۲۲۵ میلیون لیتر نیاز روزانه سوخت زمستانه نیروگاه‌ها

به گزارش شفاف، محسن ترشتلب در سومین روز از نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در پاسخ به این سوال که آیا در زمستان امسال خاموشی در کشور وجود خواهد داشت یا خیر، گفت: کسری در فصول سرد سال به هیچ وجه نیست. ظرفیت تولید نیروگاه های موجود، اما تامین سوخت نیروگاه ها». در حال حاضر بیشترین مصرف برق در کشور حدود 40000 مگاوات و ظرفیت تولید نیروگاه ها 53000 مگاوات است. بنابراین با ظرفیت تولید برق مشکلی نداریم.

وی افزود: با کاهش شدید دمای کشور و افزایش مصرف گاز خانگی، مجبور به استفاده از سوخت مایع در نیروگاه ها خواهیم شد؛ در حال حاضر کاهش شدید دما در کشور فعلی از اواخر آذرماه تا بهمن ماه باعث کاهش فشار گاز می شود. در شمال و شمال شرق کشور مورد نیاز است.” ما همچنین نگران هستیم که نتواند سوخت نیروگاه های منطقه را تامین کند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی نیروگاه حرارتی تاکید می کند: 16 نیروگاه در شمال و شمال شرق کشور وجود دارد که در فصول سرد سال به دلیل افزایش مصرف، فشار گاز کاهش می یابد، بنابراین مجبور به استفاده از مایع هستیم. سوخت در این واحدها از آنجایی که بیشتر برق مصرفی کشور در این منطقه قرار دارد، تلاش می کنیم تا پایان آذرماه به شرایط مطلوب مخازن سوخت این نیروگاه ها برسیم.

ترسطلب تاکید می کند: نیروگاه های شیروان، توس، فردوسی، مشهد، شریعتی، نیشابر، کاوه، شاهرود، سمنان، پاکداش و شهید پرند برای گازرسانی به مناطق شمالی و شمال شرق کشور در فصل سرما در وضعیت بحرانی قرار دارند. برای کاهش مصرف سوخت این نیروگاه‌ها، تلاش می‌کنیم واحدهای گازی نیروگاه‌های فردوسی، کوایی، شارود و سمنان را به سیکل‌های یکپارچه تبدیل کنیم و در نیروگاه قدیم مشهد واحدهای با راندمان بالا بسازیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته 14 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه ها مصرف شده است، گفت: نیروگاه ها در فصول سرد سال جاری روزانه 225 میلیون لیتر سوخت نیاز دارند که مشکل ساز است. برای همه مشترکان برق توزیع شود.» صنعت برق ایجاد نشده و طبیعتاً شاهد خاموشی در کشور نیستیم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی نیروگاه حرارتی گفت: افزایش جنوب به شمال. همچنین تعمیر و نگهداری واحدهای سیکل یکپارچه باید در اسرع وقت تکمیل شود تا از اوایل آذرماه با این واحدها بتوانیم با مصرف سوخت کمتر به ظرفیت تولید بالاتری دست یابیم.

طرصوتلب افزود: عموماً سیاهی فصل سرما مختص صنایع بزرگ است؛ برای این منظور امیدواریم در صورت کنترل مصرف داخلی بتوانیم زمستان امسال را به راحتی سپری کنیم و مجبور به اعمال محدودیت های گاز و برق برای صنعت برق نباشیم. صنایع بزرگ.”

وی درباره استفاده از میعانات گازی برای سوخت نیروگاه‌ها گفت: اجرای این پروژه قطعاً در سال جاری انجام نمی‌شود و نیاز به 20 میلیون دلار سرمایه‌گذاری دارد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی ادامه داد: موضوع به مسئولان مربوطه گزارش شده است و در صورت موافقت آنها با صرف این هزینه ها قابل اجرا است اما در شرایط فعلی و در شرایط فعلی امکانات توانایی استفاده از میعانات گازی یک نیروگاه بزرگ نیست.

بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق طی چهار روز از 16 تا 19 آبان ماه در 11 سالن نمایشگاهی به مساحت 40000 متر مربع شامل 18200 متر مربع فضای سرپوشیده از ساعت 9 الی 17 برگزار می شود.