چالش‌های حمل‌ونقل در دریای خزر

به گزارش شفاف، احسان گماری درباره چالش‌های حوزه دریای خزر گفت: مهم‌ترین مشکل این است که خطوط دریایی منظم نداریم و دوم کشتی‌های باری. ما هیچ صلاحیتی در مورد حوزه دریای خزر نداریم. برنامه «بدون خراش» رادیو گفت و گو با احسان گاماری، مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت، در خصوص مشکلات حمل و نقل خارجی و بیمه گفتگوی تلفنی داشت. فعالان کسب و کار

او در یک برنامه رادیویی گفت: در بخش تجارت خارجی، ما حمل و نقل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی داریم. این چهار مقوله را در قالب چهار پروژه زیرساختی در نظر گرفته ایم».

وی اولویت اول در حل مشکلات حمل و نقل را منطقه دریایی عنوان و خاطرنشان کرد: در حوزه دریای خزر از نظر تجارت و حمل و نقل از پنج کشور ساحلی روسیه با 69 درصد بار در رتبه اول قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز با 30 درصد تجارت در رتبه دوم قرار دارد. در واقع این دو کشور 99 درصد کشتیرانی دریای خزر را در اختیار دارند و سه کشور باقیمانده یک درصد از این تجارت را به اشتراک می گذارند.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با تاکید بر لزوم حفظ و افزایش ظرفیت های موجود در دریای خزر، گفت: این ظرفیت در حال حاضر رو به افزایش است. در سال 1398 35 درصد سهم داشتیم اما پارسال 39 درصد بود. این توانایی صادرکنندگان در صادرات کالا، توجه ویژه ای به حمل و نقل دریایی دارد.

وی در خصوص نبود خطوط دریایی منظم گفت: صادرکننده به ویژه در زمینه کالاهای فاسدشدنی مانند مواد غذایی موظف است محصول را به موقع به بازار هدف برساند، بنابراین از شرکت کشتیرانی انتظار می رود تا ارسال را به موقع اعلام کنید.” به موقع به کشتی برسید، اما به دلیل نبود خطوط منظم، گاهی ممکن است کشتی به تعهدات خود عمل نکند.