خسارت های مالی بیمه شخص ثالث + معرفی وکیل در رشت
1- خسارت های مالی بدون کروکی :
در چه شرایطی خسارت مالی بیمه شخص ثالث بدون کروکی پلیس پرداخت میشود ؟
- 1- هردو وسیله نقلیه دارای بیمه شخص ثالث معتبر و پیوسته باشند
- 2- هر دو راننده دارای گواهینامه معتبر و متناسب با وسیله نقلیه باشند
- 3- حادثه منجر به خسارت جرحی (جراحت یا فوت ) نشده باشد
- 4- حداکثر خسارت وارده به زیاندیده 300/000/000 ریال باشد
- 5- طرفین حادثه در مورد مقصر اختلاف نظر نداشته باشند
- 6- هر دو وسیله نقلیه توسط کارشناس بیمه بازدید شود
بعد از تصادف منجر به خسارت مالی چه باید کرد ؟
- 1- مهربان و خونسرد باشید .
- 2- از وضعیت خودروها عکس و فیلم تهیه کنید.
- 3- برای جلوگیری از ایجاد ترافیک و جریمه شدن توسط پلیس خودروها را جابجا کرده و در محلی مناسب پارک کنید.
- 4- اگر مبلغ خسارت زیاندیده کمتر از 20 میلیون تومان باشد و طرفین درباره تعیین مقصر حادثه اختلاف نظر ندارند نیازی به حضور پلیس و تنظیم کروکی نیست در غیر اینصورت با شماره 110 تماس بگیرید و حادثه را گزارش دهید و منتظر آمدن پلیس بمانید .
- 5- در هر دو حالت (حضور پلیس و تنظیم کروکی یا عدم نیاز به حضور پلیس ) در “سامانه بیمه ایران من” به آدرس ثبت نام کنید .در صورت نیاز به راهنمایی و کمک با شماره 09668 تماس بگیرید .
- 6- وارد منو پذیرش الکترونیکی خسارت شوید و با تکمیل اطلاعات درخواست شده و ارسال عکس از مدارک طرفین حادثه و مواضع آسیب دیده خودرو زیاندیده به منزل یا محل کار خود بروید . کارشناسان بیمه با شما تماس خواهند گرفت و با مراجعه به محل مورد نظر شما خسارت وارده را ارزیابی و مبلغ خسارت به حساب شما واریز خواهد شد .
مدارک لازم برای دریافت خسارت بدون کروکی در بیمه شخص ثالث چیست ؟
- 1- شماره بیمه شخص ثالث طرفین حادثه
- 2- اصل و کپی گواهینامه رانندگی طرفین حادثه
- 3- اصل و کپی کارت ملی طرفین حادثه
- 4- اصل و کپی کارت خودرو طرفین حادثه
- 5- سند مالکیت وسیله نقلیه زیاندیده
- 6- شماره حساب بانکی (شماره شبا ) زیاندیده جهت واریز خسارت
2- خسارت های مالی با کروکی :
2-1- خسارت های مالی با کروکی سازشی :
درموارد زیردر صورتیکه خسارت زیاندیده در رشت کمتر از سقف تعهد بیمه شخص ثالث مقصر باشد از کروکی سازشی استفاده میشود :
- 1-یکی از طرفین تصادف حرکت با دنده عقب داشته باشد .
- 2- یکی از طرفین حادثه بدلیل مسافر بودن تقاضای کروکی داشته باشد .
- 3- تصادف جلو به جلو یا شاخ به شاخ باشد .
- 4- یکی از طرفین تصادف یا هر دو موتور سیکلت باشد .
- 5- یکی از طرفین حادثه وسیله نقلیه سنگین (اتوبوس ، کامیون و ..) باشد.
- 6- تصادف بین سه وسیله نقلیه یا بیشتر از رخ داده باشد .
- 7- تصادف چند مرحله ای باشد یعنی بعد از برخورد با وسیله نقلیه دیگر به نقطه ای دیگر پرتاب و با تیر برق یا جدول و … برخورد کرده باشد .
- 8- بعلت عبور یکی از طرفین حادثه از چراغ قرمز تصادف به وقوع پیوسته باشد (جهت بررسی حق تقدم عبور ).
- 9- یکی از طرفین تصادف نظامی باشد .
- 10 – چنانچه تاریخ صدور پیوسته نباشد و تاریخ صدور بیمه نزدیک تاریخ تصادف باشد .
2-2- خسارت های مالی با کروکی غیر سازشی :
در موارد زیر از کروکی غیر سازشی استفاده میشود :
- 1- تصادف منجر به جرح یا فوت شده باشد .
- 2- یکی از طرفین فاقد گواهینامه یا بیمه شخص ثالث باشد.
- 3- تصادف با جسم ثابت ماننده تیربرق یا گارد ریل رخ داده باشد .
- 4- میزان خسارت مالی زیاندیده بیش از تعهد بیمه شخص ثالث مقصر باشد .
مراحل دریافت خسارت در مواقعی که کروکی غیر سازشی تنظیم میشود چیست ؟
زیاندیده پس از دریافت کروکی غیر سازشی برای ارزیابی و تعیین میزان خسارت وارد شده به خودرو ( تامین دلیل ) به شورای حل اختلاف محل سکونت مقصر مراجعه میکند و پس از تعیین میزان خسارت چنانچه مقصر حادثه قبول کند که خسارت را شخصا و یا مشترک (بخشی از خسارت توسط بیمه شخص ثالث و الباقی توسط مقصر ) بپردازد آن گاه زیاندیده با تکمیل فرم دادخواست صدور گزارش اصلاحی ، معرفی به شرکت بیمه را از شورای حل اختلاف مطالبه میکند و پس از صدور گزارش اصلاحی با مراجعه به شرکت بیمه مقصر حادثه با رعایت قانون خسارت متناظر بخشی از خسارت که بعهده شرکت بیمه مقصر است را دریافت و الباقی خسارت را ازمقصر دریافت میکند .
چنانچه مقصر از پرداخت خسارت الباقی امتناع بورزد زیاندیده میتواند با مراجعه به اجرای احکام نسبت به توقیف اموال وی یا اعمال ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی (جلب مقصر حادثه ) اقدام کند .لازم به ذکر است اگر زیاندیده دارای بیمه بدنه باشد میتواند الباقی خسارت را با واگذاری حقوق به شرکت بیمه جهت مراجعه به مقصر و دریافت خسارت از محل بیمه بدنه خود دریافت کند .
اما اگر مقصر حادثه قبول نکرد که مقصر است و برگ قبول تقصیر را امضا نکرد زیاندیده دادخواست مطالبه خسارت تنظیم میکند و پس از صدور رای شورای حل اختلاف مبنی بر محکومیت مقصر حادثه مراحل فوق الذکر را میبایست طی کند .
خسارت های جانی بیمه شخص ثالث
پس از وقوع حادثه منجر به جرح یا فوت چه باید کرد؟
- 1- خونسردی خود را حفظ کنید.
- 2- با شماره 110 تماس بگیرید – با هماهنگی مرکز 110 پلیس و آمبولانس به محل حادثه اعزام خواهد شد .
- 3- مصدوم را بوسیله آمبولانس به یکی از مراکز درمانی منتقل کنید – کلیه خدمات درمانی مصدومین حوادث رانندگی کاملا رایگان است .
- 4- از آنجاییکه تصادف شما مصدوم یا متوفی دارد پلیس خودرو شما را به طور موقت بازداشت و به پارکینگ منتقل خواهد کرد.
- 5- برای آزاد کردن خودرو باید وثیقه یا سندی مطمئن به قاضی ارائه کنید.
- 6- اگر بیمه شخص ثالث و گواهینامه متناسب با خودرو دارید جای هیچ نگرانی نیست . بیمه شخص ثالث شما نقش وثیقه را دارد.
- 7- قاضی پرونده برای اطمینان از اصالت بیمه شخص ثالث از شرکت بیمه شما استعلام خواهد کرد .
- 8- جهت دریافت استعلام درخواست شده در بیمه ایران و در تهران با مدارک لازم به آدرس زیر مراجعه کنید
- تهران خیابان سعدی شمالی نرسیده به چهارراه مخبرالدوله ساختمان شماره 2 بیمه ایران پلاک 485 تلفن :86712797 ساعت کار 8 الی 14:30
- 9- پس از تشکیل پرونده خسارت ، نامه درخواست مدارک خطاب به دادگاه به همراه یک رسید حاوی شماره پرونده و پاسخ استعلام به شما داده خواهد شد.
- 10- پس از ارائه پاسخ استعلام به قاضی پرونده خودرو شما آزاد خواهد شد.
- 11- از این به بعد باید منتظر بمانید تا دادگاه شما تشکیل و رای دادگاه صادر و به شما ابلاغ گردد.
- 12-پس از صدور و قطعی شدن رای دادگاه با مراجعه به اجرای احکام و ارائه نامه درخواست مدارک بیمه ، مدارک لازم را دریافت و به دبیرخانه بیمه تحویل و رسید دریافت کنید.
- 13- پس از گذشت حداکثر یک ماه در صورت تکمیل بودن مدارک توسط شرکت بیمه مقدار دیه تعیین شده به حساب اجرای احکام واریز خواهد شد.
- 14- با مراجعه مقصر یا زیاندیده به شرکت بیمه و دریافت حواله یا فیش بانکی مبلغ واریز شده و ارائه به اجرای احکام و واریز جریمه تعیین شده پرونده مختومه میگردد.
مدارک لازم برای تشکیل پرونده خسارت های جانی در بیمه شخص ثالث چیست ؟
- 1- نامه استعلام بیمه شخص ثالث از سوی قاضی پرونده
- 2- اصل بیمه شخص ثالث خودرو مقصر و تصویر آن
- 3- گواهینامه راننده مقصر حادثه و تصویر آن
- 4- کارت ملی راننده مقصر حادثه و تصویر آن
- 5- کروکی حادثه یا نظر کارشناس رسمی دادگستری
- 6- تصویر پشت و رو کارت ملی و شناسنامه زیان دیدگان ( در صورت عدم وجود ارائه کد ملی کافیست اما در مراحل بعدی باید حتما مدارک بطور کامل ارائه گردد )
مدارک لازم برای پرداخت خسارت پس از صدور رای دادگاه :
- 1- گزارش اولیه حوزه انتظامی
- 2- برگه های بازجویی طرفین حادثه
- 3- کروکی تنظیمی توسط کاردان فنی و نظریه کارشناس رسمی دادگستری
- 4- مشخصات کامل و صحیح مصدوم / مقتول حادثه
- 5- گواهی پزشکی قانونی در مورد نوع صدمات
- 6- برگ معاینه جسد و یا جواز دفن در صورت فوت
- 7- سایر گزارش های تکمیلی از قبیل گزارش نیروی انتظامی ، گزارش کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری
- 8- رای دادگاه اولیه و تجدید نظر
- 9- اعلام تاریخ ابلاغ و تاریخ قطعیت رای نهایی دادگاه و اعلام مشخصات کامل مقصر نهایی از طرف دادگاه
- 10- اعلام شماره حساب دادگاه جهت واریز خسارت
مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف
متاسفانه، با گسترش وسایل نقلیه شخصی، آمار تصادفات جاده ای و شهری نیز بالا رفته و اغلب افراد، حداقل، یک مرتبه، با مساله تصادف، برای شخص خودشان یا اطرافیان نزدیکشان، مواجه شده اند. در چنین شرایطی، سوالات بسیاری، برای افراد، شکل می گیرد؛ نظیر اینکه مهلت شکایت بعد از تصادف و مهلت مراجعه به بیمه، چقدر است یا تا چند روز بعد از تصادف، می توان شکایت کرد؟
با توجه به اجباری بودن و اینکه بیمه شخص ثالث، خسارات ناشی از تصادف به جسم و جان افراد و وسایل نقلیه را تقبل می کند، در ابتدا، قصد داریم، در خصوص این موضوع که تا چند روز بعد از تصادف، مهلت مراجعه به بیمه وجود دارد، صحبت کنیم و بگوییم که بر اساس قانون بیمه، مرور زمان مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف، چقدر است.
برای بررسی مهلت مراجعه به بیمه و پاسخ به این سوال که تا چند روز بعد از تصادف،می توان به بیمه، مراجعه کرد؟ باید، به قانون بیمه و قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث، در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، مراجعه کرد. ماده 15 قانون بیمه، در خصوص مهلت مراجعه به بیمه یا مهلت مطلع کردن بیمه گر، توسط بیمه گذار، بعد از تصادف، تعیین تکلیف کرده و ماده 36 همین قانون، مرور زمان دعاوی ناشی از بیمه را ذکر نموده است. ماده 32 قانون بیمه اجباری نیز در خصوص مهلت مطالبه خسارت، توسط زیان دیده یا اولیای دم او، تعیین تکلیف می کند.
ماده 15 قانون بیمه مقرر می دارد: “بیمه گذار، باید، برای جلوگیری از خسارت، مراقبتی را که عادتا، هر کس از مال خود می نماید، نسبت به موضوع بیمه نیز بنماید و در صورت نزدیک شدن حادثه یا وقوع آن، اقداماتی را که برای جلوگیری از سرایت و توسعه خسارت لازم است، به عمل آورد.
اولین زمان امکان و منتهی، در ظرفپنج روز از تاریخ اطلاع خود از وقوع حادثه، بیمه گر را مطلع سازد و الا بیمه گر، مسئول نخواهد بود؛ مگر آنکه بیمه گذار، ثابت کند که به واسطه حوادثی که خارج از اختیار او بوده است، اطلاع به بیمه گر در مدت مقرر برای او مقدور نبوده است.”
بر اساس ماده 15 قانون بیمه، در پاسخ به این پرسش که تا چند روز بعد از تصادف،می توان به بیمه، مراجعه کرد؟ باید گفت، بیمه گزار، صرفا، 5 روز از تاریخ اطلاع از تصادف، مهلت دارد تا شرکت بیمه یا همان، بیمه گر را نسبت به وقوع حادثه، مطلع سازد؛ مگر اینکه، حوادثی خارج از اختیار او رخ دهد که امکان انجام این امر را غیر مقدور سازد که در چنین شرایطی نیز باید، این موضوع را به بیمه گر، اثبات نماید؛ یعنی، بار اثبات، بر دوش بیمه گزار است.
ماده 36 قانون بیمه نیز مقرر می دارد: “مرور زمان دعاوی ناشی از بیمه، دو سال است و ابتدای آن، از تاریخ وقوع حادثه منشا دعوی، خواهد بود. لکن، دعاوی که قبل از اجرای این قانون، در محاکم، طرح شده باشد، مشمول این ماده نخواهد بود.”
بر اساس ماده 36 بیمه، چنانچه شخصی، قصد داشته باشد، خسارت وارده ناشی از تصادف را از محل بیمه شخص ثالث خود، پرداخت کند یا شخصی بخواهد، از بیمه مقصر در تصادف، شکایت کرده و خسارات وارده را از بیمه مطالبه نماید، حداکثر، دو سال از زمان وقوع حادثه، مهلت دارد تا اقدام به این امر نماید، در غیر این صورت، دعوی، علیه بیمه، مشمول مرور زمان مندرج در قانون بیمه می گردد.
ماده 32 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، مقرر می دارد: “در حوادث منجر به خسارت بدنی، زیان دیده، یا وراث قانونی، موظفند پس از قطعی شدن مبلغ خسارت، برای تکمیل مدارک، به منظور دریافت خسارت، به بیمه گر مراجعه کنند.
بیمه گر، مکلف است، حداکثر ظرف مدت بیست روز از تاریخ قطعی شدن مبلغ خسارت، مبلغ خسارت را به زیان دیده، پرداخت و در صورت عدم مراجعه وی در مهلت مذکور، نزد صندوق، تودیع و قبض واریز را به مرجع قضایی مربوط، تحویل دهد.”
بر اساس ماده 32 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، اولیای دم، شخص زیان دیده یا وراث وی، تا 20 روز بعد از قطعی شدن رای دادگاه و تعیین مبلغ خسارت، می توانند، مستقیما، جهت دریافت مبلغ، به بیمه، مراجعه کنند.؛ در غیر این صورت، به این علت که بیمه، پس از 20 روز، مبلغ را به حساب صندوق خسارت های بدنی دادگستری، واریز کرده، امکان مراجعه به بیمه، وجود نداشته و باید، به دادگاه مراجعه نمایند.