وحشت آمریکایی‌ها از جنگنده بمب‌افکن جدید چین/ عکس

به گزارش خبرگزاری آوای البرز، از مدت‌ها پیش شایعاتی درباره توسعه یک جنگنده بمب‌افکن پنهانکار در چین سر زبان‌ها است. گزارش آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده آمریکا درباره قدرت نظامی چین نیز بر این مدعا صحه گذاشته است.

جنگنده بمب‌افکن پنهانکار ترسناک چینی

تا اینجا می‌دانیم که چین پس از آمریکا دومین کشور دارای جنگنده‌های نسل پنجم است و اکنون جنگنده پنهان‌کار چنگندو جی‌ ۲۰ (مایتی دراگون) را به صورت عملی در اختیار دارد.

اما چین پروژه‌های بلندپروازانه‌تری در دست اجرا دارد که یکی از آن‌ها ساخت جنگنده بمب‌افکن تاکتیکی جی‌اچ-اکس‌اکس (JH-XX) است.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا این جنگنده بمب‌افکن را پرنده‌ای مجهز به آرایه اسکن الکترونیکی فعال (AESA)، موشک‌های دور برد هوا به هوا و مهمات هدایت‌شونده دقیق توصیف شده است.

گزارشی که به تازگی در سایت آمریکایی اخبار نظامی منتشر شده این هواپیمای مرموز را «ترسناک» توصیف کرده است.

این بمب‌افکن سوپرسونیک که قرار است مکملی برای بمب‌افکن استراتژیک اچ‌ ۲۰ باشد، پرنده‌ای پنهان‌کار است که توانایی‌های رزمی یک جنگنده را با قدرت کوبنده بمب‌افکن ترکیب می‌کند.

وحشت آمریکایی‌ها از جنگنده بمب‌افکن جدید چین/ عکس

سایه جی‌اچ‌-اکس اکس با برد ۱۶۰۰ تا ۳۲۰۰ کیلومتر بر پایگاه‌های آمریکا، استرالیا و ژاپن سنگینی خواهد کرد.

شرکت صنایع هوایی شنیانگ پیمانکار اصلی ساخت این جنگنده بمب‌افکن است.

اگر بیشینه وزن برخاست ۱۰۰ تنی این جنگنده بمب‌افکن درست باشد، با پرنده غول پیکر طرف هستیم. برای مقایسه بد نیست بدانید که جنگنده پنهانکار جی ۲۰ با بیشینه وزن برخاست ۳۷ تن به آسمان می‌پرد.

بر اساس طراح‌هایی که از این جنگنده بمب‌افکن در مدیای چینی منتشر شده است، می‌توان رگه‌هایی از طراحی اف ۱۱۷ و اف ۲۲ آمریکایی را در آن دید.

۵۸۵۸