۱۱ تیر در دنیای علم چه خبر؟

تقویم علم؛

۱۱ تیر در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۱ تیر برابر ۱ جولای را ورق می‌زنیم.

***

هریت کوئیمبی

۱ جولای ۱۹۱۲ میلادی برابر با ۱۱ تیر ۱۲۹۱ خورشیدی، هریت کوئیمبی، هوانورد آمریکایی، اولین خلبان زن بود که بر فراز کانال مانش پرواز کرد، درگذشت. او در ۱۶ آوریل ۱۹۱۲ انگلستان را با یک هواپیمای ۵۰ اسب بخاری که لویی بلریوت به او قرض داده بود ترک کرد. این هواپیمایی بود که او قبلاً هرگز با آن پرواز نکرده بود. کوئیمبی با این هواپیما و قطب‌نمائی که به‌تازگی نحوه استفاده از آن را یاد گرفته بود سوی فرانسه حرکت کرد. باوجود دید ضعیف و مه، کویمبی ۵۹ دقیقه بعد در نزدیکی هاردلو در فرانسه فرود آمد. پس‌از فرود، ساکنان محلی از او استقبال کردند، اما غرق‌شدن کشتی تایتانیک چند روز قبل باعث شد گزارش محدودی از دستاورد کوئیمبی در مطبوعات جهان منتشر شود. او در همان سال، در اول جولای ۱۹۱۲، وقتی کنترل هواپیمایش را در یک نمایشگاه پرواز در نزدیکی کوئینسی، ماساچوست از دست داد، درگذشت. او اولین زن آمریکایی بود که خلبان دارای مجوز شد، اما دوران حرفه‌ای‌اش به‌عنوان خلبان فقط ۱۱ ماه به‌طول انجامید.

۱۱ تیر در دنیای علم چه خبر؟

ایمی جانسون

۱ جولای ۱۹۰۳ میلادی برابر با ۱۱ تیر ۱۲۸۲ خورشیدی، ایمی جانسون، هوانورد بریتانیایی به‌دنیا آمد. جانسون در ۱۹۳۰ برای اولین‌بار در نتیجه تلاش‌هایش برای ثبت رکورد پرواز انفرادی از لندن به داروین استرالیا به شهرت رسید، اگرچه او این رکورد را به‌دلیل سه روز تاخیر از دست داد. او در ۱۹۲۸ پرواز را آغاز کرد و هم‌زمان استعدادش را در امور مکانیک نشان داد. تا ۱۹۳۰ او هم به‌عنوان خلبان و هم به‌عنوان مهندس واجد شرایط بود. جانسون با پرواز با هواپیمای ملخ‌دار، قصد داشت رکورد برت هینکلر را برای پرواز به استرالیا شکست دهد. اگرچه او رکورد را شکست نداد، اما به استرالیا رسید و به‌عنوان قهرمان مورد استقبال قرار گرفت. او اولین زنی بود که به این سفر رفت. دیلی‌میل به او جایزه ۱۰هزار پوندی داد. جانسون پروازهای طولانی مدت دیگری انجام داد. در حالی که در ۵ ژانویه ۱۹۴۱ هنگامی که ایمی با یک فروند هواپیمای آر. اسپید آکسفورد  از بلک‌پول سوی پایگاهی هوایی در نزدیکی آکسفورد پرواز می‌کرد به‌دلیل بدی آب‌و‌هوا از مسیر اصلی منحرف شد و پس‌از اتمام سوخت هواپیما در دلتای رود تیمز سقوط کرد.

۱۱ تیر در دنیای علم چه خبر؟

کارل فون ویرورد

۱ جولای ۱۸۱۸ میلادی برابر با ۱۱ تیر ۱۱۹۷ خورشیدی کارل فون ویرورد، پزشک آلمانی به‌دنیا آمد. او در سال ۱۸۵۴ اولین نمونه فشارسنج خون را اختراع کرد. این دستگاه که باعنوان نبض‌نگار شناخته می‌شد اولین ابزاری بود که نبض انسان را با اندازه‌گیری غیرتهاجمی فشار خون ردیابی می‌کرد. هرچند روشی که فون ویرورد برای اندازه‌گیری فشارخون باکمک وزنه‌ و تعادل مکانیکی استفاده می‌کرد ناپخته و ابتدایی بود اما این اصل را تبیین کرد که فشار خون را می‌توان با یافتن ضدفشار مورد نیاز برای متعادل‌کردن ضربان شریانی اندازه‌گیری کرد. در سال ۱۸۵۲، او روشی فنی ابداع کرد و بااستفاده از آن توانست سلول‌های خون را شمارش کند. ویرورد همچنین دستگاهی باعنوان هموتاکومتر را برای نظارت بر سرعت جریان خون ابداع کرد. او همچنین شیوه تحلیل طیف‌شناختی محلول‌های هموگلوبین، صفرا و ادرار را اجرا کرد و همچنین تنفس و هدایت صدا را مورد مطالعه قرار داد.

۱۱ تیر در دنیای علم چه خبر؟

آنری اتین سنت-کلر دوویل

۱ جولای ۱۸۸۱ میلادی برابر با ۱۱ تیر ۱۲۶۰ خورشیدی، آنری اتین سنت-کلر دوویل، شیمی‌دان و زمین‌شناس فرانسوی که اولین تولید صنعتی آلومینیوم را آغاز کرد، درگذشت. کار او با تحقیق در مورد سقز آغاز شد. سال ۱۸۴۹،دوویل با روی آوردن به شیمی غیرآلی، پنتوکسید نیتروژن را سنتز کرد. فردریش وولر آلومینیوم را با استفاده از پتاسیم گران قیمت و از روی کنجکاوی آزمایشگاهی جداسازی کرد اما دوویل در سال۱۸۵۴ آلومینیوم را از کلرید آلومینیوم و سدیم کم‌هزینه ساخت. سال ۱۸۶۰، او در کارخانه‌ای در ژاول در پاریس و بعداً در نانتری آلومینیوم تولید می‌کرد. این فلز گرانتر از طلا بود تا اینکه چارلز هال فرآیند الکترولیتی ارزان را اختراع کرد. دوویل همچنین پلاتین و سایر مواد معدنی را مورد مطالعه قرار داد. او به‌عنوان زمین‌شناس از محوطه‌های ساحلی آتشفشان‌های وزویوو و استرومبولی در ایتالیا بازدید و پیشنهاد کرد که فوران‌های آتشفشانی زمانی رخ می‌دهند که آب دریا وارد شکاف‌های پوسته زمین می‌شود و در تماس با سنگ‌های داغ فوران‌های انفجاری ایجاد می‌کند.

۱۱ تیر در دنیای علم چه خبر؟