گلایه‌های تئاتر خصوصی از وضعیت فعلی هنرهای نمایشی/ تئاتر می‌تواند ابزار گفت‌وگوی جامعه باشد

این در مصاحبه با داوود نامور ذکر شده است.

کنوفل لوشاتو، مدیر تئاتر، گفت: در حالی که همه بحران‌هایی که امروز تئاتر ما را تحت تأثیر قرار داده است، از تعطیلی تئاتر تا بی‌میلی هنرمندان، بسیاری از مشکلات را می‌توان با هنر گفتگو حل کرد. رشد تئاتر و تماشاگر در کشور .

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری آنا، در شرایط بحرانی جامعه و هنرهای نمایشی، همواره بخش خصوصی بیش از بخش های دولتی تحت حمایت دولت آسیب می بیند. این اتفاق برای سالن‌های سینما در زمان کرونا افتاد که تماشاگر نداشتند، حالا با توجه به اتفاقات اخیر، وضعیت بدتر شده است زیرا بیشتر سالن‌های خصوصی در مراکز شهرها قرار دارند، بنابراین به جز چند سالن خصوصی. تئاترهایی مانند «رمان لوچاتو» و «شهرزاد» و سالن های دولتی و خصوصی نیز نمایش های خود را تعطیل کرده اند، بنابراین وضعیت رو به بهبود است.

یکی از تئاترهایی که با وجود مشکلات فراوان سعی در زنده نگه داشتن نور تئاتر دارد، تئاتر نافال لوشاتوبا به مدیریت داوود نامور است که چند سال پیش تئاتر خود را به مجموعه ای بهتر تغییر داد.

** مجموعه تئاتر حرفه ای

نامور درباره موقعیت جغرافیایی مجتمع نوفل لوشاتو می گوید: مجتمع ما در خیابان نوفل لوشاتو در چهارراه رازی قرار دارد که ساخت آن را از سال 1397 شروع کردیم و در سال 2019 به آنجا نقل مکان کردیم. قبل از آن ما یک مکان برای اجاره داشتیم اما در نهایت به دلیل ویروس کرونا مجبور به اجاره مجتمع شدیم و مجبور شدیم تعطیل کنیم. سالن نمایشگاه جدید ما بیش از 70 نفر ظرفیت دارد و بیش از 98 خط نوری دارد. این مجموعه دارای یک سالن تئاتر بزرگ و باکیفیت و یک پلاتو با ظرفیت حدود 50 نفر است که برای اجراهای کوچک و تمرین مناسب است.

این مجموعه با تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، سرویس های بهداشتی متنوع و همچنین شرایط پشت صحنه، برای کارهای حرفه ای مناسب است و تقریباً از تمام سالن های خصوصی تهران شرایط بهتری دارد.

** فراز و نشیب اجرای درام

این مدیر تئاتر درباره پرفراز و نشیب اجراهای دوران کرونا و بعد از آن گفت: تا به امروز بارها در این مدت تقریباً در ایام کرونا به سمت اجراها رفته ایم زیرا سالن ما پشت تئاتر شهر است. و مرکز شهر دو بار بسته و باز می شود. در این مدت برخی از گروه‌های نمایشی اجرای خود را لغو کردند، ما از آنها تجلیل کردیم و پول آنها را بدون ضرر پس دادیم، بنابراین آنها می‌خواهند در شرایط بهتر اجرا کنند یا کلاً کنسل کنند.

** 2 نمایش در حال انجام است

در حال حاضر دو گروه نمایشی عنوان نمایش «اتاق کوکی» به کارگردانی مهران مکاری و امین سنجربیگی و نمایش «اوج توفان» ساخته مسعود صالحی را ارائه می کنند. حدود هفتاد سی یا چهل نفر در میانمان بودیم. هفته

نامور با تاکید بر اینکه با وجود همه این اتفاقات و مشکلات همچنان می توانیم چراغ تاتار را روشن کنیم، می گوید: درست است که حال همه ما خوب نیست، اما نمی توانیم کار کنیم، زیرا این کار ماست و اکنون برخی معتقدند که بهتر است در این شرایط کار تئاتر را رها کنم، اما باید چندین اصل را پرداخت کنم، چون هزینه های دیگر انباشته می شود و نمی خواهم کارم را تمام کنم نمی توانم چنین کاری انجام دهم.

ما به همه کسانی که در این مدت کار نکردند احترام می گذاریم، برای همه کسانی که انصراف دادند، ارزش قائل هستیم، اما من نمی توانم کارم را رها کنم، می خواهم در مورد این شغل صحبت کنم و صحبت کنیم. هنر تئاتر حرف زدن است و می خواهم همه به تئاتر بیایند و صحبت کنند.

** این کار درستی نیست که هنرمندان را مجبور به توقف اجرا کنیم

تا همین اواخر می‌گفتند سوپرمارکت‌ها همیشه باز هستند، اما هر اتفاقی بیفتد تئاتر تعطیل می‌شود، حالا من یک کارگر تئاتر چطور باید کارم را ببندم؟ چنین درخواستی از من بی احترامی است! اما باز هم معتقدم هر کسی نظر شخصی خود را دارد و من به آن احترام می گذارم. اما اینکه عده ای در سالن دیگری جمع شوند و عده ای را تشویق به کار نکردن کنند و گروه های تئاتری موجود و آینده ما را مجبور کنند که اجرایشان را در سالن نوفل یا جاهای دیگر به پایان برسانند، درست نیست.

نامور با گلایه از اینکه ممکن است یک سال تئاتر تعطیل شود، می گوید: من ده سال است که یک گروه تئاتر را مدیریت می کنم، این همه مدیر آمدند و رفتند، با تئاتر چه کردند؟ انتقادات زیادی از مرکز هنرهای نمایشی دارم و بیش از 50 روز است که مدیر هنرهای نمایشی آقای. از نظری خبری نیست. صحبت؟

در همان زمان سالن ما را بستند و چراغ تئاتر شهرزاد را روشن کردند، کسی از ما خبری نداشت، اما انتظار نداشتیم کسی بیاید و با ما صحبت کند. نمی دانم الان کجا هستیم و باید چه کار کنیم.

** ما نیاز به گفت و گو و همدلی با یکدیگر داریم

مدیر تئاتر کنوفل لوشاتو معتقد است جامعه امروز ما نیازمند دوستی، همدلی و کار است.

می گوید: ما همیشه سعی کرده ایم حضور داشته باشیم، اما چه کسی از ما دفاع می کند؟ به گفته بسیاری از این مدیران، ما تاجر هستیم، هنرمندیم، درس خواندیم، پول خرج کردیم. وضعیت تئاتر کشور بدون مدیر مسئول به فال نیک نمی گیرد. در حال حاضر بیش از دو ماه است که آقای قاسم نصاری از هیچ تئاتری شنیده نشد، مگر همان تئاترهای دولتی که کمتر برای نمایش های ویژه شان می رفت. اگر تئاتر نباشد مدیر کل نیست!

وی در پایان با وجود این گلایه ها و بحران ها ابراز امیدواری کرد که در آینده شرایط بهتر شود و معتقد بود که باید دید مثبتی به مخاطب داشت چرا که می توانیم در تئاتر گفت و گو کنیم تا بتوانیم گفت و گوی مناسبی داشته باشیم. .

انتهای پیام/