ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی را خودسرانە مصرف نکنید!

آفتاب‌‌نیوز :

مکمل‌های غذایی، مکملی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مواد دارای اثرات تغذیه‌ای یا فیزیولوژیکی مفید است کە عموما به منظور تکمیل رژیم غذایی و دستیابی به سطح مفیدی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن استفادە می‌شود.

در جامعە افراد بسیار زیادی هستند کە نمی‌توانند مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را از طریق مصرف غذا تامین کنند و برخلاف تصور عامه مصرف بیشتر غذا هم کمکی بە این دستە افراد نمی‌کند، لذا تنها راە جبران کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن استفادە از مکمل‌های غذایی است.

گاهی اوقات مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در غذا بە راحتی در دسترس بدن قرار نمی‌گیرد و در این‌جا، این مکمل‌های غذایی است کە بە کمک انسان می‌شتابد.

حال سوال مهم این‌جا است کە آیا مصرف این مکمل‌ها برای همه افراد جامعە مفید و ضروری است یا تنها افراد خاصی می‌توانند از این مکمل‌ها استفادە کنند؟

پزشک متخصص تغذیە در استان کردستان گفت: هیچ ضرورتی وجود ندارد کە همە افراد جامعە از مکمل‌های غذایی استفادە کنند.

نازیلا درویشی در گفت‌وگو با آوای البرز اظهار کرد: اگر با مصرف غذاهای سالم و رعایت رژیم غذایی سالم بتوانیم ترکیبات، املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کنیم، دیگر نیازی بە مصرف مکمل‌های غذایی نیست.

درویشی بیان کرد: طبق مطالعاتی کە دفتر بهبود تغذیە در ایران، توسط وزارت بهداشت انجام دادە است؛ برای ٤ الی ٥ دستە از افراد مصرف یک سری از مکمل‌های خاص را ضروری دانستە است.

وی در خصوص ویتامین‌های لازم برای دوران نوزادی و شیرخوارگی ادامە داد: یکی از راەهای اصلی برای کنترل کمبود مواد مغذی در کودکان مصرف ویتامین A و D از روز سوم تا پنجم تولد و تا پایان ۲٤ ماهگی است، زیرا این دو ویتامین بە میزان بسیار کمی در شیر مادر موجود است و باید بە صورت مکمل‌ برای بدن نوزادان فراهم شود.

این متخصص تغذیە در خصوص ضرورت مصرف قطرە آهن در کودکان بالای ٦ ماە گفت:  از ٦ ماهگی تا پایان ۲٤ ماهگی به دلیل نیاز بیشتر بدن، لازم است کودک با نظر پزشک از مکمل‌های غذایی حاوی آهن که معمولاً بە‌صورت قطره تجویز می‌شود، استفاده کند.

نازیلا درویشی بە مصرف ویتامین‌های ضروری در دوران نوجوانی اشاره و اضافە کرد: مصرف قرص آهن چە برای پسرها و چە برای دخترها در سن ۱۲ تا ۱٨ سالگی ضروری است.

وی بر مصرف قرص آهن بە ویژە برای دختران نوجوان تاکید و عنوان کرد: بە دلیل اینکە سن ۱۲ تا ۱٨ سالگی سن رشد و تحولات هورمونی در دختران است، مصرف یک قرص آهن در طول هفتە و بە مدت ۱٦ هفتە در طول سال برای دختران ضروری است.

درویشی خاطرنشان کرد: همچنین بانوان در دوران بارداری و شیردهی ضروری است کە از قرص آهن، اسید فولیک و مکمل مولتی ویتامین استفادە کنند.

وی در ادامە مصرف کلسیم برای سالمندان را ضروری دانست و گفت: افراد ٦۰ الی ۷۰ سال بە دلیل تغییر و تحول در سیستم گوارشی و برای جلوگیری از پوکی و شکنندگی استخوان ضروری است کە روزانە ٥۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنند.

٨۰ درصد ایرانی‌ها کمبود ویتامین D دارند

ویتامین D برای سلامت استخوان و تعداد بسیار زیادی از اندام‌های بدن مانند ماهیچه‌ها، دندان‌ها و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

اما مشکل اینجاست کە ویتامین D به سختی از منابع غذایی معمولی به دست می‌آید و تامین اندازه مورد نیاز بدن، تنها از طریق مصرف منابع ویتامین D امکان پذیر نیست و باید از فرآورده‌هایی مثل شیر یا غلاتی که با این ویتامین غنی شده‌اند، استفاده کرد.

نباید کمبود این ویتامین را در بدن نادیدە گرفت، زیرا کمبود ویتامین D در بدن، شما را با طیف وسیعی از مشکلات جسمی مواجە خواهد کرد.

متاسفانە ٨۰ درصد مردم ایران از کمبود ویتامین D برخوردارند، ویتامینی کە بی توجهی به آن، خطر ابتلا به افسردگی، ضعف عضلات و ام اس را در جامعە افزایش می‌دهد.

بە گفتە این پزشک متخصص تغذیە، بە شدت در ایران با کمبود ویتامین D مواجە هستیم کە موارد خفیف آن در کشور بسیار شایع است.

نازیلا درویشی ادامە داد: طبق مطالعات و تحقیقات انجام شدە ٨۰ درصد از مردم ایران دچار کمبود ویتامین ‌D خفیف تا متوسط هستند کە متاسفانە آمار بسیار بالایی است.

وی عنوان کرد: افراد بالای ۱۲ سال تا سالمندان باید بە صورت یک عادت هرماە یک قرص ویتامین ‌D مصرف کنند.

درویشی ادامە داد: ویتامین D فرم‌های مختلفی دارد کە فرم تزریقی آن بە صورت آمپول‌های ۳۰۰ هزار تزریق می‌شود کە بە دلیل افزایش خطر مسمومیت و جذب پایین بهتر است که استفادە نشود؛ همچنین قرص‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ واحدی برای استفادە روزانە افراد کاربرد دارد اما بهترین نوع ویتامین D قرص شفاف پرل ویتامین ٥۰ هزار است کە باید ماهی یک بار مصرف شود.

وی در پایان یادآور شد: افرادی کە داروهای خاصی را مصرف و دارای سندرم‌های نادر، مشکلات استخوانی هستند، باید با دستور پزشک از قرص‌های ویتامین D استفادە کنند.

گروه تحریریه علوم پزشکی

نوشته‌هایم به طور خلاقانه، با جذابیت و همراه با مطالعات علمی تهیه می‌شوند. هدفم جلب توجه شماست و شما را در دنیایی از اطلاعات جذاب و پر رمز و راز پزشکی به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنم.