چگونه شامپو فرش خانگی درست کنیم

 

یکی از نیاز های مهم هر خانه داری، شامپو فرش می باشد. شامپو فرش برای از بین بردن لکه ها و تمیز نمودن فرش مناسب است. اما با وجود تنوع شامپو فرش و قیمت های مختلف و مضرات آن، خرید شامپو فرش همیشه سودمند نخواهد بود. زیرا شامپوفرش ها یا قیمت بالایی دارند یا حجم آنها کم می باشد. از طرفی با توجه به تنوع شامپو فرش ها، نمیتوان آنها را برای هر نوع فرش و جنس الیافی استفاده نمود چون ممکن است به بافت فرش آسیب بزند. همچنین شامپو فرش ها دارای مواد شیمیایی بسیاری بوده که ماندن آنها در فرش برای سلامت خانواده مضر می باشد. بنابراین توصیه می کنیم این مقاله را دنبال کرده و با طرز تهیه شامپو فرش خانگی آشنا شوید.

ساخت شامپو فرش در منزل

همانطور که گفته شد شامپو فرش صنعتی علاوه بر آسیب رساندن به الیاف فرش، برای سلامت اعضای خانواده نیز مضر می باشد. ساخت شامپو فرش خانگی کار بسیار ساده بوده و با استفاده از از مواد طبیعی موجود در خانه، میتوانید برای انواع فرش ها و جنس های مختلف شامپو فرش خانگی بسازید. در ادامه دستور ساخت چندین شامپو فرش خانگی را برای موارد استفاده مختلف ذکر می کنیم:

تهیه شامپو فرش خانگی برای فرش ماشینی

درون سطلی به مقدار مساوی آب و سرکه سفید ریخته و آنرا بخوبی بهم بزنید. توجه کنید که مقدار آب و سرکه سفید یکی می باشد و حجم کلی محلول بستگی به نیاز شما دارد. در مرحله آخر با بکارگیری محلول و استفاده از فرچه یا جارو دستی و یا ماشین فرش شویی، فرش خود را بشویید. در نظر داشته باشید که فرش بیش از اندازه خیس نشود زیرا ممکن است به فرش آسیب برسد.

تهیه شامپو فرش خانگی برای فرش های روشن

چهار قاشق غذاخوری محلول هیدروژن پراکسید را با یک قاشق مایع ظرف شویی و پنج قطره روغن خالص ترکیب کرده و به خوبی آنرا مخلوط کنید. سپس دو پیمانه آب داغ به آن اضافه کرده و با استفاده آن و ابزار های مورد نیاز مانند فرچه یا ماشین فرش شویی، فرش خود را بشویید. هیدروژن پراکسی خاصیت سفید کننده داشته و توانایی از بین بردن لکه های قدرتمند را دارد. توجه داشته باشید که این محلول را برای فرش های تیره استفاده نکنید زیرا به رنگ فرش شما آسیب زده و لکه های سفید در فرش ایجاد می کند.

تهیه شوینده مخصوص ماشین فرش شویی

اگر ماشین فرش شویی یا بخارشو استفاده می کنید. بهتر است که بجای استفاده از شوینده و مواد صنعتی از محلول معرفی شده زیر استفاده کنید:

چندین قطره روغن خالص را با 2 قاشق غذا خوری آمونیاک و 2 پیمانه الکل و همچنین یک قاشق مربا خوری مایع ظرفشویی در سطلی ترکیب کنید. سپس سطل را از آب گرم پر کرده و محلول را به خوبی هم بزنید. در نهایت آنرا در مخزن دستگاه ریخته و فرش را بشویید.

تهیه اسپری شستشو فرش

اگر در منزل شما کودک یا حیوان خانگی وجود دارد با استفاده از شوینده های صنعتی و شیمیایی، تنفس آنها دچار مشکل خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق میتوانید در منزل اسپری شستشو فرش بسازید. 1 لیوان سرکه سفید و 2 لیوان آب گرم را در ظرفی مخلوط کرده و دو قاشق غذاخوری نمک و 20 قطره روغن خالص به آن اضافه کنید. و آنرا به خوبی هم بزنید. سپس محلول را روی فرش اسپری کرده و منتظر بمانید تا فرش خشک شود. در نهایت با کشیدن جارو برقی مواد آلوده فرش را بکشید.

و در آخر به این نکته توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از شامپو فرش خانکگی به احتمال زیاد به فرش شنا آسیب می زند. برای فرش های ارزشمند و نفیس خود مانند فرش ابریشم و دستبافت از شامپو فرش صنعتی و خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است خسارت زیادی به فرش وارد شود. برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد ما این است چامروزه در تمامی منازل و ساختمان‌ها از فرش‌ها استفاده می‌شود و از آنجایی که همواره تحت ترافیک رفت و آمد و نشست‌وبرخاست بسیار زیادی هستند پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی و لکه دارند. برای شستن و تمیز کردن فرش‌ها می‌توان از روش‌های سنتی و مدرن استفاده کرد. در روش سنتی افراد می‌توانند در منزل و با استفاده از مواد شوینده مختلفی اقدام به تمیز کردن فرش‌ها بکنند. درست کردن شامپو فرش خانگی می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود و از مواد مختلفی برای آن استفاده شود.

با توجه به آنکه شامپو فرش‌های تجاری از مواد شیمیایی و گاها سمی ساخته می‌شوند می‌توانند مشکلات و معضلاتی برای فرش و افراد به وجود بیاورند به همین دلیل می‌توان از شامپوهای خانگی برای شستن فرش‌ها استفاده کرد. در ادامه مطلب به بررسی نحوه درست کردن بهترین شامپو فرش‌های خانگی پرداخته می‌شود.

نحوه تولید شوینده خانگی فرش

همانطور که گفته شد ممکن است استفاده از تجاری به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در آنها ممکن است به فرش‌ها، خصوصاً فرش‌های دستبافت آسیب وارد کند به همین دلیل بهتر از است که از مواد خانگی برای شستن و تمیز کردن فرش‌ها استفاده کرد. با استفاده از ترفندهای مختلفی می‌توان شوینده‌هایی برای تمیز کردن فرش‌ها استفاده کرد. از جمله بهترین روش‌ها برای درست کردن شامپو فرش خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درست کردن شامپو فرش خانگی برای فرش‌های ماشینی

یکی از بهترین محلول‌ها برای شستن فرش‌ها استفاده از محلول سرکه سفید و آب است که معمولاً برای فرش‌های ماشینی بیشتر استفاده می‌شود. برای تولید این محلول می‌تواند سرکه و آب را باهم مخلوط کرده و با استفاده از آن لکه‌های موجود بر روی فرش‌ها را تمیز کرد. البته باید توجه داشت که قبل از استفاده از این محلول باید اثرات آن بر روی رنگ فرش تست شود تا هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نشود.

شامپو فرش برای فرش‌های روشن

درست کردن شامپو فرش خانگی برای انواع فرش‌های روشن نیز می‌تواند با استفاده از موادی همچون هیدروژن پراکسید 3 درصد، مایع ظرفشویی، آب داغ و روغن خالص انجام شود. در این روش باید 4 قاشق غذاخوری محلول هیدروژن پراکسید 3 درصد را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و یک و نیم پیمانه آب داغ و در نهایت با 5 قطره روغن خالص مخلوط کرد.

  • هیدروژن پراکسید دارای خواص سفیدکنندگی بوده و قادر است لکه‌های سرسخت را از بین ببرد. البته نباید این محلول برای فرش‌های تیره استفاده شود چرا که ممکن است باعث آسیب دیدن آنها شود.

درست کردن شامپو فرش خانگی با ماشین ظرفشویی

یک شوینده دیگر که می‌توان با مواد خانگی ساخت و از آن برای و شستشوی آن استفاده کرد، محلول آمونیاک، مایع ظرفشویی، الکل و روغن خالص است. در این روش می‌تواند دو قاشق غذاخوری آمونیاک را با یک قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی، 2 فنجان الکل و چند قطره از روغن خالص مخلوط کرد و از آن در بخارشوها استفاده کرد و با آن لکه‌های مختلف موجود بر روی فرش‌ها را تمیز کرد. می‌توان این مخلوط را به مخزن دستگاه بخارشو ریخته و با استفاده از آن فرش‌ها را به خوبی تمیز کرد. این مخلوط همچنین می‌تواند برای تمیز کردن کف خانه و حمام نیز استفاده می‌شود.

اسپری شستشوی فرش

اسپری شستشوی فرش یکی دیگر از بهترین شوینده‌ها و تمیزکننده‌های فرش است که می‌تواند لکه‌های مختلف را از روی فرش‌ها تمیز کند. درست کردن شامپو فرش خانگی با استفاده از موادی همچون سرکه، آب گرم، نمک غذاخوری و روغن خالص می‌تواند انتخاب خوبی برای تمیز کردن فرش‌ها باشد. در این روش یک فنجان سرکه سفید، دو فنجان آب گرم، دو قاشق چای‌خوری نمک و 15 قطره روغن خالص باهم مخلوط می‌شود و از آن به‌عنوان یک اسپری خانگی برای تمیز کردن گردوخاک و لکه‌های فرش‌ها استفاده می‌گردد. بعد از اسپری کردن این مواد به بخش‌های مختلف فرش باید منتظر ماند تا کاملاً خشک شود و سپس با استفاده از جاروبرقی آن را تمیز کرد. این محلول همچنین می‌تواند برای تمیز کردن انواع پرده و مبل نیز استفاده شود.

محلول هیدروژن پراکسید و جوش‌شیرین

یکی دیگر از بهترین شوینده‌ها و محلول‌هایی که می‌توانند برای تمیز کردن لکه‌های موجود بر روی فرش‌ها استفاده شوند محلول هیدروژن پراکسید و جوش‌شیرین است. در این روش یک فنجان جوش‌شیرین را نصف فنجان هیدروژن پراکسید و یک قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی مخلوط می‌کنند و از آن برای از بین بردن لکه‌های فرش استفاده می‌شود. این محلول همچنین می‌تواند به خوبی بوی بد فرش‌ها را از بین ببرد.

درست کردن شامپو فرش خانگی مرکبات

در این روش نیز می‌توان هفت قطره شکر قهوه‌ای، یک فنجان و نیم پوست لیمو و پرتقال و یک لیتر آب را با هم مخلوط کرد و برای از بین بردن انواع لکه‌های فرش استفاده کرد. این شامپو در حقیقت یک محلول آنزیم دار است و می‌تواند نتیجه مناسبی برای تمیز کردن فرش‌ها داشته باشد. این محلول برای نتیجه‌بخش بودن به سه ماه زمان نیاز دارد و سپس باید در ظرف اسپری ریخته شود و بر روی لکه‌های فرش اسپری شود و با استفاده از دستمال تمیز و خشک کاملاً پاک شود و در نهایت با جاروبرقی فرش را کاملاً تمیز نمود.

اسپری تمیزکننده لکه و بوی حیوانات خانگی

محلول سرکه سفید، آب گرم و جوش‌شیرین نیز می‌تواند از بهترین مواد شوینده فرش‌ها باشد. در کنار تمیز کرده لکه‌ها بوی بد ناشی از ادرار حیوانات را نیز به خوبی از بین می‌برد. در این روش می‌توان 2 فنجان سرکه سفید، 2 فنجان آب گرم و 4 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را باهم مخلوط کرد. سپس از آن برای تمیز کردن لکه‌ها استفاده کرد. از این محلول نیز می‌توان در استفاده کرد. در حقیقت می‌تواند از مواد خانگی مختلفی برای تمیز کردن لکه‌ها و آلودگی‌های موجود بر روی فرش‌ها استفاده کرد. البته تعدادی از لکه‌ها وجود دارند که کهنه و قدیمی شده و به سختی تمیز خواهند شد. لازم است که حتماً از خدمات شرکت‌های قالی برای تمیز کردن آنها استفاده کرد.

جمع بندی نهایی

فرش‌ها از جمله ارکان با ارزش منازل هستند. با توجه به آنکه همواره در معرض آلودگی و لکه هستند لازم است که از مواد شوینده مناسبی برای تمیز کردن آنها استفاده کرد. امروزه شامپو فرش‌های تجاری با استفاده از انواع مواد شیمیایی و سمی تولید می‌شوند و ممکن است به فرش‌ها آسیب وارد کنند. درست کردن شامپو فرشزمان مطالعه: 5 دقیقه

جاروکشیدن منظم، بهترین راه برای جلوگیری از کثیف‌شدن فرش است؛ اما گاهی نیاز است که فرش‌ها عمیق‌تر تمیز شوند. استفاده از شامپو فرش خانگی در بسیاری از موارد به‌اندازه شامپو فرش‌های شیمیایی موثر و کارساز است؛ اما برخلاف شوینده‌های شیمیایی، شوینده‎های خانگی با محیط ‌زیست سازگاری دارند. در این مقاله ابتدا مزایای استفاده از شامپو فرش خانگی را شرح می‌دهیم، سپس روش‌های ساخت شامپو فرش خانگی را بیان می‌کنیم.

برای خواندن مطالب بیشتر در حوزه خانه و آشپزخانه، سری به بزنید. روزانه مطالب مفیدی در آن منتشر می‌شود که قطعا به کارتان می‌آید؛ از دستور غذاهای مختلف بگیرید تا ترفندهای خانه‌داری!

چرا شستن فرش با شامپو فرش خانگی بهتر است؟

درست است که استفاده از شامپوفرش‎های شیمیایی آسان است؛ اما مزایای استفاده از شامپو فرش خانگی آن‌قدر زیاد است که به سختی‌اش می‌ارزد. در این قسمت دلایل استفاده از این شوینده‌های دست‌ساز را ذکر می‌کنیم.

صرفه‌جویی در هزینه

همه ما می‌دانیم که از ابتدای سال 1401 قیمت شوینده‌ها چند باری بالا رفته است (گویا این چرخه توقف‌ناپذیر است!)؛ بنابراین استفاده از وسایل موجود در خانه برای ساخت شامپو فرش‌ خانگی تا حد خیلی زیادی مقرون‌به‌صرفه است. مواد لازم برای ساخت شوینده‌های دست‌ساز در اکثر خانه‌ها وجود دارد.