به گزارش خبرگزاری آوای البرز و به نقل از پدال موسسه جی دی پاور اعتبار نسبتاً زیادی بین مصرف کنندگان آمریکایی دارد و اگر قابلیت اطمینان خودرویی را در سطح پایین یا بالایی ارزیابی کند با احتمال زیادی گفته های آن صحیح خواهد بود؛ اما اگر دو خودرو در یک کلاس امتیازهای مشابهی داشته باشند وضعیت چگونه خواهد بود؟ همین موضوع درباره جی ام سی سیرا ۱۵۰۰ مدل ۲۰۲۴ و شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ مدل ۲۰۲۴ صدق می کند چراکه هر دو از ۱۰۰ امتیاز ممکن ۸۲ امتیاز را کسب کرده اند. به دلیل اینکه هر دو وانت یاد شده از پلتفرم مشابهی استفاده می کنند بنابراین می توان مدل ارزان تر را خرید و چند هزار دلاری در هزینه ها صرفه جویی کرد.
اما جالب اینکه سه خودروی تویوتا توندرا نیسان تایتان و رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۲۴ امتیازهای مشابه ۸۱ از ۱۰۰ را به دست آورده اند. این وانت ها از پلتفرم های متفاوتی استفاده می کنند و بنابراین نمی توان انتخاب پیش فرضی را داشت. به همین خاطر می خواهیم به مقایسه جنبه های مختلف قابلیت اطمینان وانت پیکاپ های موردبحث بپردازیم تا در نهایت گزینه بهتر را معرفی نماییم. اگرچه هر سه خودرو امتیاز یکسانی را از جی دی پاور دریافت کرده اند اما امتیاز مربوط به کیفیت و قابلیت اطمینان می تواند ایده بهتری از عملکرد آن ها را ارائه کند. البته در کنار آن باید نیم نگاهی هم به آمار فراخوان های هر خودرو داشته باشیم.
نام خودرو | تویوتا توندرا ۲۰۲۴ | رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۲۴ | نیسان تایتان ۲۰۲۴ |
امتیاز کلی جی دی پاور | ۸۱ | ۸۱ | ۸۱ |
امتیاز کیفیت و قابلیت اطمینان جی دی پاور | ۸۲ | ۸۹ | ۸۱ |
تعداد فراخوان های کل NHTSA | ۳ | ۲ | ۲ |
تعداد شکایات NHTSA به ازای ۱۰۰۰ خودروی فروخته شده | ۰.۳ | ۰.۰۳۸ | ۰.۲ |
یکی از واضح ترین داده ها این است که رم ۱۵۰۰ در سال ۲۰۲۳ فروش ۵۳۹,۴۷۷ دستگاهی داشته و البته ۲۱ شکایت نیز در NHTSA ثبت شده است. تعداد شکایات از توندرا حدود ۲ دو برابر بیشتر است اما فروش آن ۱۲۵,۱۸۵ دستگاه بوده است. نیسان تایتان تنها ۴ شکایت داشته اما آمار فروش ۱۹,۱۸۹ دستگاهی باعث شده نسبت تعداد فروش به شکایات رقم بیشتری در مقایسه با رم باشد.
اما یکی از نگران کننده ترین فراخوان های تویوتا به فراخوان حرکت غیرمنتظره خودرو مربوط می شود که ۲۸۰,۶۶۳ دستگاه از ساخته های تویوتا و لکسوس را تحت تأثیر قرار داده و دلیلش نیز عیب نرم افزاری ECU بوده است. رم ۱۵۰۰ نیز جزو بیش از ۱.۲ میلیون خودرویی بوده که به خاطر کنترل پایداری الکترونیکی معیوب فراخوان شده است. همچنین چند ده هزار دستگاه از این وانت ها به خاطر کیسه های هوای خراب فراخوان شده اند. تایتان دو بار به دلیل مشکل کیسه هوا فراخوان شده اما تعداد مدل های فراخوان شده بسیار کم بوده است.
جالب اینکه رم بهترین عملکرد از نظر نسبت شکایات به فروش و امتیاز کیفیت و قابلیت اطمینان را داشته اما فراخوان های آن نگران کننده بوده اند. در نظر داشته باشید که فراخوان به معنی عیب قطعی در همه خودروها نیست و شاید برخی از مدل ها عیوب موردبحث را داشته باشند. اگر تایتان و توندرا نیز فروش حدود نیم میلیون دستگاهی داشتند شاید فراخوان های بیشتری را تجربه می کردند. پس از بررسی تعداد فراخوان ها شکایات و امتیازهای جی دی پاور بهتر است نگاهی هم به هزینه های نگهداری این سه وانت پیکاپ داشته باشیم.
نام خودرو | تویوتا توندرا ۲۰۲۴ | رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۲۴ | نیسان تایتان ۲۰۲۴ |
هزینه نگهداری سالانه (تخمینی) | ۶۰۶ دلار | ۶۹۱ دلار | ۵۵۵ دلار |
هزینه نگهداری ۱۰ ساله (تخمینی) | ۶۹۲۳ دلار | ۱۸۴۶۹ دلار | ۹۱۱۶ دلار |
گران ترین قطعه تعمیری | تعویض مافلر اگزوز با هزینه ۱۳۰۸ تا ۱۳۲۱ دلار | تعویض دینام با هزینه ۷۷۴ تا ۱۰۴۲ دلار | تعویض میل لنگ با هزینه ۲۱۸۴ تا ۲۴۵۳ دلار |
با توجه به جدول به راحتی می توان برنده را انتخاب کرد این طور نیست؟ تایتان کمترین هزینه نگهداری سالانه را دارد اما توندرا بعد از گذشت ۱۰ سال هزینه کمتری را به مالک تحمیل خواهد کرد. رم ۱۵۰۰ در یک سال هزینه نگهداری کمتری نسبت به رقم ۹۳۶ دلاری اعلامی برای کلاس پیکاپ های فول سایز دارد اما پس از ۱۰ سال تخمین زده شده که احتمال تعمیر اساسی آن بیشتر از توندرا و تایتان باشد.
بر اساس انتخاب مجله CarBuzz تویوتا توندرا در سال ۲۰۲۴ و در کلاس وانت های فول سایز لایت دیوتی مطمئن ترین گزینه است. این خودرو تعداد شکایات و فراخوان های کمی داشته و هزینه های نگهداری آن نیز پایین است. در بحث رتبه بندی قابلیت اطمینان مدل های فعلی باید دانست هر سه خودرو همانند مدل های قوی تر در تست های جاده ای شرکت نکرده اند و ارقام و امتیازهای اعلامی بر اساس تخمین هایی است که از داده های گوناگون گرفته می شود. البته نسل فعلی نیسان تایتان در سال ۲۰۱۶ معرفی و در سال ۲۰۲۰ به روز شده و ریشه رم ۱۵۰۰ هم به سال ۲۰۱۹ بازمی گردد. توندرا جدیدترین عضو گروه بوده و در سال ۲۰۲۱ پدیدار شده است؛ بنابراین با در نظر این موضوع که نسل های فعلی و قبلی این خودروها بین ۴ تا ۸ سال در بازار حضور داشته اند بنابراین به جرات می توان نتیجه گیری کرد که خودروسازان اکثر مشکلات قبلی را رفع کرده اند و تعداد فراخوان های کم نیز از این موضوع پشتیبانی می کند.
۳۲۲