کمبود سردخانه معضل اساسی خرید تضمینی مرغ در لرستان

آوای البرز/لرستان معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: یکی از مشکلاتی که در استان در رابطه با خرید تضمینی مرغ با آن روبرو هستیم کمبود سردخانه‌ است.

صادق اسدالهی در گفت‌وگو با آوای البرز اظهار کرد: برخی از مرغ‌داران نژادهای غیر از آرین پرورش داده بودند که ابتدا به استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، فارس و اصفهان مجوز خرید را دادند و با پیگیری‌هایی که انجام شد به عنوان استان ششم در کشور این مجوز را دریافت کردیم.

وی ادامه داد: رویکرد دولت در رابطه با خرید مرغ مقداری تغییر کرده و براساس مصوبات اصل ۴۴ قانون اساسی باید کل زنجیره تولید در اختیار تعاونی‌ها و تشکل‌ها قرار بگیرد و دولت در این زمینه پشتیبانی‌های مالی را انجام دهد.

اسدالهی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده قرار بر این شد تشکل‌ها و اتحادیه تعاونی مرغداران با توجه به ۳۰ میلیارد تومانی که برای لرستان گذاشتند آن را در اختیار اتحادیه قرار دهند و کار خرید تضمینی مرغ را شروع کند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: متأسفانه اتحادیه ما دچار مشکل بود و نمی‌توانست وثیقه لازم را تأمین کند به هر حال ما صبر نکردیم که مرغ‌دار مجدداً ضرر کرده و بیشتر آسیب ببیند با همان اقدامات اولیه و مصوبه‌ای که در استانداری داشتیم کار جمع‌آوری مرغ مازاد سایر سویه‌ها را انجام دادیم و از طرف دیگر پیگیری‌های لازم برای تأمین مالی انجام شد و بانک کشاورزی پول مورد نیاز برای خرید تضمینی مرغ را آماده کرده است.

وی عنوان کرد: قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ که برای ما مصوب شده ۵۹ هزار تومان است که باید هزینه‌هایی مانند بسته‌بندی، باربری و … از آن کم شود و قیمت مرغی که خریداری می‌کنیم حدود ۳۸ هزار تومان است.

اسدالهی تصریح کرد: در راستای تضمین خرید مرغ‌های مازاد استان تعاونی الیگودرز اعلام آمادگی کرده و دو کشتارگاه خوب که در این شهرستان داریم الان پای کار آمدند و تشکیل پرونده دادند،  اما مشکل وثیقه دارند، راه‌های مختلف را بررسی می‌کنیم که تعاونی مرغداران الیگودرز بتواند ضمانت‌نامه‌های لازم را برای ۱۵ میلیارد تومان تأمین کند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن روند خرید تضمینی مرغ ادامه پیدا کرده و بتوانیم از این طریق تشکل‌های خودمان را تقویت کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در استان در رابطه با خرید تضمینی مرغ با آن روبرو هستیم کمبودسردخانه است، تقریباً ماهانه ۷۰۰۰ تن تولید داریم و برابر با استانداردهایی که تعریف شده حداقل باید سه ماه ظرفیت سردخانه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم کل مرغ مازاد تولیدکنندگان را جمع‌آوری کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کل سردخانه‌هایی که در اختیار استان است ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن ظرفیت دارد اما حداقل نیاز ما ۱۵ تا ۲۰ هزار تن بوده که این کمبود کار ما را برای خرید تضمینی مرغ با مشکل روبرو کرده است.

اسدالهی عنوان کرد: شرکت شیر پگاه لرستان ظرفیت ۳۰۰ تنی از سردخانه خود را به ما اختصاص داده است و شرکت پشتیبانی امور دام تلاش‌های زیادی را انجام می‌دهد که بخشی از مرغی که در اختیار دارد به استان‌ها دیگر که ظرفیت سردخانه‌ای دارند منتقل کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: تاکنون ۸۰۰ تن مرغ منجمد شده به استان‌های دیگر منتقل شده و از مرغ‌های نژاد آرین نیز ۳۰۰ تن جابجا شده که بتوانیم ظرفیت‌سازی سردخانه‌ای ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: نبود سردخانه کافی در استان یکی از معضلات اصلی ماست که باید برای حل آن فکری کرد.

انتهای پیام