پیش‌بینی مرگ‌ومیر مبتلایان به نارسایی مزمن کبد با کمک یک ابزار آنلاین

در یک مطالعه جدید ، محققان چینی یک ابزار آنلاین ایجاد کرده اند که می تواند مرگ بیماران مبتلا به آسیب مزمن کبدی را پیش بینی کند.

به گزارش آوای البرز به نقل از Medical Express ، نارسایی مزمن کبد بلافاصله مسئله پیوند کبد را مطرح می کند. شصت تا هفتاد درصد از بیماران مبتلا به این بیماری در مدت سه ماه به دلیل عملکرد کبد و نارسایی اندام می میرند. پیوند کبد محدود به زمان تنها راه نجات جان بیماران است. با این حال ، بسیاری از این بیماران در صف انتظار پیوند هستند و عوامل زیادی بر ترجیح بیمار تأثیر می گذارد. یک تغییر کوچک در ترجیح پیوند ممکن است منجر به مرگ بیمار شود و روشهای پیش بینی مرگ و میر اهمیت بیشتری پیدا می کند.

اگرچه چندین مدل تشخیصی وجود دارد که می تواند مرگ و میر را در بیماران مبتلا به آسیب مزمن کبدی پیش بینی کند ، اما این مدلها فقط برای بیماران با رفتارهای مشابه کاربرد دارد. این مدل ها تغییرات فردی را در نظر نمی گیرند.

با درک این نیاز ، گروهی از محققان چینی ابزاری آنلاین برای پیش بینی خطر مرگ در بیماران مبتلا به آسیب کبدی ایجاد کردند. شی-کیائو ژانگ ، رهبر پروژه گفت: “این یک ابزار آنلاین نادر است که می تواند به بهبود تصمیمات درمانی بیماران و پیش بینی خطر مرگ و میر کمک کند.”

در توسعه ابزار آنلاین خود ، محققان از یک روش یادگیری ماشین استفاده کردند که چندین متغیر را در نظر می گیرد. بنابراین ، این ابزار به راهی قدرتمند برای پیش بینی آگاهی فردی تبدیل می شود.

محققان از داده های 300 بیمار مبتلا به آسیب کبدی در سه بیمارستان در چین استفاده کردند و آن را با استفاده از یادگیری ماشین مدل سازی کردند. آنها در مطالعه خود دریافتند که خطر مرگ و میر بیماران به صورت جداگانه قابل پیش بینی است.

آنها دریافتند که می توانند پیش بینی مرگ خود را با اطمینان 95 درصد انجام دهند. این نتیجه گیری در تعیین برنامه های درمانی و اولویت بندی پیوند کبد در بیماران بسیار ارزشمند است.

سرانجام محققان نتایج این ابزار پیش بینی را با نتایج مدلهای استاندارد که به طور گسترده ای برای پیش بینی سیروز کبدی استفاده می شوند مقایسه کردند و دریافتند که این مدل بهتر از مدلهای سنتی بود.

با این حال ، محققان نسبت به کاستی های این مطالعه محتاط هستند ، زیرا مدل مبتنی بر داده های ارائه شده در آن صرفاً بر اساس داده های یکسان است. فقدان داده های مستقل و حجم نمونه کوچک بر میزان قابلیت اطمینان پیش بینی تأثیر می گذارد. با این حال ، این ابزار جدید پیش بینی مرگ و میر نقش مهمی در تصمیم گیری برای درمان بیماران مبتلا به آسیب شدید کبدی ایفا خواهد کرد.

این مطالعه در مجله پزشکی چین منتشر شد.

انتهای پیام