کنترل بازار مسکن و شفاف‌سازی قیمت‌ها با عرضه املاک در بورس

’:

یکی از مهمترین دغدغه های اخیر اخیر لیست املاک و مستغلات در بورس اوراق بهادار و ایجاد یک سیستم شفاف برای معاملات املاک و مستغلات است. در آخرین مرحله تحقق این ایده ، یکی از بانک های خصوصی ، طبق تعهد قانونی خود ، هفته آینده بخشی از املاک و مستغلات اضافی خود را در بورس کالا عرضه می کند. فردین آگابسارگی ، کارشناس ارشد بازار سرمایه ، درباره این رویداد توضیح داد و خاطرنشان کرد: توزیع املاک و مستغلات در بورس کالا در تعادل عمومی قیمت موثر است. با توجه به اینکه قیمت زمین و مسکن در تهران بسیار بالاتر از برخی از محله های تورنتو در کانادا است ، وی می گوید توزیع دارایی های مازاد دولت و بانک ها در بورس سهام منجر به شفاف سازی قیمت ها و معیارهای مشخص قیمت گذاری مسکن خواهد شد. محبوب باشید

مصاحبه زیر با فردین آگابسورگه ، کارشناس بازار سرمایه است:

* چه مدت می گذرد که یک بانک خصوصی ابتکار عمل را در تبدیل دارایی های مازاد به بورس کالا انجام داده است؟ این حرکت را چگونه ارزیابی می کنید؟ چقدر این آموزش می تواند آشفته بازار مسکن و املاک و مستغلات را بهبود بخشد؟

یکی از بهترین و متمایزترین موارد در روند معاملات اقتصاد کشورها ، استفاده از ابزارها و امکانات مالی پیش بینی شده در بخش بازار سرمایه است که ممکن است به انتقال کالا اشاره داشته باشد. در عین حال ، مشکلی که املاک و مستغلات در تحویل کالا ارائه می دهند ، اولاً ، شفاف است و ثانیا ، دسترسی به اطلاعات خریداران و فروشندگان در سطح عمومی ، منجر به شفافیت و کنترل قیمت و ایجاد شرایط مناسب برای خریداران و تأمین کنندگان است. در این رابطه ، برخی می گویند که توزیع املاک و مستغلات در بورس اوراق بهادار باعث افزایش قیمت ها می شود ، که به نظر می رسد یک تئوری نادرست است و اتفاقاً این اتفاق تعادل قیمت های عمومی را ایجاد می کند.

اگر قیمت مسکن و املاک و مستغلات در ایران را با پیشرفته ترین کشورها مقایسه کنیم ، خواهیم دید که قیمت یک متر مربع زمین در کشور ما بسیار گرانتر از آن کشورها است و وقتی این قیمت ها با درآمد مقایسه شود ، درمی یابیم که قیمت متوسط ​​و اصطلاحاً “خط فقر” چیز خوبی برای املاک در ایران نیست. در این بخش ، دسترسی به بانک ها برای فروش دارایی های خود از طریق سیستم های بورسی نه تنها هزینه های معامله را کاهش می دهد بلکه باعث افزایش گردش مالی می شود و در نهایت منجر به تعادل در قیمت املاک و مستغلات می شود.

* شما قیمت خانه ها را با سایر کشورها مقایسه کرده اید و اکنون قیمت ها در تهران بین کشورهای همسایه و همسایه است ، فروش املاک و مستغلات در بورس سهام چقدر می تواند به تعیین قیمت زمین و مسکن کمک کند؟

استاندارد سازی از این طریق امکان پذیر است و اگر به گذشته نگاه کنید می بینید که در گذشته بسیاری از افراد اطلاعات زیادی در مورد محل معاملات بازار سهام نداشتند ، اما اکنون مردم به دلیل ابزارهای اینترنتی مانند شبکه های اجتماعی ارباب هستند. آنها از تجربه و دانش بسیار خوبی در بورس سهام برخوردار هستند ، اما متأسفانه ما هنوز هنجارها و معیارهای قیمت مسکن را برای املاک و مستغلات نداریم ، مگر شخصی که شخصاً تجارت می کند یا به طور تصادفی در این زمینه اخبار دریافت می کند.

ارائه املاک و مستغلات در بورس اوراق بهادار کمک بزرگی در این زمینه است ، به این معنی که هر روز می توان قیمت ها را کنترل کرد.

به عنوان مثال ، در تورنتو کانادا ، قیمت هر ملک یک سوم متوسط ​​درآمد ماهانه دارایی است که در شمال تهران معامله می شود. این نکته نشان می دهد که هیچ نسبت یا کیفیتی در قیمت گذاری مسکن در ایران وجود ندارد و به دلایلی قیمت گذاری آن خارج از سیستم رسمی است و در نتیجه ، قیمت مسکن همانطور که می بینیم افزایش یافته است. اگر دولت و بانک ها به انتقال پول در بورس اوراق بهادار املاک خود ادامه دهند و از این ابزار و سیستم به همین منوال استفاده کنند و این فعالیت را در بین سازمان های دیگر گسترش دهند ، در شفاف سازی قیمت ها بسیار کمک خواهند کرد و دولت به اهداف خود خواهد رسید. این هدف تعادل و کاهش قیمت مسکن است.

س: در گذشته ، اموال دولت در حراج فروخته می شد. این پیشنهاد املاک و مستغلات در بورس سهام چه تغییراتی ایجاد می کند؟

اولاً ، پیشنهاد دهندگان بسیار محدود هستند و ثانیا ، مکانیزم نظارت بر حراج را نمی توان با بورس اوراق بهادار مقایسه کرد ، جایی که مردم اکنون می توانند قیمت ها را در هیئت مدیره مشاهده کنند. مثل این است که دو نفر سهام یا کالای خود را از بورس معامله کنند ، همه چیز ممکن است ، اما وقتی این اتفاق در بورس بیفتد ، عرضه کننده و خریدار می توانند بسیار بالا باشند و در پایان قیمت مناسب و معقول است. برای پیدا کردن این جایی است که قیمت های قابل معامله بدست آمده از طریق مزایده و غیره ، به دلیل تعداد محدود متقاضیان ، قابل مقایسه و منطقی نیست و در اینجا تفاوت با بورس اوراق بهادار است.