بهترین نرم افزارهای ریکاوری و بازیابی اطلاعات کدامند؟

اگر عکس، فیلم و یا سایر فایل های پاک شده از روی هارد و گوشی خود دارید و به دنبال قوی ترین برنامه ریکاوری هستید، مطلب این صفحه برای شما آماده شده است. در این مطلب قرار است بهترین نرم افزارهای ریکاوری و بازیابی اطلاعات معرفی شوند و ویژگی های هر یک از نرم افزارها را بررسی می شوند. همراه ما باشید.

نرم افزار ریکاوری چیست؟

در ابتدای مطلب بد نیست بدانید که نرم افزار ریکاوری چیست و به چه منظور استفاده می شود. نرم افزاری ریکاوری و بازیابی اطلاعات، برنامه ای است که می تواند در بازیابی فایل های حذف شده، خراب شده یا غیرقابل دسترسی، به شما کمک کند. چندین نرم افزار برای بازیابی اطلاعات هارد و گوشی هستند که همه آنها از کارایی لازم برخوردار نیستند و حتی بعضی از این برنامه ها می توانند اطلاعات شما را برای همیشه از بین ببرند. بنابراین انتخاب نرم افزار خوب اهمیت بسیاری دارد و باید بررسی های زیادی انجام دهید.

نرم افزار ریکاوری، اطلاعات را از بخش های حذف شده بررسی، اسکن، شناسایی، استخراح و سپس کپی می کند. این برنامه با بررسی سوابق ورود و خروج داده ها، فایل های از دست رفته را دوباره بر می گرداند و می تواند برای هر دستگاه ذخیره سازی استفاده شود.

اطلاعات حذف شده چگونه بازیابی می شوند ؟

شاید برای شما هم سوال باشد که اطلاعات حذف شده از کامپیوتر یا گوشی چگونه قابل بازیابی هستند؟ در واقع زمانی که شما خواسته یا ناخواسته یک فایل را از روی سیستم خود پاک می کنید، باز هم امکان بازیابی این اطلاعات وجود دارد.

سیستم های عامل از طریق اشاره گرها، مکان پرونده ها را روی دیسک سخت پیگیری می کنند. هر فایل و پوشه ای در دیسک سخت دارای یک اشاره گر است که به سیستم عامل اطلاعات می دهد داده های فایل حذف شده کجا قرار دارند.

با وجود این اشاره گر، زمانی که شما یک فایل را از روی کامپیوتر یا تلفن همراه خود پاک می کنید، آدرس خانه های حافظه آن همچنان وجود دارند و از طریق آن می تواند ریکاوری را انجام دهد.

معرفی بهترین نرم افزارهای ریکاوری و بازیابی اطلاعات

برای استفاده از نرم افزارهای ریکاوری و بازیابی اطلاعات این نکته را بدانید که یک فایل تا زمانی قابل بازیابی است که شما در حافظه گوشی یا کامپیوتر، اطلاعات جدیدی را ذخیره نکرده باشید. برای جلوگیری از چنین مشکلی توصیه می شود بلافاصله بعد از حذف شدن فایل ها، سیستم را خاموش کنید تا داده های دیگری ذخیره نشوند.

برخی از قویترین نرم افزار ریکاوری هارد و گوشی، در ادامه معرفی می شوند :

نرم افزار Advanced Disk Recovery

برای معرفی بهترین نرم افزارهای ریکاوری و بازیابی اطلاعات، چندین نرم افزار بررسی شده اند تا بهترین آنها به شما معرفی شود. نرم افزار Advanced Disk Recovery اولین برنامه ای است که معرفی می کنیم و می تواند حداکثر فایل های پاک شده را به راحتی بازیابی کند.

اسکن سریع و عمیق، از مشخصه های اصلی نرم افزار Advanced Disk Recovery است. این نرم افزار به شما توصیه می کند فایل هایی که بازیابی می شوند را در درایو قبلی ذخیره نکنید زیرا امکان دارد داده ها بازنویسی شوند و با مشکل مواجه شوید.

مشاهده فایل‌ های بازیابی شده قبل از ریکاوری، ریکاوری عکس ها از کارت حافظه، در اختیار قرار دادن انواع مختلف اسکن سریع و عمیق، پشتیبانی از چندین فرمت داده ای و …. از ویژگی های مثبت نرم افزار Advanced Disk Recovery هستند.

نرم افزار Recuva

به عنوان معرفی دوم از بهترین نرم افزارهای ریکاوری اطلاعات، نرم افزار Recuva را نام می بریم. این نرم افزار به طور کاملا رایگان، فایل های از دست رفته شما را برمی گرداند و می توانید با نصب ساده آن، طیف وسیعی از داده ها همچون تصاویر، ویدئوها، موسیقی و … را بازیابی کنید.

برای نرم افزار Recuva فرقی نمی کند که اطلاعات شما همین چند ساعت پیش پاک شده باشند یا ماه های گذشته و می تواند در سیستم عامل ویندوز، فایل های پاک شده را از انواع حافظه های داخلی و خارجی بازیابی کند.

رابط کاربری آسان و سریع، پشتیبانی از قابلیت اسکن عمیق، قابلیت بازیابی انواع فرمت‌ های مختلف و … از ویژگی های نرم افزار Recuva هستند و از معایب این برنامه تنها در عملکرد کند هنگام اسکن عمیق می باشد.

نرم افزار Kroll Ontrack EasyRecovery

یکی دیگر از نرم افزارهای قدرتمند برای ریکاوری اطلاعات کامپیوتر، نرم‌ افزار Ontrack EasyRecovery می باشد. این نرم افزار نسبت به اکثر برنامه های موجود، داده های بیشتری را بازیابی می کند و فاقد هر گونه محدودیت می باشد.

بازیابی اطلاعات به صورت دقیق و در زمانی سریع، دارا بودن گزینه‌ های پیشرفته‌ تخصصی، قابلیت حذف ایمن و غیرقابل بازگشت داده، پشتیبانی از SSD، هارد دیسک و پیکربندی RAID، قابلیت توقف موقتی و از سر گیری فرآیند بازیابی و … از ویژگی های مثبت نرم افزار معرفی شده هستند.

نرم افزار Disk Drill

نرم افزار Disk Drill یک برنامه قوی برای بازیابی اطلاعات به شمار می آید که برای ریکاوری اطلاعات هارد و کارت حافظه کاربرد دارد. این ابزار از بخش هایی برای ریکاوری اطلاعات در سیستم های عامل اندروید و آی او اس هم تشکیل شده است و از چندین روش شامل اسکن سریع، تخصیص اطلاعات موجود و … برای ریکاوری اطلاعات حذف شده استفاده می کند.

نرم افزار dr.fone

برای بازیابی اطلاعات حذف شده از گوشی همراه، نصب نرم افزار dr.fone می تواند از بهترین انتخاب ها باشد. این نرم افزار قادر است طیف گسترده ای از انواع فایل ها همچون موسیقی، پیام های متنی، تصاویر، عکس ها، اسناد و … را برای گوشی موبایل شما ریکاوری کند. کار با نرم افزار dr.fone ساده است و با چند کلیک ساده، داده ها و اطلاعات حذف شده شما را بازیابی می کند.

نرم افزار EaseUS

برای ریکاوری اطلاعات پاک شده از گوشی، نرم افزار EaseUS هم کارآمد است. رابط کاربری عالی این نرم افزار آن را محبوب کرده است. اطلاعاتی که نرم افزار EaseUS بازیابی می کند شامل عکس ها، مخاطبین، پیام های متنی، فیلم ها، اسناد و صداها هستند و در کمتر از چند دقیقه، فایل های حذف شده شما را تحویل می دهد.

نرم افزار FonePaw

اگر به دنبال بهترین نرم افزارهای ریکاوری و بازیابی اطلاعات برای گوشی هستید، نرم افزار FonePaw هم یکی از بهترین ها می باشد. با استفاده از این برنامه می توانید با سرعت اسکن نسبتا سریع، رسانه ها و متون حذف شده را به راحتی بازیابی کنید.

سرعت اسکن نرم افزار FonePaw نسبتا سریع است و از حریم خصوصی داده های شما همچون گزارش تماس ‌ها، پیام‌ ها، عکس ‌ها، فیلم‌ ها، اسناد و رسانه‌ های WhatsApp حفاظت می کند. همچنین قادر به پشتیبانی از فرمت های مختلف فایل مانند Word ،PPT ،HTML ،PDF ،RAR ،ZIP و … می باشد.

سوالات متداول

  • برای ریکاوری اطلاعات کامپیوتر از کدام نرم افزار استفاده کنیم ؟

لیستی از بهترین نرم افزارهای ریکاوری و بازیابی اطلاعات برای کامپیوتر در این مطلب معرفی شده اند.

  • آیا نرم افزارهای ریکاوری اطلاعات تمام فایل های حذف شده را بازیابی می کنند ؟

اکثر نرم افزارهای ریکاوری اطلاعات می توانند درصد زیادی از اطلاعات حذف شده را بازیابی کنند.

  • آیا ممکن است نرم افزارهای ریکاوری اطلاعات باعث حذف همیشگی اطلاعات شوند ؟

بله بعضی از نرم افزاری های بازیابی اطلاعات ناشناس باعث حذف همیشگی اطلاعات می شوند.