چگونه مغازه لوازم التحریر بزنیم

راه اندازی مغازه لوازم التحریر فروشی

اگر در فکر راه اندازی لوازم التحریر فروشی هستید، باید بهتون بگم که شغل پرسود و پردرآمدی را انتخاب کردید.

زیرا  لوازم التحریر، از لوازم مصرفی و ضروریِ افراد با سن های مختلف مثل کودکان، نوجوانان، دانشجویان، کارمندان و… است، و در نتیجه شغل پر فروشی است.

همه ما با خودکار های رنگی، مقواهای خوشرنگ، کاغذ های رنگی، خمیر بازی، دفترهایی با طرح های مختلف و زیبا خاطره داریم و از خرید این لوازم لذت می بردیم.دفتر بی تی اس (BTS) یکی از محبوب‌ترین مدل‌ دفتر مشق در میان دختران و پسران نوجوان می باشد.

البته امروزه مغازه های لوازم التحریر، در کنار فروش این لوازم، خدماتی مثل کپی، سیمی کردن جزوات، فنر زدن به کتاب ها و…. را هم به مشتریان ارائه می دهند و از این راه هم درآمدی کسب می کنند.

در کل اگر بتوانید نکاتی را در راه اندازی لوازم التحریر فروشی رعایت کنید، می توانید درآمد فوق العاده ای از این کسب و کار به دست بیاورید.

ما در مقاله آموزشیِ زیر، نکاتی که درباره ی تاسیس فروشگاه لوازم تحریر نیاز دارید را برایتان آورده ایم.

و به سوالات مهمی مانند موارد زیر پاسخ داده ایم:

  • آیا لوازم التحریری فروشی سود خوبی دارد؟
  • چگونه وارد این شغل شوم؟
  • چگونه میتوانم فروشم را بالا ببرم؟
  • برای گرفتن مجوز باید چه اقداماتی را انجام دهم؟
  • و …

پس با ما همراه باشید.

سرمایه لازم برای راه اندازی لوازم التحریر

هزینه هایی که برای تاسیس مغازه لوازم التحریر نیازه، شامل موارد زیر میشه

  1. خرید یا اجاره مغازه
  2. اجناس مغازه
  3. تجهیزات
  4. دکوراسیون مغازه
  5. دریافت پروانه کسب
  6. تبلیغات و بازار یابی

که در ادامه هریک از این موارد را توضیح می دهیم و در آخر یک مقدار حداقلی را برای ورود به این شغل خدمتتان عرض میکنیم.

انتخاب محلی مناسب برای تاسیس مغازه لوازم تحریر

موقعیت مغازه شما، تاثیر زیادی روی میزان درآمد و سود شما خواهد گذاشت. پس در انتخاب مغازه حساس باشید و زمانِ زیادی را برای انتخاب مغازه صرف کنید.

در انتخاب محل مناسب برای راه اندازی لوازم التحریر، به نکات زیر دقت کنید:

 سعی کنید مغازه لوازم التحریر خود را در مناطق شلوغ و پرتردد مثل نزدیک مدارس، دانشگاه ها، بازار، خیابان های اصلی و… تاسیس کنید.

(نزدیک بودن به مدارس و دانشگاه ها قطعا تاثیر زیادی در میزان فروش شما خواهد داشت. پس اگر مغازه ای با این امکان پیدا کردید، آن را از دست ندهید.)

راه اندازی مغازه لوازم تحریر در محل های خلوت، کار درستی نیست و درآمد چندانی نخواهد داشت.

 بهتره که در نزدیکی مغازه شما، مغازه لوازم التحریرِ دیگری وجود نداشته باشه.( اگر در نزدیکی مغازه شما، مغازه لوازم التحریر دیگری وجود داشت، باید با خلاقیت خودتان، در رقابت با آن مغازه پیروز بشید و مشتری های خودتان را داشته باشید. مثلا می توانید به سود کمتر برای جذب بیشتر مشتری قانع بشید.)

 قدرت خرید مردمِ محلی که مغازه لوازم التحریر خود را در آن راه اندازی می کنید، را در نظر بگیرید. بهتره که مردمِ محل، قدرت خرید متوسط به بالایی داشته باشند.

 اگر سرمایه زیادی برای راه اندازی مغازه لوازم التحریر دارید، بهتره که متراژ مغازه ای که قصد خرید یا اجاره اش رو دارید، متوسط باشه تا بتوانید اجناسی با تنوع بالا به مغازه خود بیاورید.

( اگر در ابتدای کار، سرمایه کمی دارید، می توانید با یک مغازه کوچک، کارتان را شروع کنید و بعد از مدتی که به درآمدِ خوبی رسیدید، مغازه خود را گسترش دهید.)

لیست اجناس مغازه نوشت افزار

در مغازه های لوازم التحریر، علاوه بر نوشت افزار، لوازمِ نقاشی و طراحی و مهندسی و معماری، وسایل بازی و سرگرمی و… به فروش می رسد.

در کل اجناس مغازه لوازم التحریر، تنوع بالایی دارند و از نظر کیفیت هم متفاوت هستند.

شما باید این اجناس و کاربردشان را بشناسید و بدانید که کدام برند ها کیفیت بهتری دارند، تا بتوانید به مشتریان، در هنگام خرید توضیحات کافی بدهید و کمک شان کنید.

برای اطلاع از ساعت کاری فروشگاه لوازم التحریر خورشید شاپ اینجا کلیک کنید

اگر در ابتدای راه اندازی لوازم التحریر فروشی سرمایه کم و مغازه کوچکی دارید، می توانید تنوع کمتری از اجناس را در مغازه خود بفروشید و یا با تنوع بیشتر محصولات کمتری داشته باشید و در صورت رو به اتمام بودن محصول مجددا آن را شارژ کنید.

برای تهیه اجناس مغازه، بهتر است از توزیع کنندگان عمده اقدام به خرید کنید. قیمت و کیفیتِ اجناسِ توزیع کنندگانِ مختلف را مقایسه کنید و از توزیع کننده ای خرید کنید که اجناسِ با کیفیت با قیمت منصفانه ای را به شما ارائه می دهد.

در زیر لیست کاملی از اجناس مغازه لوازم التحریر برایتان آورده ایم:

انواع کتاب: کتاب های کمک آموزشی، کتاب های داستان، کتاب های آشپزی، کتاب های رمان، شعر و….

انواع دفتر: دفترهای معمولی، سیمی، کلاسور، دفتر نقاشی، دفتر دوخط، دفترچه، سالنامه و…

انواع مداد: مداد مشکی، مداد رنگی، اتود، مدادهای مخصوص طراحی ، مداد شمعی و…

انواع خودکار: خودکار های رنگی، خودکار های اکلیلی، ژله ای، عطری، روان نویس، خود نویس و…

انواع ماژیک: ماژیک وایت برد، ماژیک نقاشی، ماژیک هایلایتر، ماژیک فانتزی و…

انواع مقوا: اشتنباخ، فابریانو، مقوای طرح دار

انواع کاغذ: کاغذ کلاسور، کاغذ کاهی، کاغذ رنگی، کاغذ A3 و A4 و A5 ، کاغذ یادداشت، کاغذ کادو، کاربن

وسایل نقاشی مثل: آبرنگ، قلمو، پاستل، گواش، رنگ روغن، پالت

انواع کیف: کوله پشتی، جامدادی، کیف چرخدار، کیف رودوشی

انواع چسب: چسب نواری، چسب کاغذی، چسب ماتیکی، چسب چوب، چسب مایع، چسب جلدی

وسایل بازی و سرگرمی: بازی های فکری مثل شطرنج و منچ، خمیربازی، دارت و…

لوازم تولد مثل: تم تولد، شمع، بادکنک و…

لوازمی مثل: پاک کن، مداد تراش، خط کش، لاک غلط گیر، لیوان پلاستیکی، قمقمه آب و…

اجناسی که ذکر کردیم، در طرح ها و رنگ ها و جنس های مختلفی وجود دارند و همین باعث تنوعِ زیاد مغازه لوازم تحریر می شود. هرچه تنوع بیشتری از اجناس را در مغازه خود داشته باشید، مشتری های بیشتری جذب مغازه شما خواهند شد.

موقعیت مکانی

بنگاه‌های معاملات املاک یک جمله معروف دارند: در خرید و فروش ملک سه ملاک وجود دارد، مکان، مکان، مکان! برای فروشگاه لوازم التحریر یک مکان کوچک در یک مسیر پر رفت آمد بهتر از یک جای بزرگ در یک مکان خلوت است. مکانی که برای راه اندازی فروشگاه لوازم التحریر خود انتخاب می کنید نه تنها بر میزان فروش شما تاثیرگذار است، بلکه به کسب و کار شما هویت می بخشد.

بدون شک هر چه موقعیت فروشگاه بهتر باشد هزینه ها هم بالاتر است. بنابراین شما باید با توجه به بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید، سعی کنید جایی در یک مسیر پر رفت و آمد با تراکم جمعیت بالا پیدا کنید. برای مثال یک مغازه 30 متری در حاشیه وکیل آباد (از خیابان های پر رفت و آمد مشهد) به 50 میلیون تومان پول پیش و ماهیانه 4 میلیون تومان اجاره نیاز دارد. اما با همین مبلغ می توان در یکی از خیابان های فرعی وکیل آباد مانند سیدرضی یک مغازه با متراژ 80 متر به بالا پیدا کرد. با این حال مغازه حاشیه خیابان اصلی میزان جذب مشتری بالاتری دارد.

یک مغازه لوازم التحریر با ویترینی بزرگ فضای بهتری برای نمایش تنوع کالاها و جلب توجه رهگذران دارد، بنابراین سعی کنید مغازه‌ای انتخاب کنید که عرض بیشتری دارد.

دکور مغازه لوازم التحریر

دکور مغازه لوازم تحریر با توجه به تنوع زیاد کالاها و رنگ های مختلف این محصولات، باید شاد و جذاب طراحی بشود. ویترین شما باید بر اساس جشن‌ها و روزهای مختلف (روز پدر، روز مادر، روز ولنتاین و…) تغییر کند. دکور با قفسه های چوبی به فروشگاه شما حس گرم و خودمانی بودن می‌دهد که باعث آسایش مشتری می شود. کالاهای مربوط به کودکان را در قفسه های پایین قرار دهید تا در معرض دید آنها باشند. هزینه دکور به عوامل زیادی مانند متراز، نوع دکور و شکل فروشگاه بستگی دارد، اما به طور تقریبی باید حداقل 10 تا 30 میلیون تومان برای طراحی دکور کنار بگذارید.

کالا

تامین کالاهای مورد نیاز می تواند یک چالش به شمار بیاید. همیشه بهترین راه تامین کالا از مبدا و شرکت های تولیدکننده است. این شرکت ها شبکه توزیع خود را دارند و می توانید با کمی جستجو اطلاعات تماس آن ها را پیدا کنید. برای مثال شرکت آریا (خمیرِ بازی آریا را به خاطر دارید؟) اطلاعات تماس واحدهای فروش مویرگی خود را در وبسایتش قرار داده است. به طور تخمینی در ابتدا و برای شروع، برای تهیه کالا که تنوع مناسبی داشته باشد به حدود 25 تا 30 میلیون تومان نیاز دارید.

ابزارهای مورد نیاز برای راه اندازی مغازه نوشت افزار

برای راه اندازی فروشگاه لوازم التحریر بسته به تنوع خدماتی که ارائه می دهید، ابزارهای مختلفی نیاز دارید. میز، صندلی، دستگاه فنر زن کتاب، دستگاه تکثیر (اگر قصد دارید خدماتی مثل کپی مدارک و جزوات انجام بدهید)، دستگاه تکثیر و لیبل زن دی وی دی و حداقل یک کامپیوتر حداقل های مورد نیاز هستند. بر روی کامپیوتر شما باید نرم افزارهای مرسوم طراحی (فتوشاپ، کورل دراو، ایلوستریتور و…)، مجموعه آفیس، نرم افزار خواندن فایل های فشرده و پی دی اف و یک نرم افزار برای حسابداری و مدیریت فروش و انبار نصب باشد. البته تمام این موارد به خدمات شما بستگی دارد.

اگر قصد شما فقط فروش لوازم التحریر است، نیازی به دستگاه کپی و دستگاه تکثیر دی وی دی نیازی ندارید. یک دستگاه فنر زن را می توانید با حدود یک میلیون و 400 هزارتومان تهیه کنید، میز و صندلی هم که اگر با دکور تناسب داشته باشد بهتر است، یک کامپیوتر یا لپ تاپ ساده و مناسب کار نیز هزینه‌ای نزدیک به سه میلیون تومان در بر خواهد داشت.

جواز کسب مغازه لوازم التحریر

برای راه اندازی فروشگاه لوازم التحریر نیاز دارید از اتحادیه کتاب و لوازم التحریر پروانه کسب دریافت کنید. برای این کار باید با مراجعه به دفتر اتحادیه، تشکیل پرونده بدهید و پس از تمکیل مدارک، هزینه اخذ پروانه کسب را پرداخت کنید. این هزینه هر سال فرق می کند اما به طور معمول تا پنج برابر حق عضویت در اتحادیه است. لیست کامل مدارک مورد نیاز را می‌توانید در وبسایت اتحادیه کتاب و نوشت افزار ببینید.

مالیات

به عنوان یک کسب و کار شما موظف به پرداخت مالیات هستید. قانون مالیات‌های مستقیم شما را موظف می کند تا بخشی از درآمد خود را تحت عنوان مالیات بر درآمد به دولت پرداخت کنید. علاوه بر مالیات بردرآمد مالیات بر ارزش افزوده نیز به کالاهای شما تعلق می‌گیرد که پرداخت آن بر عهده مشتری است و باید مبلغ آن را به قیمت کالا اضافه کنید. میزان مالیات بر درآمد هر سال به صورت پله‌ای تعیین می شود، برای مثال در سال 1399 تا سقف 36 میلیون تومان در سال معاف و از 36 میلیون تومان تا 90 میلیون تومان درآمد سالانه مشمول 10 درصد مالیات است.

میزان درآمد شما بر اساس گزارش های فصلی صندوق فروش تعیین می شود و ارسال این گزارش‌ها در سامانه گزارشات فصلی سازمان امور مالیاتی الزامی است.

منبع : bts notebook

حالا دیگر با راه اندازی مغازه لوازم التحریر فاصله ای ندارید

تبریک می‌گوییم، شما آماده اید تا فروشگاه لوازم التحریر خود را افتتاح کنید. پیشنهاد میکنیم افتتاح مغازه نوشت افزار خودتان را با یک جشن کوچک به گوش همسایه ها و رهگذران برسانید. آشنایان و دوستان خود را دعوت کنید تا از فروشگاه شما در روز افتتاحیه دیدن کنند. شما قدم اول را محکم برداشته اید، حالا نوبت بقیه مراحل است.

راه اندازی فروشگاه لوازم التحریر تنها بخشی از مسیر شما برای موفقیت است. حالا باید محصولات خود را بازاریابی کنید (از مهارت هایی که در بالا گفتیم استفاده کنید) و مشتریان بیشتری جذب کنید. افزایش تعداد مشتریان می تواند به افزایش سوددهی و در نهایت گسترش کسب و کار شما منجر بشود. در مقاله بعد در مورد راهکارهای افزایش فروش برای مغازه‌های لوازم التحریر صحبت می کنیم.