چینی ها مشکل استخوان ماهی را حل کردند

با گزارش محققان چینی از تولید ماهی کپور بدون استخوان، مردم دیگر نگران گیر کردن استخوان های ماهی در گلوی خود نیستند.

در یک مطالعه اخیر، محققان چینی اولین ماهی کپور صلیبی بدون استخوان را پرورش دادند.

کپور کرواسی یک کپور است. بدون سبیل و فلس های بزرگ است. آنها دارای باله های پشتی پیوسته هستند که مادیت شدن آنها رایج است. این ماهی در آب های شیرین و شور زندگی می کند. ماهی بنتیک ماهی است که در کف دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها زندگی و تغذیه می کند. این ماهی ها کف دریاها و رودخانه های پوشیده از شن، شن و گل را می پوشانند.

محققان مؤسسه تحقیقاتی شیلات هیلونگجیانگ در آکادمی علوم و مهندسی شیلات چین اخیراً گونه های جدیدی را در 14 ژانویه به رهبری گوی جیان فانگ و چن سونگ لین آزمایش کردند. طبق گزارش‌ها، محققان این گونه جدید را با استفاده از روش‌های اصلاح ژن توسعه دادند.

کپور ماهی محبوب آب شیرین با گوشت لطیف و طعم دلپذیرش است، اما استخوان های ریز آن خوردن یا فرآوری تجاری آن را دشوار می کند. این ماهی از خانواده کپور ماهیان است. خانواده کپور (Cyprinidae) یکی از خانواده های مهم ماهیان آب شیرین است. این خانواده بزرگترین خانواده ماهی است که شامل 220 گونه و 2420 گونه است. اگر تقریباً همه اعضای آن آب شیرین هستند یا در آب های لبشور زندگی می کنند، برای تولید مثل نیاز به دسترسی به آب شیرین دارند.

از آنجایی که استخوان های کپور بسیار بزرگ هستند، یک تیم تحقیقاتی در این موسسه در سال 2009 پروژه ای را برای حل این مشکل آغاز کردند و یکی از 1600 ژنی را شناسایی کردند که نقش کلیدی در تنظیم رشد ستون فقرات بین مهره ای دارند.

پس از یک دهه تحقیق، محققان از تکنیک های ویرایش ژن برای ایجاد این جمعیت جهش یافته از کپور استفاده کردند. گونه جدید به خوبی رشد می کند و از نظر بصری از کپور معمولی قابل تشخیص نیست.

محققان گفتند که ایجاد آنها یک گام بزرگ رو به جلو در بهبود کیفیت گونه های کپور و افزایش مصرف آب است. آنها از زیست شناسان خواستند تا تحقیقات اساسی را ادامه دهند و صنعتی شدن را ترویج دهند تا مردم دیگر مجبور به بریدن استخوان ماهی نشوند.

محققان دانشگاه کشاورزی هاجونگ نیز اواخر ماه گذشته در حساب وی چت خود اعلام کردند که تیمی از محققان در دانشگاه کشاورزی هاجونگ ژن کلیدی را کشف کرده اند که باعث رشد استخوان در میان ماهیچه ماهی وچانگ (یک گونه دیگر از کپور) می شود. آب در سراسر حوضه رودخانه یانگ) شناسایی شده است. سیم نامی رایج برای ماهی های آب شیرین، به ویژه ماهی سیمی است.

پروفسور گائو سکسیا، رهبر تیم تحقیقاتی در دانشگاه هاشونگ، گفت که از سال 2012 در حال مطالعه این موضوع بوده است.

گائو می‌گوید: «بسیاری از مردم استخوان‌های ماهی را بلعیدند و استخوان‌ها در گلویشان گیر کرد، بنابراین من می‌خواستم گونه‌ای از ماهی‌های بدون استخوان را پرورش دهم که می‌تواند صنعت ماهیگیری را تغییر دهد».

تیم او اولین اختراع ژن استخوان ماهی را کشف کردند و این اختراع را به نام خود ثبت کردند. آنها به مدت هفت سال از تکنیک های ویرایش ژنی برای بررسی 50 ژن در گونه ماهی کپور سریع الرشد گورخرماهی استفاده کردند و ژن ها را یکی یکی حذف کردند و سپس رشد و تغییراتی را که در استخوان های ماهی رخ می دهد را زیر نظر گرفتند.

گائو گفت که تیم تحقیقاتی او در سال 2018 ژن موثری پیدا کردند که می‌تواند استخوان‌های ماهی سیمی را تا 70 درصد کاهش دهد، اما این ژن کلیدی نیست که بتواند فرآیند تشکیل استخوان را به طور کامل متوقف کند. سرانجام، در سال 2019، محققان آن ژن کلیدی را کشف کردند و هنگامی که صدها گورخر و فرزندان آنها مورد بررسی قرار گرفتند، مشخص شد که همه چیز ماهی بدون استخوان است. گائو گفت که این ژن کلیدی برای همه ماهی های استخوانی مشترک است.

پس از یافتن ژن کلیدی، محققان این ژن را به یک ماهی بدون استخوان منتقل کردند تا ببینند استخوان ها دوباره رشد خواهند کرد یا خیر و دوباره عملکرد آن ژن کلیدی را تایید کردند. حذف ژن های کلیدی در ماهی کپور Wuchang، Amur یا کپور گیاهخوار و کپور آزمایش شد.

46