طبق گزارش ها شفاف استرضا سیوا در مورد پیشنهاد حل مشکل بازار خودرو با ورود به بورس خودرو به ازای قیمت گفت: این موضوع یک بار در شورای رقابت مطرح شد اما به دلیل محدود بودن عرضه خودرو و تقاضای آن رای گیری نشد. بنابراین ، مانند سایر کالاهایی که وارد حمل و نقل کالا می شوند ، بعید به نظر می رسد که قیمت شناسایی و به آنها پاسخ داده شود.
ثبت نام در بورس اوراق بهادار لغو می شود مگر اینکه بحث قانع کننده ای ارائه شود
وی با بیان اینکه این دستورالعمل قیمت مناسب با در نظر گرفتن کلیه شرایط تولید مصرف کننده به عهده شورای شورای رقابت است ، گفت: تا زمانی که شورا موافقت نکند خودرو می تواند وارد بورس شود به دلیل کالایی بودن خودرو این امکان وجود ندارد. آیا کمیته رقابت باید درمورد انحصار بودن و ورود به بورس سهام تصمیم بگیرد؟ طبق این طرح و بررسی در شورا ، در حال حاضر عرضه خودرو در بورس اوراق بهادار تکذیب می شود مگر اینکه مردم بیایند و در مورد آن بحث قانع کننده ای ارائه دهند.
مشکل ما عرضه است و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود ، تا زمانی که خودرو وارد بورس شود و تقاضا افزایش یابد ، ممکن است قیمت هایی برای خودرو پیدا کنیم که بالاتر از قیمت و سود مناسب یا دستورالعمل های قیمت گذاری شورای رقابت باشد. با این حال ، تا زمانی که این مشکل ادامه پیدا کند ، قیمت ها همچنان در حال افزایش هستند.
آنها برای ثبت نام در رباط وارد سیستم شدند
شیوا درباره انتقادها از قیمت گذاری و فروش فعلی خودرو توضیح داد: “به روش جدید ، ما سعی کردیم همه ابعاد را بسنجیم و در نظر بگیریم ؛ ما از روش قرعه کشی استفاده کردیم تا سود منطقی تولید کننده و هزینه مالی آن اعمال شود و کنترل تقاضا در نظر گرفته شود ، بنابراین متقاضیان واقعی هستند.
رئیس کمیته مسابقات افزود: اگرچه آنها از قرعه کشی انتقاد می کنند اما باید توجه داشته باشند که این امر باعث کاهش حقوق مشخصات از این طریق می شود. پیش از این برخی از افراد برای شرکت در برنامه های فروش با رباط وارد سیستم می شدند یا برخی دیگر به اینترنت دسترسی سریع نداشتند ، اما اکنون اینگونه نیست ، افرادی که ثبت نام می کنند اغلب متقاضی واقعی هستند و تعداد افرادی که در قرعه کشی شرکت می کنند به تدریج کاهش می یابد. هستند.
من نمی دانم مشکل لاتاری کجاست!
وی گفت: “من نمی دانم كه مشكل در روش فعلی و قرعه كشی كجاست ، اما از این طریق هر كسی از فرصت برابر برخوردار است و قرعه كشی بهترین راه حل برای تحویل تعداد محدودی از اقلام است.” این باعث کاهش استاندارد و اجاره می شود.
در اوایل سال جاری و پس از حاشیه بازار خودرو و افزایش شدید قیمت ها ، شورای رقابت که مدتها فرمول قیمت گذاری خودرو را معاف کرده بود ، پیشنهادات قیمت گذاری خودروهای ایران خودرو و سایپا را دوباره تعیین کرد. افزایش قیمت اعمال شد. همچنین کاهش تنش در بازار در دستور کار قرار گرفت ، اما روش شرکت در آن متفاوت و براساس قرعه کشی بود که بارها مورد انتقاد قرار گرفت.
اخیراً موضوع دسترسی به خودرو در بورس اوراق بهادار مطرح شد ، طرفداران و مخالفان خود را داشت و مجلس وارد آن شد ، اما هنوز به نتیجه ای نرسیده است ، كمیته رقابت رسماً با آن مخالفت كرد.