چرا شاخص این هفته روند نزولی داشت؟

شاخص کل بورس در این هفته از ابتدای هفته با روندی منفی فعالیت خود را آغاز کرد، روز یکشنبه با روندی منفی به استقبال تعطیلات رفت و سپس بدون رها شدن از روند منفی روز دوشنبه به روند نزولی خود ادامه داد. اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه روند نزولی متوقف شد و شاخص کل اندکی افزایش یافت.

هفته کاری که با اعلام رئیس جدید سازمان بورس به پایان رسید، بسیاری از کارشناسان منتظر فعالیت رئیس جدید سازمان بورس بودند و از قبل شرایط متفاوتی را برای بازار سرمایه متصور بودند.

روند نزولی بازار حاکی از بی اعتمادی سهامداران به بازار است

در خصوص شرایط بازار سرمایه در هفته کاری گذشته و عوامل موثر بر آن با کارشناسان بازار سرمایه گفت وگو کرده ایم:

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه است وی با اشاره به وضعیت شاخص در هفته گذشته خاطرنشان کرد: شاخص در پایان هفته جاری از یک میلیون و 407 هزار واحد در ابتدای هفته به یک میلیون و 393 هزار واحد رسید که نشان دهنده کاهش شاخص کل است. بازار در وضعیت ثابتی بود، وضعیت ثابتی داشت و روند نزولی دارد.

وی ادامه داد: شاخص هم وزن نیز از 388 هزار واحد در ابتدای هفته به حدود 376 هزار یک رسید. نکته حائز اهمیت این است که با بررسی درصد کاهش شاخص حقوق صاحبان سهام بسیار بیشتر از درصد کاهش شاخص کل است، یعنی سهام کوچک و متوسط ​​در هفته کاری گذشته افت بیشتری را نسبت به سهام بزرگ تجربه کرده اند.

با کاهش حجم معاملات، اعتماد بازار در حال لرزش است

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با نگاهی به حجم معاملات مشاهده می شود که حجم معاملات در آخر هفته از 5.7 میلیارد به 4.4 میلیارد رسیده است که نشان می دهد افراد حاضر در بازار دست خود را پایین نگه داشته اند.

وی افزود: در ابتدای هفته ارزش بازار معاملات که یکی از شاخص های کلیدی بازار محسوب می شود، 4.5 میلیارد تن در روز بود که در حال کاهش است. 3000 میلیارد تومان در آخر هفته. این نشان دهنده رکود بازار است.

میرزایی افزود: طی هفته کاری گذشته با توجه به رکود در بازار، اکثر علائم با رکود همراه بود و تنها تعداد محدودی از نمادها شرایط مثبت را تجربه کردند که چندان قابل توجه نبود و در مجموع منفی بود. علائم موقعیت.”

شاخص کل وزنی در این هفته کاهش بیشتری یافت

محمدخبری زاد کارشناس بازار سرمایه وی وضعیت شاخص ها در هفته گذشته را تشریح کرد: شاخص کل در هفته گذشته روی یک میلیون و 436 هزار واحد بسته شد اما امروز پس از یک هفته کاری روی رقم یک میلیون و 393 هزار واحد قرار دارد. یعنی شاخص کل نسبت به هفته قبل حدود 40 هزار واحد کاهش داشت و شاخص حدود 3 درصد کاهش داشت.

وی افزود: شاخص معادل هفته گذشته با 397 هزار واحد بسته شد و این هفته در پایان کار با حدود 20 هزار واحد کاهش به 376 هزار واحد رسید و حدود 6 درصد افت را تجربه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از پردرآمدترین نمادهای این هفته، شرکت حمل و نقل انبار رف پرداز نو آفرین (هافرین) بیشترین سود را داشته و پس از آن هافرن کالا با 20 درصد و سفانو با 17 درصد 17 درصد قرار دارند. هفته بازده مثبتی را تجربه کرد، در حالی که کمترین بازده هفتگی مربوط به نمادهای لاپاروس، گافارس و وملی بود.

خبري زاد در ادامه تصريح كرد: از نظر صنعتي، صنعت استخراج منابع و صنعت ارتباطات اطلاعاتي از صنايع پيشرو در بازار هستند.

وی افزود: در خصوص بررسی جریانات و ورودی های نقدی واقعی در این هفته کاری می توان گفت تقریبا هر روز شاهد خروج نقدینگی از بازار بوده ایم و این عدد تقریباً 2200 میلیارد دامنه بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود گزارش های مناسبی که شرکت ها (6 ماهه و مهرماه) منتشر کرده اند، بازار پاسخ خوبی به این موضوع نداشته است. نکته بعدی این است که در حال حاضر نقدینگی کافی در بازار موجود نیست و کمبود تقاضا از عوامل موثر بر روند بازار به ویژه در این هفته کاری است.

اوراق قرضه دولتی با درد مزمن منحل شد

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه وی با بررسی روند بازار و عوامل موثر بر آن تصریح کرد: طی هفته کاری گذشته شاخص کل و شاخص هم وزن روند منفی را تجربه کردند. کاهش شاخص کل بیشتر از شاخص وزنی است.

وی ادامه داد: در رابطه با عوامل تاثیرگذار می توان به عوامل متعددی اشاره کرد که ابتدا بحث و بحث فنی مطرح است که شاخص در آستانه سقوط است. مشکل بعدی در این شرایط سکوت و عدم حمایت مسئولان بازار است که بر اساس اظهارات آنها باعث ناامیدی بیشتر در بازار پمپاژ شده است چرا که بسیاری از سهامداران انتظار اقدام عملی از دولت فعلی را دارند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در خصوص فروش اوراق باید توجه داشت که این موضوع امروز و دیروز تاثیری نداشته است و فقط به هفته جاری محدود شود.

طی هفته گذشته شاخص کل و شاخص ارزشی روند نزولی را تجربه کرده اند، البته روند نزولی شاخص حقوقی بالاتر از شاخص کل است که هم در حجم و هم در ارزش صدق می کند. کاهش مشکوک در عملکرد بسیاری از سهامداران در بازار.

223227