دریچه هوا قابل تنظیم

دریچه تنظیم هوا وسیله ایست که برای تنظیم یا مسدود کردن هوای خروجی یا ورودی از دهانه های انشعاب در انواع و اقسام کانالها استفاده می شود. به طور کلی دارای سه نوع مختلف میباشد که در زیر به توضیح آن می پردازیم.

انواع مختلف دیچه هوا

۱-دریچه هوا فلزی

۲-دریچه هوا پلاستیکی

۳-دریچه هوا چوبی

۱-دریچه هوا فلزی:

دریچه هوای فلزی از دو مدل آلومینیومی و آهنی تشکیل میشود .

الف) دریچه هوا آلومینیومی :

این نوع دریچه هوا در صنعت تهویه مطبوع کاربرد گسترده ای دارد .ای نوع دریچه هوا از فریم ، پره عبور هوا و دمپر آلومینیومی تشکیل شده است . فلز آلومینیوم به علت این که سبک تر بوده و زنگ نمیزند دوام بالایی دارد. و همینطور از لحاظ قیمتی مناسب تر از مدل آهنی می باشد.دریچه هوا های آلومینیومی انواع مختلف دارد :

دریچه هوا آلومینیومی دیواری طرح جدید :

دریچه هوا آلومینیومی دیواری طرح جدید از یک فریم 3 سانتی و یک ردیف تیغه های عمودی

در جلو ویک ردیف تیغه های افقی در لایه وسط و همچنین یک شبکه دمپر در پشت دریچه هوا تشکیل شده است .هوای عبوری از دریچه هوا طرح جدید به وسیله دمپر تعبیه شده در پشت دریچه قابل کنترل و تنظیم میباشد .این مدل دریچه هوا توسط رنگ کوره ای الکتروستاتیک و متناسب با رنگ محیط پوشش داده میشود .

دریچه هوا آلومینیومی خطی

این دریچه هوا در سه مدل خطی زاویه دار،خطی کله قندی و خطی طرح اسلوت تولید و عرضه میگردد .

دریچه هوای خطی زاویه دار دارای تیغه های موازی با زاویه ۳۰ درجه میباشد و هوا در چهار مسیر قابل هدایت شدن است.

دریچه هوا آلومینیومی خطی کله قندی دارای تیغه های Tشکل میباشد که هوا با زاویه صفر درجه و بدون زاویه در آن به محیط هدایت میشود .

دریچه هوا آلومینیومی خطی طرح اسلوت نیز از تیغه های Tشکل تشکیل شده که از تیغه های دریچه هوا خطی کله قندی بزرگتر است در نتیجه فاصله بین تیغه ها هم بیشتر میشوند و امکان خروج هوا نیز بالطبع بیشتر میشود .

دریچه هوا آلومینیومی سقفی ( یک،دو،سه و چهار طرفه )

دریچه هوا آلومینیومی سقفی هم برای سیستم هوای رفت و هم برای سیستم هوای برگشت مورد استفاده قرار میگیرد .این دریچه هوا با توجه به نوع طراحی ،هوای انشعاب کانال را با چهار مدل از سقف محیط به فضا هدایت میشود .دریچه هوا آلومینیومی سقفی هم به صورت دمپر دار و هم به صورت بدون دمپر تولید می شود و با رنگ کوره ای الکتروستاتیک و متناسب با محیط رنگ آمیزی می شود.

دریچه هوا آلومینیومی مشبک :

این دریچه هوا از شبکه های لانه زنبوری تشکیل شده است که زاویه ی پره های آن عموماً به صورت صفر درجه و “روبرو زن” میباشد .اما در صورت نیاز به تقسیم و تعدیل هوا در دو ، سه یا چهار جهت مبادرت میورزد .این دریچه هوا هم برای سیستم رفت و هم برای سیستم برگشت قابل استفاده میباشد و میتوان آن را به صورت دمپر دار و یا بدون دمپر ساخت . برای پوشانندگی آن از رنگ کوره ای الکتروستاتیک استفاده میشود .

دریچه هوا آلومینیومی قوس دار:

این مدل دریچه هوا ، از انواع دریچه های دکوراتیو میباشد .عموماً قوس مورد نظر در طول دریچه لحاظ میشود .اگر قوس به وجود آمده خیلی غیر متعارف نباشد میتوان از دمپر برای این دریچه هوا استفاده کرد .همچنین با رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش داده نمی شود.

دریچه هوا آلومینیومی گرد

دریچه هوا آلومینیومی گرد بلندگویی:

دریچه هوا آلومینیومی گرد یکی دیگر از انواع دریچه هوا میباشد .پر کاربرد ترین دریه هوا آلومینیومی گرد ، دریچه هوا ی گرد بلندگویی و یا دریچه هوا ی تخت میباشد .علت نامگذاری این دریچه به دلیل ساختار لایه ای و موازی گرد میباشد .این دریچه هوا در مکانهایی با ارتفاع سقف کم یا فضاهایی که احتیاج به نزول هوا به صورت مستقیم نیست ،کاربرد دارد .دریچه هوا آلومینیومی بلندگویی در سیستم رفت و برگشت استفاده میشود و هم به صورت دمپر دار وهم بدون دمپر تولید و عرضه میگردد . این نوع دریچه هوا با رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش داده میشود

دریچه هوا آلومینیومی گرد مشبک :  

دریچه هوا آلومینیومی گرد مشبک ،دریچه ایست که از سطح لانه زنبوری تشکیل شده و برای مکانهایی که ارتفاع محل دمش هوا از سطح زمین زیاد است ، به کار میرورد .از این دریچه در سیستم رفت و برگشت هوا استفاده میشود . برای کنترل میزان فشار هوا میتوان در پشت دریچه هوا آلومینیومی گرد مشبک دمپر نصب نمود .این نوع دریچه هوا نیز همچون دیگر انواع دریچه به وسیله رنگ کوره ای الکتروستاتیک ، رنگ آمیزی میشود .

دریچه هوا آلومینیومی گرد جت نازل

در مواردی از دریچه هوا آلومینیومی گرد جت نازل استفاده میکنیم که بخواهیم جریان هوا از داخل کانال هوا یا بالعکس را به صورت مستقیم انتقال دهیم .این دریچه هوا بسیار زیبا و شکیل است .در این دریچه هوا امکان تغییر مسیرعبور جریان هوا در مدار ۳۰ درجه ای از دهانه انشعاب وجود دارد و هوا بدون اصطکاک از دهانه عبور میکند .این دریچه هوا هم به صورت دمپر دار و هم به صورت بدون دمپر تولید میگردد و با رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش داده میشود.

دریچه هوا گرد کروی :

دریچه هوا ی گرد کروی دارای ساختار کره ای با چرخش ۳۶۰ درجه میباشد و این امکان را به مصرف کننده میدهد هوای داخل انشعاب کانال را با فشار و زاویه ی دلخواه به محیط انتقال دهد . این دریچه هوا ظاهری شیک و دکوراتیو دارد و به دلیل انتقال خاص پرتاب هوااز آن در مکانهای نمایشگاهی،  تجاری و فروشگاهی استفاده میشود .

این مدل دریچه هوا دارای دو مدل ” پشت کوتاه یا بی دنبال ” یا ” پشت بلند یا دنباله دار ” تولید میگردد و به بازار عرضه میگردد . دریچه هوا ی کروی به صورت سقفی و دیواری تعبیه میشود. تمام سطوح دریچه هوا ی کروی به وسیله رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش داده میشود . این دریچه هوا در قطر های ۱۰ – ۱۵ -۲۰ -۲۵ -۳۰ -۳۵ ساخته میشود و به بازار ارایه میگردد .

دریچه هوا ی گرد سونایی :  

دریچه هوا ی گرد سونایی در مکانهای مرطوب و شرجی همچون سونا ، استخر ، جکوزی و حتی در سقف های سرویس های بهداشتی جهت تخلیه هوا و بخارات موجود در محیط به کار گرفته میشود . ساختار دریچه هوا ی گرد سونایی متشکل از یک فریم گرد مجزا و یک بدنه ی بشقابی شکل است . این بدنه ی بشقابی به وسیله ی یک پیچ به فریم متصل میشود و از طریق همان پیچ میتوان میزان جریان هوا را تنظیم نمود .

تمام سطوح دریچه هوا ی گرد سونایی توسط رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشانده میشود تا از استهلاک آن در برابر رطوبت جلوگیری شود . دریچه هوا ی گرد سونایی د  قطرهای ۱۰-۱۵ و ۲۰ سانت تولید میشود . این دریچه هوا این قابلیت را دارد که هم به صورت مستقیم به د۶انه انشعاب کانال هوا متصل گردد و هم به شکل ترکیبی در روی صفحه ی ورقی از جنس آلومینیوم به صورت تایلی در سقف تایلی نصب گردد .

دریچه هوا ی گرد برجسته :

دریچه هوا ی گرد برجسته از نظر شکل بسیار شبیه دریچه هوا ی گرد بلندگویی میباشد ، با این تفاوت که شبکه های بلندگویی این دریچه هوا ، به صورت زاویه دار و طبقه ای به هم متصل میشوند و برجسته دیده میشود . از این دریچه هوا بیشتر در سالن های آمفی تئاتر و یا تالارها استفاده میشود ، با این توضیح که هم در سیستم مکش و هم در سیستم دمش کاربرد دارد . این دریچه هوا در قطر های ۱۰ – ۱۵ -۲۰ – ۲۵ – ۳۰ – ۳۵ – ۴۰ – ۴۵ – ۵۰ – ۵۵ و ۶۰ سانت تولید وبه بازار عرضه میگردد . این دریچه هوا را در صورت نیاز میتوان به صورت دمپر دار یا دمپر پروانه ای تولید کرد . تمام سطوح این دریچه هوا با رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشانده میشود . دریچه هوا ی گرد برجسته هم به صورت مستقیم در روی سقف و هم به صورت ترکیبی روی صفحه ی آلومینیومی به صورت تایلی در سقف کاذب نصب میگردد .

ب) دریچه هوای آلومینیومی تایلی :

دریچه هوا ی تایلی به طور کلی میتواند شامل تمام انواع دریچه هوا باشد که در قالب یک ساختار واحد در حفره ی سه پری سقف کاذب قابل نصب میباشد .

دریچه هایی که میتوان به صوزت تایلی از آن ها استفاده نمود عبارتست از :

-) دریچه هوا ی یک ، دو ، سه و چهار طرفه تایلی .

-) دریچه هوا ی مشبک یک ، دو ، سه و چهار طرفه تایلی .

-) دریچه هوا ی چهار گوش ترکیبی به صورت تایلی .

-) دریچه هوای گرد ترکیبی به صورت تایلی .

پ)دریچه هوا ی آلومینیومی پادری :

جهت ایجاد تبادل هوای یک محیط بسته با هوای بیرون از دریچه هوا ی پادری استفاده میشود . این دریچه هوا از لحاظ شکل و ساختار بسیار شبیه دریچه خطی زاویه دار میباشد . هوا از لایه های تیغه ای شکل و موازی جریان پیدا میکند .

 دریچه هوا ی پادری دارای دو قاب است که قاب اصلی رو به بیرون و قاب فرعی رو به داخل طراحی میشود . این دریچه هوا در هر سایز و ابعادی قابل ساخت و تولید میباشد و با رنگ کوره ای الکتروستاتیک متناسب با محیط و طبق نظر کارفرما پوشش داده میشود .

ت)دریچه هوا ی آلومینیومی پرّه Z:

این دریچه هوا نیز به منظور تبادل هوا و دما در دو محیط مورد استفاده ثرار میگیرد .

دریچه هوا ی پرّه Zدارای یک فریم و یک سری گریل های  Zشکل به صورت افقی و موازی میباشد . این دریچه هوا به صورت دیواری نصب میشود و عموماً جهت اگزاست یا برگشت هوا در سیستم های مکش هوا به کار میرود . دریچه هوا ی پرّه  Zرا میتوان به صورت ترکیبی طراحی نمود . این دریچه هوا لا رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش داده میشود

ج) دریچه هوای آلومینیومی اتاق عمل :

دریچه هوا ی اتاق عمل دارای یک فریم در حاشیه ی دریچه و یک شبکه ی پانچی از ورق آلومینیوم با سوراخهای گرد با قطر کمتر از یک سانت است . دریچه هوا ی آلومینیومی اتاق عمل عموماً در یک پکیج کامل تولید میشود . این پکیج شامل دریچه اتاق عمل ، فیلتر باکس و همچنین دمپر تنظیم هوا میباشد که گروه صنعتی تهویه مارکت مفتخر است که این پکیج را به طور کامل تولید و ارایه میکند . تمام سطوح این دریچه هوا با رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش داده میشود . این دریچه هوا به صورت مستقیم به حفره ورود هوا در سقف اصلی یا در سقف کاذب تعبیه میشود .

د) دریچه هوای آلومینیومی خورشیدی :

دریچه هوا ی خورشیدی جهت هوارسانی به کلین روم یا اتاق های تمیز تولید میشود . این دریچه هوا باعث ایجاد تعادل بین هوای خروجی به اتاق های تمیز در مدار دایره ای شکل با قالب های متنوع میشود . این دریچه هوا را میتوان مجهز به فیلتر باکس کرد . دریچه هوا ی خورشیدی به دو صورت با فریم و بدون فریم تولید میگردد و این قابلیت را دارد که هم در سقف یا دیوار و هم در سقف کاذب نصب شود . این دریچه هوا به طوز کامل با رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش داده میشود .

دریچه هوای آهنی

دریچه هوا ی آهنی عموماً از ورق روغنی با ضخامت نیم میلیمتر و با پوشش رنگ کوره ای ساخته میشود . این دریچه هوا نیز دارای انواع گوناگونی است که به توضیح آن می پردازیم :

۱)دریچه هوا ی آهنی دیواری طرح جدید

این دریچه هوا متشکل از یک فریم سه سانتی و دمپر تنظیم هوا برای کنترل میزان هوای عبوری است . قطعات دریچه هوا ی آهنی به وسیله نقطه جوش به هم متصل میشوند .

دریچه هوا ی آهنی طرح جدید در قسمت جلویی بدنه خود ، دارای تیغه های عمودی برای تعیین مسیر پرتاب هوا میباشد . نقاط جای پیچ دریچه هوا بر روی قسمت افقی یا عمودی فریم ها به وسیله پرس های مخصوص به شکل فابریک و قبل از عملیات رنگ کاری ، تعبیه میگردد . دریچه هوای آهنی را نیز میتوان به صورت قوس دار تولید و به بازار عرضه کرد

۲)دریچه هوا ی آهنی چند طرفه ی سقفی

این دریچه هوا به صورت یک طرفه ، دو طرفه ، سه طرفه و چهار طرفه سقفی ساخته میشود . ساختار دریچه هوا ی آهنی چند طرفه متشکل از یک فریم و یک سری پرّه های گریل عریض میباشد .

دریچه سقفی یک طرفه از پرّه های موازی متمایل به یک سمت میباشد . حال اگر این پرّه ها به صورت Lباشند ، دریچه سقفی دو طرفه نامیده میشود . اگر پرّه ها Uشکل باشد ، دریچه هوا سه طرفه میباشد و اگر ساختار پرّه ها نسبت به هم حالت مربع یا مستطیل باشد دریچه هوا چهار طرفه نامیده میشود . باید خاطر نشان شد که دریچه هوا ی آهنی چهار طرفه هم میتواند به صورت مستقل در بدنه ی سقف اصلی و هم به صورت تایلی در شبکه های سقف کاذب تایلی نصب شود . این دریچه هوا با رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش داده میشود .

۳) دریچه هوا ی آهنی پرّهZ

زمانی از دریچه هوا ی آهنی پرّه Zاستفاده میشود که جهت دمش و مکش هوا به صورت زاویه دار از پایین دریچه هوا باشد . عموماً این دریچه هوا نیازی به دمپر نخواهد داشت . دریچه هوا ی آهنی پرّه Zرا با رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش میدهند.

۴)دریچه هوا ی آهنی اتاق عمل

دریچه هوا ی اتاق عمل را میتوان از ورق آهنی تولید و عرضه نمود .این دریچه هوا از یک فریم و یک صفحه پانچ با چشمه های گوناگون ساخته میشود

منبع:

پویان گسترش

youtube