پیش‌بینی رییس‌کل جدید بانک مرکزی درباره عدد دلار در روزهای آینده/ فرزین: نرخ دلار ۴۴ هزار تومانی تحریف شده است

پیش‌بینی رییس‌کل جدید بانک مرکزی درباره عدد دلار در روزهای آینده/ فرزین: نرخ دلار ۴۴ هزار تومانی تحریف شده است

به گزارش خبرگزاری آوای البرز، محمدرضا فرزین در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به طرح جدید بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز با تعیین نرخ سامانه نیما گفت: وقتی نرخ ارز را تعیین می کنیم باید این کار را انجام دهیم. . مراقب دوگانگی رفاه و اشتغال باشید، زیرا اگر ارز بیش از حد افزایش یابد، رفاه آسیب می بیند و اگر خیلی کم شود، اشتغال از بین می رود، بنابراین باید این دوگانگی را متعادل کنیم.

وی گفت: سامانه نیما ارز حاصل از صادرات نفت، پتروشیمی و برخی شرکت ها را عرضه می کند و بر اساس آمار چند روز اخیر 150 تا 200 میلیون دلار در این سامانه عرضه و مبادله شده است. ارز از فردا با نرخ ثابت 28500 مبادله می شود و تومان را در این سامانه عرضه می کنیم و در هفته آینده قطعاً عرضه ارز را افزایش خواهیم داد و تلاش می کنیم تمام مطالبات در این سامانه را برآورده کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از مشکلات سامانه نیما عدم هماهنگی طرح تجاری و ارز است، با بیان اینکه گاهی اوقات نوع ارز مورد نیاز در اختیار معامله گر قرار نمی گیرد، اظهار کرد: نرخ 28 هزار و 500 تومان موجودی است. عرضه و تقاضای سامانه و به احتمال زیاد آسیبی به عرضه کنندگان، شرکت ها و عرضه کنندگان ارز در این بازار وارد نمی کند.

فرزین تصریح کرد: بازار مبادلات ارزی را برای تمامی ارزهای غیرتجاری راه اندازی می کنیم که 40 نوع نیاز ارزی را پوشش می دهد و نرخ این بازار بدون نوسان ثابت نخواهد بود.

وی با اشاره به قیمت ارز در بازار غیررسمی، خاطرنشان کرد: اگر به مبانی اقتصاد توجه شود، قیمت ارز نباید قیمت فعلی باشد، صادرات و واردات غیرنفتی در 9 ماه گذشته حدود 36 میلیارد دلار بوده است. 42 میلیارد دلار بود که نشان می دهد نفتی که صادرات غیرنفتی است سهم قابل توجهی از واردات کشور را بر عهده دارد و مشکلی برای تامین ارز نداریم، بنابراین اساساً نباید چنین افزایشی در نرخ ارز وجود داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که 28 هزار و 500 تومان ارز برای کدام کالاها اختصاص می یابد؟ وی گفت: این ارز برای کالاهای اساسی و ماشین آلات در نظر گرفته شده است، این روند ضرری به صادرکنندگان خرد وارد نمی کند، البته در هر سیاستی استثناهایی وجود دارد.

وی گفت: اکنون در سامانه نیما میانگین نرخ ارز 29 هزار تومان است که از فردا 28 هزار و 500 تومان عرضه می شود که به مواد اولیه، تجهیزات و مواد اولیه کارخانجات اختصاص دارد. بخش بزرگی از عرضه ارز در نیما مربوط به محصولات نفتی و پتروشیمی است. در هفته آتی عرضه ارز افزایش می یابد و تلاش می کنیم تا به تمامی مطالبات پاسخ دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ ارز برای یک سال 28 هزار و 500 تومان است، گفت: هدف ما ارسال پیام ثبات به بازار کالا است چرا که بازار کالا نیاز به شناخت قیمت کالاها دارد. با چه نرخی معامله می شود فرزین گفت: در کشور ما معاملات آتی ارز وجود ندارد، بنابراین تولیدکنندگان برآوردی از نرخ ارز ندارند. وی افزود: برای ایجاد آرامش در بازار کالا، ثبات را در بازار ارز برقرار می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نرخ ارز کشور 44 هزار تومان نیست، قبول نداریم. این یک نرخ مخدوش است که سیگنال نادرستی به بازار کالا می دهد و البته ما با بازار آزاد روبرو هستیم که مطمئناً نرخ های آن کاهش می یابد.

فرزین با بیان اینکه نرخ شکل گرفته در بازار آزاد مخدوش است، تاکید کرد: بنا به دلایلی که انتظار می رود این نرخ به شدت افزایش می یابد و سیگنال اشتباهی به بازار کالا می دهد. اگر بخواهیم قیمت بازار کالا را بر اساس این نرخ دنبال کنیم، دیگر هیچ کالایی قیمتی در بازار نخواهد داشت، زیرا نرخ بازار آزاد به دلایل مورد انتظار افزایش یافته است و قصد داریم رابطه بین خود را قطع کنیم. بازار کالا و نرخ ارز بازار آزاد. بنابراین ما در این بازار برای کاهش نرخ ها دخالت خواهیم کرد. ما در حال ایجاد بازار دیگری به نام بازار مبادلات ارزی نوسان هستیم که به زودی راه اندازی می شود.

به دوگانگی رفاه و تولید خواهیم پرداخت

وی ادامه داد: بازار آزاد وجود دارد و بسیاری از نیازها در این بازار برآورده می شود، اما تلاش می کنیم به جز قاچاق، نیاز بازار آزاد را در بازار مبادلات ارزی تامین کنیم. ما به فکر رفاه و تولید خواهیم بود و قیمتی را تعیین نمی کنیم که تولیدکننده نتواند بفروشد.

فرزین با اشاره به اینکه بخشی از ارز به نفت یا پتروشیمی هایی که از یارانه استفاده می کنند گره خورده و خوراک آنها ارزان است، گفت: ارز نباید به گونه ای باشد که در زمینه سرمایه گذاری یک نوع سیاست بر دیگری داشته باشد. ” سیاست در سمت خرید ارز. بیا با هم روبرو بشیم

بانک ها باید از کار بیفتند

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نظام بانکی باید به سمت تخصصی شدن حرکت کند، تصریح کرد: در حال حاضر بانک های ویژه، تجاری و سرمایه گذاری وجود دارد، تفکیک مشخصی در این زمینه وجود ندارد، برای هر کدام برنامه مشخصی نداریم. از این بانک ها ممکن است برخی مقررات متفاوت باشد، اما باید بتوانیم بین آنها تمایز قائل شویم و مقررات مختلف را تنظیم کنیم و بانک ها فقط بر اساس قراردادهای خاص خود عمل کنند.

وی افزود: یکی از مشکلات امروز نظام بانکی عدم نظارت لازم بر مصرف حتی به مسائل شرعی در نظام بانکداری اسلامی و عدم رعایت قراردادها است. مصرف باید کنترل شود و این مشکل حتی روی تورم هم تاثیر می گذارد. اگر نتوانیم مصرف بانک را کنترل کنیم، نمی توانیم اهداف تورمی را دنبال کنیم و به قراردادها در بانکداری اسلامی احترام گذاشته ایم.

ضرورت گسترش نظام بانکی در نظام بانکی

فارسین با اشاره به اینکه بانک ها باید از حوزه بانکی خارج شوند، گفت: این سیاست اساسی قطعا توسط بانک مرکزی دنبال خواهد شد. موضوع بعدی گسترش اعتبارات و تسهیلات خرد است. ما یک سیستم بانکی پربرکتی به نام کارگشایی داریم که امروز رها شده اما سال هاست بانک ملی از آن استفاده می کند. گشایش بانکی را با توجه به تسهیلات خرد گسترش خواهیم داد. در بانکداری تجاری، شخص می تواند اموال غیر منقول مانند گوشواره، انگشتر و سایر اقلام را بدون نیاز به وثیقه دیگری به وثیقه بگذارد و ظرف یک یا دو ماه مبلغ را بازپرداخت کند.

لزوم مدیریت ترازنامه بانک ها از سمت دارایی ها و بدهی ها

رئیس بانک مرکزی با اشاره به نارضایتی برخی بانک ها گفت: چند بانک ناراضی هستند و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده اند و برای مقابله با نارضایتی بانک ها برنامه داریم. در سیاست های پولی، بانک مرکزی از سیاست های متعارفی مانند نرخ سود بانکی، نرخ ذخیره قانونی، نرخ تنزیل مجدد و غیره استفاده می کند، اما یکی از روش هایی که امروزه در دنیا استفاده می شود، سیاست پولی غیر متعارف نام دارد که به شرح زیر است. ترازنامه بانک ها از دو طرف دارایی ها و بدهی ها مدیریت می شود. بانک مرکزی سال هاست که سمت دارایی را مدیریت و مدیریت می کند. سعی می کنیم دو طرف ترازنامه بانک ها را کنترل کنیم.

وی تصریح کرد: معاملات با بانک ها در صورت عدم رعایت ضوابط بانک مرکزی قطعا برخورد خواهد شد. یکی از ایراداتی که بانک مرکزی با آن مواجه است، نداشتن اختیارات در این زمینه است و تلاش می کنیم در این زمینه اختیارات لازم را به دست آوریم.

هیئت ثبات مالی برای کنترل تورم مورد نیاز است

فرزین در خصوص برنامه بانک مرکزی در مدیریت رشد نقدینگی گفت: دو وظیفه اساسی بانک مرکزی حفظ ارزش پول و تورم است، اما امروز می دانیم که کنترل تورم تنها با سیاست پولی و بانک مرکزی محقق نمی شود. . سیاست های اقتصادی، تجاری، ارزی و حتی هزینه ای که توسط سایر نهادها اتخاذ می شود در تورم نقش دارند. بنابراین برای کنترل تورم به هیئت ثبات مالی نیاز داریم که سیاست های مالی، بودجه ای و پولی را با همکاری نهادهای مالی هماهنگ کند و تنها با سیاست پولی نمی توان تورم را کنترل کرد. کسری بودجه دولت، فشارهای مخارج، سیاست های مالی انبساطی و حتی بخش بیمه همگی به سیاست های پولی مرتبط هستند. بنابراین با تشکیل هیئت ثبات مالی می توان سیاست های کنترل تورم را دنبال کرد.

223225