چگونه به یک معامله گر حرفه ای فارکس تبدیل شویم؟

معامله‌گری فارکس یکی از پولسازترین و حرفه‌ای‌ترین شغل‌های دنیا است که متخصصان آن جزء ثروتمندترین افراد جهان هستند. اما نکته اینجاست که معامله در فارکس یک کار کاملاً تخصصی و سخت است که نیاز به آموزش تمرین و کسب مهارت‌های جانبی برای موفقیت دارد. ما در این مقاله چند مرحله کاربردی با توجه به لایف استایل و تفکر بزرگان فارکس را به شما معرفی خواهیم کرد که برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای نیاز به رعایت آن‌ها دارید.

عادت‌های یک تریدر موفق چیست؟

یکی از بهترین راهکارها برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای دنبال کردن سبک زندگی و عادت‌های تریدرهای موفق است که در ادامه می‌خواهیم درباره آن‌ها صحبت کنیم؛

گام اول: آموزش دائمی

رکن اصلی و اساسی هر کاری آموزش است. ترید کردن در فارکس یک شغل دشوار و کاملاً تخصصی است و نیاز به آموزش دائمی دارد. در قدم اول شما باید یک منبع آموزشی حرفه‌ای مانند دلتا کالج یا هر موسسه معتبر دیگری را پیدا کنید تا بتوانید از سطح مبتدی تا حرفه‌ای تمامی مسائل مربوط به فارکس ساخت استراتژی مدیریت مالی و … را بیاموزید تا دائما سطح خود را بالا ببرید. نکته مهم این است که ساختار بازار دائماً در حال تغییر است زیرا اقتصاد جهان در هر دوره دارای فرم و شکل خاص خود است و اصطلاحاً رژیم بازار عوض می‌شود. پس هیچ وقت آموزش را نباید متوقف کنید حتی اگر حس می‌کنید که یک تریدر حرفه‌ای هستید. دائماً باید مباحث جدید تحلیل تکنیکال فارکس پرایس اکشن الگوها و … را مانند یک دانشجو بیاموزید تا همیشه به‌روز باشید.

گام دوم: تمرین مستمر

مسئله بعدی تمرین است زمانی که به درک صحیحی از بازار رسیدید باید به صورت مداوم روی حساب دمو تمرین کنید. سطح تمرین شما باید آن‌قدر بالا باشد که به صورت کامل به بازار مسلط شوید. البته دقت کنید حتی با موفقیت چشم‌گیر در حساب دمو بازهم موفقیت در حساب واقعی تضمین شده نیست زیرا احساسات شما در حساب دمو درگیر معامله نمی‌شود. پس بعد از موفقیت در حساب دمو ترجیحاً یک حساب میکرو ایجاد کرده و با پول کم شروع به معاملات واقعی کنید.

گام سوم: داشتن پلن معاملاتی

تریدرهای حرفه‌ای همگی پلن معاملاتی خاص خود را دارند. یعنی داشتن مجموعه‌ای از قوانین مشخص که شامل استراتژی معاملاتی استراتژی مدیریت مالی هدف‌ها مدیریت ریسک و مواردی از این دست می‌شود. البته مسئله فقط داشتن برنامه نیست بلکه پایبند بودن و اجرا کردن قوانین در هنگام معاملات نیز بسیار مهم است. بیشتر تریدرها پلن معاملاتی دارند اما چیزی که معامله‌گران حرفه‌ای را از مبتدی متمایز می‌کند عدم خروج از پلن معاملاتی و رعایت صد درصدی آن است.

گام چهارم: نظم معاملاتی

از دیدگاه مارک داگلاس (یکی از بزرگ‌ترین معامله‌گران جهان) نظم معاملاتی مهم‌ترین فاکتور برای موفقیت در فارکس است. افراد حرفه‌ای با توجه به استراتژی خود چه در تحلیل فاندامنتال فارکس چه تکنیکال یا هر روش دیگری به سیستم خود که در تمرینات دست پیدا کرده‌اند کاملاً پایبند هستند. زمانی که شما نظم دارید اجازه نمی‌دهید که احساسات عواطف حس طمع یا انتقام سبب ایجاد معامله‌ای خارج از برنامه شما شود.

گام پنجم: صبر

معامله‌گران باسابقه به خوبی می‌دانند که بازار غیرقابل ‌پیش‌بینی است آن‌ها همیشه منتظر و صبور می‌مانند تا دقیقاً موقعیت معاملاتی که طراحی کرده‌اند برای ترید پیش بیاید. تریدرهای حرفه‌ای از روی انگیزه یا به زور سعی نمی‌کنند که یک موقعیت معاملاتی ایجاد کنند. آن‌ها صبر می‌کنند و با حوصله پای چارت می‌نشینند تا شرایط فراهم شود. گاهی ممکن است چند روز موقعیت معاملاتی مدنظرشان ایجاد نشود اما این مسئله سبب نخواهد شد که با تغییر استراتژی خود تریدهای جدیدی خلاف قوانین معاملاتی خودشان باز کنند.

گام ششم: ایجاد سبک زندگی

در نهایت اگر می‌خواهید از سطح مبتدی به سطح حرفه‌ای معامله‌گری برسید و واقعاً درآمد دلاری کسب کنید باید یک سبک زندگی مناسب معامله‌گری ایجاد کنید. همان‌طور که گفتیم معامله‌گری شغل بسیار حساسی است و مانند یک ورزشکار حرفه‌ای باید تمامی جنبه‌های زندگی خود را تحت کنترل داشته باشید. از تغذیه گرفته تا وضعیت خواب تفریح و بهبود شرایط روحی و روانی.

نتیجه‌گیری

شاید باور نکنید در ظاهر تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای بسیار آسان است اما در واقعیت همین نکات ساده‌ای که گفته شد را بسیاری از تریدرها به دلیل حجم سنگین احساساتی که به آن‌ها غلبه می‌کند نمی‌توانند رعایت کنند. 30% موفقیت شما در فارکس مربوط به مسائل فنی است و 70% باقی مانده مربوط به شخصیت خود شماست که چطور می‌توانید احساسات و عواطف خود را در دست بگیرید. وارن بافت می‌گوید که معامله‌گران بزرگ سود خود را از احساسات معامله‌گران کوچک به دست می‌آورند!