واریکوسل گرید ۳ چیست؟

یکی از مشکلات رایج بیضه در مردان بزرگ شدن و گشاد شدن وریدهای بیضه است که به واریکوسل معروف است. درجات این بیماری بسته به عواملی مانند اندازه غده بیضه بیمار به 3 دسته تقسیم می شود و واریکوسل درجه 3 شدیدترین نوع این بیماری محسوب می شود که بیشترین درد و ناراحتی را به همراه دارد.

درد بیضه در واریکوسل با فعالیت های ورزشی و نشستن یا ایستادن طولانی مدت افزایش می یابد و در صورت عدم درمان به موقع عوارضی مانند آتروفی بیضه (کوچک شدن و کوچک شدن بیضه ها) و ناباروری مردان را به همراه دارد.

درجه واریکوسل

در علم پزشکی، بیماری واریکوسل دارای سه درجه از خفیف تا شدید است:

واریکوسل تحت بالینی: در معاینه قابل لمس نیست و فقط با سونوگرافی قابل تشخیص است.

واریکوسل درجه 1: خفیف ترین نوع واریکوسل است که در آن وریدهای بیضه تحت فشار و کشش در شکم احساس می شوند.

واریکوسل درجه 2: بیماری متوسط ​​که در آن سیاهرگ های بیضه تنها در حالت ایستاده متورم می شوند.

واریکوسل درجه III: جدی ترین نوع واریکوسل است که در آن وریدهای بیضه به راحتی هنگام ایستادن دیده می شوند.

واریکوسل درجه 3 چیست؟

واریکوسل مرحله 3 در بدترین حالت بیماری واریکوسل باعث درد شدید در بیضه مردان می شود و رگ های بیضه را به راحتی قابل مشاهده می کند. انواع واریکوسل در 10 تا 15 درصد مردان شایع است و به عنوان یکی از علل ناباروری مردان شناخته می شود. به عبارت دیگر، واریکوسل که باعث انسداد و التهاب می شود، دمای بیضه ها را افزایش داده و در نتیجه اسپرم را از بین می برد.

به طور کلی، تشکیل واریکوسل درجه 3 می تواند حتی در سنین پایین شروع شود که در برخی موارد نیاز به درمان خاصی ندارد. اما در بیشتر مواقع فرد نیاز به درمان فوری مانند جراحی دارد.

علت واریکوسل درجه 3

در مورد علل واریکوسل درجه 3 باید دانست که این بیماری به وضعیت سیاهرگ ها و رگ های خونی بیضه مربوط می شود. در واقع هر بیضه به بند ناف متصل است و دارای عروق خونی و اعصابی است که از این غدد عروقی محافظت می کند.

وریدهای سالم در کیسه بیضه همیشه خون را از کیسه بیضه به کیسه بیضه و سپس به قلب می برند. اما گاهی اوقات به دلیل قطع شدن جریان خون توسط عروق ناف، بدن سعی می کند خون کافی را به اندام برساند و باعث گشاد شدن عروق می شود.

به عبارت دیگر، دریچه های یک طرفه که خون را از بیضه به قلب می رسانند دچار مشکل شده و از خروج سریع خون از بیضه ها جلوگیری می کنند. این پدیده که معمولاً در بیضه چپ رخ می دهد و به آن واریکوسل درجه 3 بیضه چپ می گویند، با آسیب رساندن به بیضه ها باعث ناباروری می شود.

علائم واریکوسل درجه 3 چیست؟

شایع ترین علائم و نشانه های مرحله 3 واریکوسل عبارتند از:

بسیاری از مردان به خصوص هنگام ایستادن و انجام کارهای بدنی درد بیضه دارند

آلت تناسلی و برآمدگی های کیسه بیضه بدون درد و متورم

آتروفی یا کوچک شدن بیضه ها

بزرگ شدن و پیچ خوردگی سیاهرگ ها یا شریان ها در بیضه ها

مقابله با مشکلات ناباروری در خانه های قدیمی

تورم کیسه بیضه

کاهش حجم بیضه در کودکان

احساس ناراحتی شدید و مداوم که در طول روز بدتر می شود

تسکین درد در پشت

خطرات و عوارض واریکوسل درجه 3

آسیب به خون

آسیب به بیضه ها در اثر واریکوسل فرآیندی تدریجی است که از رشد مناسب بیضه ها جلوگیری می کند و با گذشت زمان شدیدتر می شود. گاهی اوقات ممکن است فرد دچار واریکوسل یک طرفه شود که در آن یکی از بیضه ها کوچکتر از دیگری رشد می کند. درمان تاخیری واریکوسل درجه 3 معمولاً اندازه بیضه ها را به حالت طبیعی نمی رساند، حتی اگر تولید هورمون ها و سلول های جنسی را متعادل کند.

عقیمی

ورکوسل درجه 2 و 3 با کاهش قابل توجه کمیت و کیفیت اسپرم بر باروری مردان تأثیر می گذارد. در بین مردانی که ناباروری اولیه را تجربه کرده اند و هرگز بچه دار نشده اند، 40 درصد مبتلا به واریکوسل هستند. همچنین این بیماری در 80 درصد مردان مبتلا به ناباروری ثانویه (ناباروری پس از یک یا چند فرزند) قابل مشاهده است.

کاهش تستوسترون

کاهش تولید تستوسترون در بدن مرد یکی از عوارض واسکولیت است. مرحله 3 دیابت به سلول هایی که این هورمون را تولید می کنند آسیب می زند و عملکرد آن را مختل می کند و باعث ایجاد مشکلات ثانویه در افراد مانند تن صدا، افزایش توده عضلانی، موهای بدن و اندام تناسلی می شود. توجه به این نکته مهم است که بسیاری از مردان پس از واریکوسلکتومی سطح تستوسترون 100ng/dL دارند. برای درمان واریکوسل به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید.