چه افرادی به رژیم غذایی فاقد گلوتن نیاز دارند و چرا؟

غلات بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم و منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده و برخی ویتامین ها و مواد معدنی مهم هستند.

به گزارش آوای البرز، غلات به طور طبیعی سرشار از فیبر هستند که می تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و در نتیجه گنجاندن آنها در رژیم غذایی روزانه، حفظ وزن سالم را آسان تر می کند. مصرف بیشتر غلات کامل نیز می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

با این حال، برخی از افراد مشکلات گوارشی دارند که باید از گلوتن، یک عنصر کلیدی در غلات مانند گندم و جو، اجتناب کنند. بیماری سلیاک، همچنین به عنوان “بیماری سلیاک” یا “آنتروپی حساس به گلوتن” شناخته می شود، یک پاسخ ایمنی به مصرف گلوتن است. اگرچه علت بیماری سلیاک ناشناخته است، اما در حال افزایش است.

مصرف گلوتن در بیماران مبتلا به سلیاک باعث پاسخ ایمنی در دستگاه گوارش می شود. با گذشت زمان، این واکنش پوشش داخلی روده کوچک را از بین می برد و از جذب برخی مواد مغذی جلوگیری می کند. آسیب روده اغلب باعث اسهال، خستگی، کاهش وزن، چاقی و کم خونی می شود که می تواند منجر به عوارض جدی تری شود.

در چنین مواردی، رژیم غذایی بدون گلوتن برای درمان علائم و نشانه های سایر بیماری های مرتبط با گلوتن از جمله بیماری سلیاک، آلرژی به گلوتن غیر سلیاک، آتاکسی گلوتن و آلرژی گندم ضروری است.

خوردن یک رژیم غذایی بدون گلوتن مستلزم توجه دقیق به نوع غذا، مواد تشکیل دهنده در رژیم غذایی و داروها است.

ممکن است حذف گندم و جو از رژیم غذایی غیرممکن به نظر برسد. با این حال، برای فرد مبتلا به این اختلال، مقادیر کم گلوتن در رژیم غذایی مضر است، اگرچه علائمی ایجاد نمی کند.

گلوتن را می توان در غذاها و محصولات غیر غذایی از جمله داروها، مکمل های ویتامین و مواد معدنی، خمیر دندان و دهان شویه ها یافت.

بنابراین یک متخصص تغذیه می تواند به بیمار در برنامه ریزی یک رژیم غذایی سالم و بدون گلوتن کمک کند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، بیماران مبتلا به بیماری سلیاک همچنان می توانند از مزایای سلامتی خوردن غلات کامل لذت ببرند. برای این افراد، گزینه های غذایی بدون گلوتن شامل گندم سیاه، ذرت، جوت، ارزن، کینوا و برنج است. جو، اگرچه به طور طبیعی فاقد گلوتن است، اما ممکن است در طول تولید به گندم، جو یا چاودار آلوده شود. جو دو سر بدون گلوتن و محصولات جو دوسر نیز مشکلی ندارند. با این حال، برخی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک، جو بدون گلوتن را تحمل نمی کنند.

انتهای پیام/