هشدار پلیس درباره رانندگی زیر ۱۸ ساله‌ها

به گزارش آوای البرز، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ از مرگ ۲۰ کودک در تصادفات رانندگی سال گذشته در تهران خبر داد و نسبت به رانندگی بدون گواهینامه افراد کمتر از ۱۸ سال هشدار داد.

سرهنگ رابعه جوانبخت در گفت‌وگو با آوای البرز درباره آمار مرگ کودکان در تصادفات رانندگی رخ داده در تهران گفت: در سال گذشته، ۲۰ کودک و نوجوان یک تا ۱۶ سال که سرنشین و راننده بودند؛ در تصادفات رخ داده در تهران جان خود را از دست دادند.

جوانبخت با اشاره به علت این تصادفات فوتی گفت: سه نفر به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، دو نفر به علت حرکت در خلاف جهت، یک نفر به علت عدم رعایت حق تقدم و یک نفر به علت تغییر مسیر ناگهانی جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند. هشت نفر از متوفیان عابرپیاده، هفت نفر راننده موتورسیکلت، دو نفر ترک موتورسیکلت و سه نفر سرنشین خودرو بودند.

کودکانی که رانندگی می‌کنند؛ در تصادفات متخلفند

جوانبخت گفت: بر اساس ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی، اگر کودکی از وسایل نقلیه والدین خود یا دیگران مانند موتورسیکلت و خودرو استفاده کند و تصادفی صورت گیرد؛ این کودک مقصر است و مسئولیت از او سلب نمی‌شود. این پرونده‌ها در دادسرای ویژه اطفال مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و برای این کودکان مجازات نیز تعیین می‌شود.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به مسئولیت والدین ادامه داد: اگر والدین یا افراد دیگری، وسیله نقلیه خود را در اختیار کودکان قرار دهند؛ در صورت هرگونه انجام هرگونه تخلف یا جرمی، صاحبان وسایل نقلیه نیز باید پاسخگو باشند و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. نوجوانان باید دقت کنند که چون گواهینامه ندارند، تصور نکنند که از آنها سلب مسئولیت می‌شود. همچنین والدین نیز باید دقت کنند اینکه خودشان سوار وسیله نقلیه نبوده‌اند نیز باعث این مسئله نمی‌شود که تحت پیگرد قانونی قرار نگیرند. بنابراین توصیه می شود افراد زیر سن قانونی ۱۸ سال و بدون گواهینامه، به هیچ وجه پشت فرمان ننشینند.

جوانبخت اضافه کرد:‌ بیشترین تصادفات در ساعات ۱۲ بامداد تا ۴ صبح اتفاق افتاده است. ما تصور می کردیم این گروه سنی در این ساعات نباید کاربر ترافیک باشند اما متاسفانه شت نفر از این جانباختگان در این ساعت تصادف کرده‌اند.برخی از این فوتیان کودکانی بودند که سرنشین خودروها بوده‌اند و در واقع تقصیری در تصادفات نداشته‌اند اما برخی دیگر از این فوتی‌ها، نوجوانانی بودند که با موتورسیکلت یا خودرو رانندگی کرده و تصادف کرده‌اند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: از آنجایی که این افراد گواهینامه ندارند و آموزش‌های لازم را نیز ندیده‌اند؛ بنابراین توانایی واکنش نشان دادن صحیح در شرایط خاص را ندارند و متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند. باید به این مسئله توجه داشت که والدین این نوجوانان نیز مقصر این اتفاقات هستند.

وی افزود: در یکی از این تصادفات، کودکی در کوچه در حال بازی بوده که توسط راننده‌ای که در حال دنده عقب رفتن بوده است؛ زیرگرفته شد. در تصادف دوم نیز والدینی با فرزندان خود در یک مغازه مشغول خرید بوده‌اند که یکی از کودکان از مغازه به یک باره خارج شده و با یک موتورسیکلت برخورد و فوت کرده است.

در معابر اصلی از دوچرخه و اسکوتر استفاده نکنید

جوانبخت با اشاره به آمارهای سال جدید گفت: متاسفانه در دو ماهه سال جاری نیز، دو کودک و نوجوان زیر ۱۶ سال در تصادفات فوت کرده‌اند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: بر اساس ماده ۲۰۵ آئین نامه راهنمایی و رانندگی، هیچکس حق ندارد با اسکوتر، دوچرخه یا اسکیت به خودروی در حال حرکت تکیه کند و از آن طریق حرکت کند و این امر ممنوع و بسیار خطرناک است. همچنین شرط استفاده از این وسایل، بودن در محل امن است.

جوانبخت به والدین توصیه کرد که فرزندان خود را برای استفاده از این وسایل تفریحی به محل های امن و مشخص ببرند؛ همچنین دقت کنند که در معابر اصلی با این حجم از خودرو و طیف مختلف رانندگان قطعا نباید کودکان با این وسایل تردد کنند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: بر اساس ماده ۲۲۰ آئین نامه، کودکان زیر ۱۲ سال نباید در صندلی جلوی خودرو بنشینند. در هفته‌های گذشته موردی داشتیم که یک کودک هشت ساله در صندلی جلو خودرو نشسته بود و متاسفانه کمربند ایمنی نیز نبسته بود. این کودک در یک تصادف خسارتی ساده، به خاطر ترمز شدید با داشبورد برخورد کرده بود و سر این کودک به شدت آسیب دیده بود.

جوانبخت با اشاره به سان‌روف خودروها نیز گفت: متاسفانه در مورد دیگری، یک کودک از سان‌روف خودرو به بیرون نگاه می‌کرد که با ترمز شدید پدرش در بزرگراه، به بیرون از ماشین پرتاب شده بود و از ناحیه سر جراحات سنگینی دیده بود.

به گفته رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، متاسفانه کودکان مظلوم ترین کاربران ترافیک هستند؛ زیرا همیشه قربانی تصمیمات اشتباه و بی مسئولیتی های والدین خود می شوند. همچنین والدین نباید در برابر هر خواسته کودک، تسلیم شوند و باید در ابتدا نفع این کودکان را در نظر بگیرند.

۴۷۲۳۶

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.