٣ نکته مهم درباره فلومتر که باید بدانید

٣ نکته مهم درباره فلومتر که باید بدانید

برخی از فلومترها ارزش خود را بر اساس حجم سیال جاری محاسبه می کنند، مانند فلومترهای جابجایی مثبت. گروه دوم مقدار را بر اساس دبی سیال محاسبه می کند که شامل فلومترهای مختلف مغناطیسی، توربین، اولتراسونیک و گردابی است. دسته سوم فلومترها (دومترها، فلومترها) آنهایی هستند که مقدار خود را بر اساس اندازه مایعات اندازه گیری می کنند و فلومترهای کوریولیس (دومتر، فلومتر) و فلومترهای حرارتی یا فلومترهای حرارتی از انواع آنها هستند. گروه چهارم فلومترهایی هستند که دبی را بر اساس پارامترهای حجم، سرعت و جرم محاسبه می کنند. از انواع فلومترهای گروه چهارم می توان به فلومترهای فشار متغیر (دومتر، فلومتر) اشاره کرد. درباره ابزار سنجش فلومتر ادامه مطلب را مطالعه کنید. همچنین معرفی شرکت اندرس روزمونت وگا میپردازیم که بزرگترین تولید کننده فلومتر صنعتی است.

فلومتر برای چه مواردی استفاده می شود؟

فلومترها برای انواع صنایع و کاربردها استفاده می شوند. در زیر به برخی از این بخش ها و کاربردها اشاره می کنیم:

روغن گاز طبیعی و پتروشیمی

غذا و نوشیدنی

صنعت بهداشت

آب و فاضلاب

تهویه مطبوع

سیستم های خنک کننده آب

مواد روان کننده

گاز صنعتی

هوای فشرده

روتامتر یا فلومتر سطح متغیر

روتامتر یا دبی سنج سطحی قابل تنظیم اساساً یک لوله مخروطی و یک شناور است. این نوع فلومتر به دلیل هزینه کم، سادگی طراحی و فشار کم یکی از پرکاربردترین فلومترها برای گازها و مایعات است. می توان آن را رها کرد و در محیط های مختلف استفاده کرد.

دبی سنج پیستونی فنری

این نوع فلومتر از یک پیستون در داخل یک لوله باریک تشکیل شده است. هنگامی که سیال وجود ندارد، پیستون توسط یک فنر ثابت نگه داشته می شود. این فلومتر (دومتر، فلومتر) عمدتاً برای مایعات با ویسکوزیته کم استفاده می شود.

دبی سنج گاز

دبی سنج روغن با حداقل پارامترهای مورد نیاز مانند چگالی، فشار و ویسکوزیته مایع کار می کند. اکثر این فلومترها (فلومترها، فلومترها) دارای نمایشگر داخلی و خروجی آنالوگ برای استفاده با دیتالاگر هستند. رایج ترین استفاده از فلومترهای جرمی حرارتی در شرایطی است که اندازه گیری نشتی مورد نیاز است یا دبی بسیار دقیق مورد نیاز است.

فلومتر التراسونیک

این نوع فلومتر برای سیالات کثیف مانند فاضلاب و پسماند استفاده می شود. در این فلومتر (دومتر، فلومتر) از قانون داپلر و امواج اولتراسونیک برای تعیین میزان مایع استفاده می شود.

انواع فلومتر چیست؟
انواع فلومتر چیست؟

فلومتر توربین

این نوع فلومتر (دومتر، فلومتر) دقت بسیار بالایی دارد و می توان از آن برای تعیین مقدار آب با ویسکوزیته بالا استفاده کرد. دبی متر توربین فقط در لوله های مستقیم قابل استفاده است.

سنسور جریان پدال

این نوع سنسور جریان به دلیل قیمت پایین و راندمان بالا برای آب و سیالات مشابه کاربرد زیادی دارد. سنسور جریان پدال فقط در خطوط لوله مستقیم قابل استفاده است.

گیج جابجایی مثبت

هنگامی که خط لوله مستقیم نیست و نمی توان از گیج توربین یا سنسور پدال استفاده کرد، می توان از گیج جابجایی مثبت استفاده کرد. همچنین این نوع فلورومتر (دومتر، فلومتر) برای مایعات با ویسکوزیته بالا قابل استفاده است.

بادسنج

از مهم ترین ویژگی های این نوع فلومتر (دومتر، فلومتر) حساسیت کم در برابر تغییرات جریان، مقاومت در برابر خوردگی و خستگی می باشد. هزینه های نگهداری نیز کم است.

لوله پیتوت یا سنسور فضای متغیر

لوله پیتوت مزایای زیادی دارد، از جمله هزینه نصب کم، افت فشار کم، هزینه نگهداری کم و عمر طولانی.

فلومتر مغناطیسی

این فلومتر (دومتر، فلومتر) برای مایعات رسانا بسیار مناسب است. این فلومتر (دومتر، فلومتر) فاقد قطعات متحرک است، بنابراین برای فاضلاب یا مایعات کثیف و غلیظ بسیار مناسب است.

3 نکته مهم در مورد فلومتر

1. دبی سنج «جهانی» مناسب برای همه آبها وجود ندارد. انتخاب فلومتر مناسب برای نیازهای شما مستلزم ثبت مشخصات جریانی است که باید اندازه گیری شود.

2. بسته به عملکرد شاروفومتر می توان گفت که برای اندازه گیری حجم جریان آب از روش های مختلفی استفاده می شود.

از این نظر، انواع دبی سنج ها به چند گروه تقسیم می شوند:

گروه اول مقدار مایعی که در آن جریان دارد را بر اساس حجم محاسبه می کند. همچنین به عنوان جریان سنج حجمی شناخته می شود. گروه دوم بر اساس سرعت سیال است. گروه سوم بر اساس جرم مایع جاری است. و گروه چهارم بر اساس پارامترهایی مانند دما و…

3. فلومتر دارای دو قسمت اصلی مبدل و فرستنده است.