وزیر نیرو: برق تولیدی نیروگاه‌های برق‌آبی برای صادرات اختصاص یابد

آوای البرز / خوزستان وزیر نیروگاه های آبی گفت: منبع تغذیه نیروگاههای آبی از نظر ایمنی ایمن نیست و باید برق تولیدی نیروگاههای آبی را برای صادرات در نظر گرفت و منبع تغذیه نیروگاههای حرارتی را حفظ کرد.

علی اکبر محرابیان ، در جلسه شورای اداری خوزستان امروز (26 شهریور) با حضور رئیس استانداری خوزستان ، گفت: “در طول تاریخ ، بخش های آب و برق خوزستان سرمایه گذاری های چشمگیر ، قابل توجه و بی سابقه ای در ظرفیت انجام داده است.

به گزارش آوای البرز ، وی افزود: بزرگترین مشکلی که امروز در خوزستان مشاهده می کنیم این است که مردم به درستی با آن مخالف هستند و شبکه خدمات رسانی در خوزستان کامل نیست.

وزیر نیرو تصریح کرد: حدود 23 میلیارد متر مکعب حجم مخزن در خوزستان ساخته شده است که 40 درصد کل مخازن کشور است اما در اهواس ، آبادان و دیگر شهرها به دست مردم خوزستان می رسد. آب یا این مقدار آب محدود است. این امر زندگی این افراد را با مشکل مواجه می کند.

وی اظهار داشت: در گذشته مدیریت منابع آب در خوزستان بسیار ضعیف و بیکار بود. به عنوان مثال ، در سالهای گذشته ما دو سال بارانی را پشت سر گذاشتیم ، اما پیش بینی های اشتباه منجر به از بین رفتن همه این ذخایر شد.

مهرابیان افزود: رهاسازی بی رویه آب در سال گذشته منجر به تخلیه سدها در استان خوزستان شده است. با وجود این شرایط آب در سدهای خوزستان ، ما قول می دهیم تا جایی که می توانیم پاییز را اداره کنیم.

وی بیان کرد: هفت طرح آبرسانی در خوزستان وجود دارد که مهمترین آنها پروژه آبرسانی قدیر است که به 26 شهر استان خسستان آب رسانی می کند. تا به امروز به 18 شهر آب داده شده است و بسیاری از روستاها از این پروژه بهره مند شده اند.

وزیر نیرو تصریح کرد: در گذشته که این پروژه اجرا می شد ، پیش بینی می شد که آب از پروژه گدیر از سد کرخه تامین می شود ، اما کیفیت آب کرخه بسیار ضعیف است ، شوری بالایی دارد و کیفیت در سالهای خشکسالی رضایت بخش نیست در این راستا ، این طرح در سال 89 برای تأمین آب غدیر از رودخانه و سد دس و بهبود کیفیت آب شهرهای خوزستان با اجرای خط تجدید نظر شد.

وی افزود: پروژه قدیر حدود چهار یا پنج سال است که غیرفعال بوده و با سرعت بسیار پایینی در حال اجرا است. قرار بود یک تونل زیر سد دس ساخته شود ، بنیاد خاتم این تونل را ساخت ، اما مشکل ذخیره آب این تونل وجود دارد. امروزه برای اتصال این تونل ، حدود 25000 میلیارد تومان و سه سال زمان نیاز است تا این کار برای رساندن آب از دسیل به خوزستان انجام شود.

محرابیان با پیشنهاد جایگزینی کوتاه مدت برای آوردن آب از DES به پروژه Gadir ، گفت: مطالعات نشان داده است که DES می تواند در مدت زمان کوتاهی آب همه شهرها را تامین کند. این یک پروژه میانبر است که یک خط آنتن ایجاد می کند و آن را از نشت کرخه به خط اصلی متصل می کند و در مدت کوتاهی آب پروژه گدیر را تامین می کند.

وی توضیح داد: مجموع مجموع این اقدامات در حدود هشت تا نه ماه قابل انجام است که حدود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. با انجام این کار ، ما زمان لازم برای اجرای طرح اولیه برداشت آب از سد دس را پیدا می کنیم. با انجام این کار و تزریق اعتبار لازم ، ظرف نه ماه ، رویای تاریخی مردم خوزستان برای تأمین آب از سد دس محقق می شود.

وزیر نیرو افزود: تصفیه خانه های موجود در خوزستان بسیار فرسوده است و باید برای ارتقاء آنها گام برداشت. پروژه تامین آب شمال شرقی به حدود 3000 میلیارد تومان اعتبار و تنها 25 درصد بهبود فیزیکی نیاز دارد.

وی افزود: اجازه دادن به آب برای مرحله دوم پروژه 550 هزار هکتاری رهبر معظم جمهوری قزاقستان مشکلی نخواهد بود و ما متعهد می شویم که آن را حل می کنیم.

مهرابیان گفت: در خوزستان میزان مصرف برق حدود 9500 مگاوات است که از این میزان 7000 مگاوات آن به صورت نیروگاه آبی است اما تامین برق نیروگاههای برق آبی غیرقابل اعتماد است و باید توان تولیدی از نیروگاههای برق آبی برای صادرات و تامین برق از آن در نظر گرفته شود. نیروگاه های حرارتی

انتهای پیام