
  • بررسی و ثبت شماره تجهیزات موجود در موتورخانه و تطبیق آن‌ها با اطلاعات
  • تست پلمپ بودن گاورنر
  • کنترل حفاظ گاورنر
  • داشتن پلاک سازنده گاورنر به همراه مشخصات فنی
  • چک کردن کلیدهای تست تابلو‌های حرارتی
  • تست تایم تراول
  • تست کنترل فاز
  • بررسی و کنترل سیستم برق اضطراری کابین در تابلو و باطری آن

معرفی قسمت‌های قابل بررسی درون چاه آسانسور

در موارد زیر بررسی می‌شوند:

  • وجود چراغ برای روشنایی درون چاه
  • نصب بودن نردبان برای ورود به چاه
  • تست رطوبت و نشتی آب در چاه
  • کنترل و تست کارکرد دیکتاتور‌ها
  • داشتن کلید خاموش و روش چراغ درون چاه در قسمت پایین چاه، این کلید به صورت تبدیلی است
  • تست لیمیت‌های حد بالا
  • کنترل لیمیت‌های حد پایین
  • بررسی میکروسوئیچ فلکه ته چاه
  • داشتن پیلیت در زیر ریل‌های آسانسور
  • ضد زنگ کردن همه آهن‌های زهکشی شده درون چاه
  • بررسی صاف بودن دیوار‌ها و نداشتن خلل و فرج
  • بررسی مناسب بدون کشش سیم بکسل گاورنر و وزنه فلکه ته چاه
  • وجود جانپناه در کف چاه
  • بررسی نحوه استفاده از کلمس سیم بکسل‌ها
  • مناسب بودن کانال کشی برای سیم کشی داخل چاه
  • بررسی عدم وجود وسایل اضافی اعم از لوله‌های آب و فاضلاب و کابل برق متفرقه در چاه
  • بررسی سینی‌های نصب شده در زیر درب طبقات
  • کنترل نصب صحیح لاستیک‌ها، فنر و همچنین سیستم ضربه گیر هیدرولیکی در قسمت کف چاه
  • تست فاصله زیر قاب وزنه تعادل با ضربه گیر کف چاه
  • کنترل فاصله زیر کابین با ضربه گیر کف چاه
  • بررسی فاصله بین کابین و قاب وزنه تعادل و همچنین وسایل متحرک نسبت به هم
  • فاصله اجزای ثابت با اجزای متحرک
  • بررسی براکت‌های جوشکاری شده
  • کنترل جوشکاری آهن کشی چاه
  • بررسی روش سربندی شدن سیم بکسل‌ها
  • بررسی گارد محافظ وزنه‌های داخل قاب وزنه تعادل
  • چک کردن سینی‌های زیر درب
  • کنترل سینی زیر درب کابین

موارد بازرسی بیرون از آسانسور

برای تایید گواهی استاندارد باید علاوه بر قسمت‌های داخلی، چاه و قسمت‌های بیرونی آن نیز بررسی شوند.

  • تست و کنترل سیم ارت روی کابین
  • کنترل میکروسوئیچ روی سقف کابین که متعلق به پاراشوت است و در صورت کشیده شدن سیم بکسل هنگام حرکت کابین باید به سرعت قطع شود
  • تست کمان درب باز کن
  • بررسی کفشک‌های کابین به منظور جلوگیری از لقی
  • کنترل اتصالات روی تراول کابل و سیم‌های روی کابین
  • کنترل سیستم برگشت درب هنگام برخورد با مانع
  • بررسی فاصله کابین با درب‌های طبقه
  • کنترل تطابق نامگذاری طبقه و نامگذاری روی  شستی داخل کابین
  • تست عملکرد زنگ اضطراری با قطع برق آسانسور
  • اطمینان از سلامت کف کابین و همچنین دیواره و سقف‌ها
  • روشنایی کافی داخل کابین
  • تست سربندی سیم‌های رویزیون
  • کنترل عملکرد کلید قارچی استپ
  • تست شستی جهت بالا و پایین بودن جعبه رویزیون
  • کنترل روغندان‌های ریل کابین
  • بررسی روغندان‌های ریل وزنه
  • تست حرکت باز و بسته شدن درب کابین بدون صدا و درگیری

تفاوت استاندارد و ایمنی آسانسور

داشتن استاندارد آسانسور به معنی تایید ایمنی آسانسور نیست. ممکن است آسانسور دارای این گواهی باشد؛ اما ایمنی کافی را جهت استفاده نداشته باشد.

برای اطمینان از ایمنی بالای آسانسور، باید بازرسی ادواری آسانسور صورت بگیرد. زیرا شما برای اخذ استاندارد ادواری آسانسور موظف به سرویس دوره‌ای و منظم آسانسور هستید.

شرایط استاندارد برای یک آسانسور استاندارد

بازرسان هنگام بررسی آسانسور مواردی را جهت صدور گواهی آسانسور استاندار در نظر می گیرند. برای تایید شدن سریع ترآسانسور توسط بازرسان رعایت نکات زیر کمک زیادی می کند و موجب تسریع روند می شود:

  • تست و کنترل
  • تست شاقول بودن
  • کنترل
  • تست اصطکاک
  • علامت گذاری تراز توقف روی سیم بکسل ها
  • نصب بودن گارد یا حفاظ سیک بکسل ها
  • نصب قلاب سقف و قرار داشتن پلاک تناژ قلاب سقف
  • مناسب بودن روشنایی موتورخانه
  • تست میکروسوئیچ دریچه
  • تست مکش مناسب هواکش موتورخانه
  • وجود پله مناسب برای رفتن روی سقف چاه
  • لغزنده نبودن کف موتورخانه
  • اختلاف سطح کف موتورخانه با روی سقف چاه
  • نصب نرده دور دریچه کف
  • وجود حفاظ مناسب برای
  • تست پلمب گاورنر
  • تست کلیدهای حرارتی تابلو
  • کنترل رطوبت و نشتی آب در
  • نصب چراغ های روشنایی داخل چاه
  • تست عملکرد قفل درب ها
  • اجرای ضد زنگ کلیه آهن آلات مربوط به داخل چاه
  • اجرای صحیح سکوهای ضربه گیر کف چاه
  • عدم وجود لوله های آب و فاضلاب و کابل برق در چاه
  • کنترل جوشکاری براکت آسانسور
  • کنترل سینی زیر درب کابین
  • کنترل سیستم برگشت درب در مواقع برخورد با مانع
  • تست سربندی سیم های رویزیون
  • کنترل شستی جهت بالا و پائین رویزیون
  • کنترل برای ریل وزنه
  • تست کفشکهای کابین، که لقی نداشته باشند
  • کنترل فاصله کابین با دربهای طبقه
  • تست عملکرد زنگ اضطرای با قطع برق آسانسور
  • کنترل حرکت باز و بسته شدن بدون صدا و درگیری درب کابین
  • تست کمان درب بازکن
  • کنترل سربندی صحیح سیم بکسل ها و کلمپ های کادر وزنه تعادل
  • تست فاصله اجزای متحرک با اجزای ثابت

به طور کلی هدف از استاندارد برای یک آسانسور استاندارد تعریف قواعد ایمنی مربوط به آسانسورها جهت حفاظت ساکنان و مسافران در برابر خطراتی است که ممکن است هنگام استفاده از آسانسور یا هنگام سرویس و نگهداری از آن اتفاق بیفتد. بنابراین با استاندارد سازی آسانسور سعی کنید که امنیت جانی خود و سایر ساکنان ساختمان  را بالا ببرید.

، با داشتن نیرو‌های متخصص و حرفه‌ای در زمینه فروش و سرویس آسانسور بهترین خدمات را در این زمینه به شما عزیزان ارائه می‌دهند. ما می‌توانیم با فروش محصولات با کیفیت و خدمات پشتیبانی بسیار خوب، استاندارد آسانسور را به صورت تضمینی برای شما اخذ می‌کنیم. شما می‌توانید برای دریافت خدمات مربوط به آسانسور با کارشناسان شرکت کلمان تماس حاصل فرمائید.

حی و نصب آسانسوری ایمن همراهی میکند.

با ما تماس بگیرید