گریت وال به لطف کیفیت بالای محصولاتش در بازار های خارج از چین هم فروش بالایی دارد و بهترین آن استرالیا میباشد و هاوال H2 جزء مجبوب ترین آن ها است ؛ هاوال H2 از سال 2014 به فروش میرسد و یک دوره به صورت بسیار محدودی داخل ایران به فروش رسید و حالا مسئولیت واردات لوازم هاوال را آذین یدک تهران به طور کامل بر عهده گرفته است . هاوال H2 در ظاهر استایلی شبیه به دیگر محصولات هاوال کامل اصالت و خانواده دار بودن خودش را نشان می دهد و نکاتی چون جلو پنچره بزرگ کروم که القاء کننده حس قدرت است ، چراغ های جلو با نوار LED ، خطوط برجسته بر روی کاپوت و سپر ها و نمای جانبی ، چراغ های بزرگ در نمای عقب و دیفیوزر سپر برای هاوال H2 چهره هماهنگ و زیبایی را در ظاهر برای این ماشین به وجود آورده اند که مدرن است .
با ورود به کابین هاوال H2 نخستین نکته طراحی لوکس در اوج سادگی است که ارگونومی عالی را به وجود آورده است و نکته مهم تر که زبانزد همه در مورد ماشین های گریت وال است کیفیت مثال زدنی ساخت و متریال و … در مورد هاوال H2 است که با توجه به قیمت و کلاس واقعا حرف های بسیاری را برای گفتن دارد . هاوال H2 از آپشن هایی چون کامپیوتر سفری ، استارت دکمه ای و ورود بدون کلید ، صندلی های چرمی با تنظیم برقی ، سانروف ، سنسور نور و باران و … بهره می برد که با توجه به کلاس هاوال H2 و حدود قیمتش مناسب است .
وظیفه تولید نیرو در هاوال H2 بر عهده یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ است که با کد فنی GW4G15B شناخته می شود . هاوال H2 با تکیه بر این پیشرانه که به طور دقیق 1497 سی سی حجم دارد قابلیت تولید 140.8 اسب بخار قدرت در دور موتور 5600 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 210 نیوتن متر در دور موتور های 2200 الی 4500 دور در دقیقه را دارا می باشد . هاوال H2 با حدود 1500 کیلوگرم وزن برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون حدود 13 ثانیه زمان نیاز دارد که مواردی چون کیفیت بنزین ، میزان اکسیژن خالص در هوای ورودی موتور ، ارتفاع از سطح دریا و … بر روی بهتر یا بدتر شدن این عدد تاثیر مستقیم دارد . نیروی تولیدی پیشرانه هاوال H2 توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک یا گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ های جلو ماشین یا هر چهار چرخ منتقل می شود . مصرف سوخت هاوال H2 در سیکل ترکیبی در حالت استاندارد حدود 7 لیتر در نظر گرفته شده است که با توجه به وزن و ابعاد و تکنولوژی و … مناسب است و شتاب متوسط هاوال H2 را می توان بر مبنای اقتصادی بودن آن قرار داد .
هاوال H2 با آرایش سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب یک کامپکت کراس اوور با سواری مناسب در شهر و داخل جاده می باشد که هندلینگ ایده آلی دارد و به لطف کیفیت خوب سیستم تعلیق دفع ضربات به نرمی و بدون کوبش انجام می گردد و در نهایت به لطف همه اینها و هماهنگی آن با طراحی شاسی و تقسیم وزن راندن هاوال H2 حس و حال خوبی را به همراه خواهد داشت .
هاوال H2 ارزان ترین محصول گستره جدید محصولات هاوال در ایران است که به لطف تجارب هاوال و ساخت دقیق در بحث ظاهری که زیبا و اصولی است ، از نظر کیفیت بهترین کلاس خودش می باشد ، راندمان پیشرانه و استهلاکش پایین است و، سواری خوبی ارائه میکند و در کل در همه بخش ها نمرات خوبی را هاوال H2 از آن خودش میکند و ارزش خرید بالایی دارد. هاوال H2 در حال حاضر با قیمتی 96 میلیونی توسط گروه بهمن به فروش می رسد . قیمتی که گروه بهمن برای هاوال H2 درنظر گرفته است باعث شده تا نگاه ها در این بازه قیمتی به سمت هاوال H2 تازه وارد باشد .
مقایسه هاوال H2 با هایما s5
هایما S5
هایما S5 جدیدترین نماینده این برند است که ایران خودرو تولید و فروش آن را مدت کوتاهی است آغاز کرده و تبلیغات مختلفی را برای جلب نظر مشتریان انجام داده است . هایما S5 در ظاهر کامل نیست و شخصیت مستقل و قدرتمندی را به نمایش نمی گذارد و علاوه بر این در جاهایی هایما S5 از ماشین های دیگری به طور واضح الهام گرفته است که در بسیاری از ماشین های چینی این عمل اتفاق میافتد اما هایما S5 در ظاهر هماهنگ و به طور مطلق صحیح طراحی نشده است که از نمرات آن کاهش می دهد اما در کل ظاهری قابل قبول از دیدگاه بیننده معمولی را به نمایش می گذارد .
هایما s5 توربو با ورود به کابین شما را تا حدودی شگفت زده خواهد کرد زیرا المان های طراحی آن در حد بسیار زیادی با ماشین های اوپل مشترک است که برای هایما S5 توربو به عنوان یک ماشین چینی چهره خوب و ارگونومی مناسبی را ایجاد کرده است . هایما S5 کیفیت ساخت مناسبی دارد ولی در ساخت متریال و ادوات آن کیفیت متوسطی به کار رفته است . در لیست تجهیزات هایما S5 توربو موارد خوبی چون دوربین 360 درجه ، آینه های جانبی جمع شونده ، روکش چرم ، سانروف و سیستم صوتی پیشرفته و مانیتور 7 اینچی لمسی مشاهده می گردد که مناسب هستند . تا اینجا هاوال H2 از هایما S5 ظاهری اصولی تر و مدرن تر با طراحی مستقل دارد ، بسیار با کیفیت تر است و در بحث آپشن هم سطح برابری دارند اما در هر کدام تعدادی آپشن وجود دارد که در دیگری موجود نیست .
پیشرانه هایما S5 توربو که با کد GN15-TF شناخته می شود 4 سیلندر با آرایش خطی می باشد ، توسط توربوشارژر تغذیه می گردد و 1497 سی سی حجم دقیق آن است . هایما S5 توربو به کمک این پیشرانه قابلیت تولید 161 اسب بخار قدرت در دور موتور 6100 دور در دقیقه را دارا می باشد و در دور موتور 1800 هم به حداکثر گشتاور 221 نیوتن متر دست پیدا می کند .
هایما در S5 توربو به منظور رانندگی روان تر و کاهش مصرف سوخت از یک گیربکس CVT استفاده کرده است که قدرت را به چرخ های جلو ماشین انتقال میدهد . هایما S5 توربو با وزن 1435 کیلوگرمی خود با توجه به ابعادی که دارد ماشین سنگین وزنی است اما با توجه به قدرت خوب پیشرانه توانایی های حرکتی این ماشین مناسب است البته مصرف سوخت هایما S5 توربو هم در سیکل ترکیبی بیش از 8 لیتر است که از میانگین ماشین های این کلاس رقم بالاتری می باشد و پر استهلاک بودن ذاتی آن را نشان می دهد . هاوال h2 در طول این چند سال حضورش در بازار های جهانی به طور تمام و کمال رضایت مالکانش را کسب کرده است و استهلاک پایین و کم خرج بودن هاوال H2 ثابت شده است اما با توجه به خرابی تعداد زیادی از هایما S7 توربو های صفر کیلومتر ضریب اطمینان خرید هایما S5 بسیار پایین است .
هایما S5 در سواری روزمره و در حد رفع نیاز سواری خوبی دارد اما ویژگی خاص یا لذت و … به همراه ندارد اما در یک رانندگی معقول و کم فشار شما را از خودش راضی نگه می دارد . هایما S5 در ابتدا قرار بود تا با قیمت 75 میلیون تومانی وارد بازار شود اما حالا ایران خودرو قیمت مصوب 89 میلیون تومانی آن را به فروش می رساند و از طرفی هایما S5 در بازار آزاد تا 94 میلیون تومان هم قیمت گرفته است که در این رنج قیمت انتخاب های بسیاری وجود دارد که ارزش خرید بسیار بیشتری نسبت به هایما S5 دارند و در مقایسه با هاوال H2 هم ویژگی خاصی وجود ندارد که هایما S5 را از هاوال H2 متمایز کند و وضعیت همه چیز در گریت وال هاوال H2 بهتر می باشد. مقدمه
تا همین چند وقت پیش، وقتی یک چینی را بررسی میکردیم، خیلیها به ما معترض میشدند و میگفتند اصلاً چرا روی این خودروهای بیکیفیت وقت گذاشتهاید؟! اما حالا دو اتفاق باعث شده که اعتراض چندانی به بررسی این قبیل خودروها وجود نداشته باشد. اولی اینکه خوشبختانه در این سالها ماشینهای چینی از نظر طراحی، کیفیت و حتی ایمنی پیشرفت قابل توجهی داشتهاند و اکنون دیگر با آن چهارچرخهای سابق، که فقط نام “خودرو” را یدک میکشیدند، قابل مقایسه نیستند.
و دوم اینکه متاسفانه با قیمت جدید دلار و توقف واردات خودرو، دیگر انتخاب چندانی پیش رویمان وجود ندارد! در نتیجه امیدوارم حداقل دو خودرویی که امروز برایتان در نظر گرفتهایم از بررسی ما سر بلند بیرون آیند که شاید مرهمی هرچند جزئی بر زخم نبود برندهای پیشرو باشند تا بیش از این از اوضاع نابسامان خودرویی کشور دلسرد نشویم. لطفاً در بررسی و مقایسه و با همراه باشید.
طراحی ظاهری
قبل از هر چیز باید بگویم که امروز با دو محصول خوشقیافه از چین طرف هستیم. ابتدا نگاهی به هاوال بیاندازیم؛ ماشینی با خطوط مستقیم و ظاهری منظم که با بدنه جعبهای شکلش تا حدودی حس یک شاسیبلند واقعی را به بیننده منتقل میکند. البته جلو پنجره بزرگ و ارتفاع نسبتاً زیاد شاسی هم در ایجاد این احساس بیتاثیر نبودهاند. به طور کلی اجزاء بدنه و خطوط طراحی، تناسب خوبی باهم دارند و همین باعث شده که هاوال H2 در عین سادگی، شیک و جذاب به نظر برسد. البته طراحان هاوال تا حدودی محافظهکاری را هم چاشنی کارشان کردهاند اما این محافظه کاری نه تنها تاثیر منفی چندانی روی ظاهر ماشین نداشته بلکه برعکس باعث شده که طراحی H2 خیلی عامه پسند از کار درآید.
از دقت به ریزه کاری هایی مثل طراحی جالب زیرسپر جلو، ستون c و خط شانه ای که تا صندوق ادامه یافته هم نمیشود به این راحتی گذشت، زیرا همین نکات کوچک، طراحی ماشین را از حالت کسالت بار دور نگاه داشته اند. در پشت سر هم قطعاتی مثل بالچه های انتهایی، چراغهای خوش تراش، صندوق دو طبقه و سر اگزوزهای دوگانه توانسته اند پایان خوشی برای H2 ترسیم نمایند.
اما در طرف دیگر میدان، هایما در ساخت S5 حسابی ریسک کرده و با خطوطی جسورانه و حجم های اغراق آمیز توانسته ظاهری هیجان انگیز تر از رقیب خلق نماید. مثلاً اگر نگاهی به خطوط روی کاپوت و کناره بدنه بیندازید متوجه میشوید که هایما بیشتر از هاوال روی عضلاتش کار کرده است! دماغه ترسناک ماشین هم مثل یک اژدهای خشمگین طراحی شده و گویا با این چشمان عصبی و دهان باز میخواهد به تیم بررسی حمله کند! حتی طراحی سقف هم که با یک شیب ملایم به سمت ستون C سر خورده توانسته نیم رخ ماشین را چالاک تر از نشان بدهد.
در مورد زاویه پشتی قبل از هر چیز به این نکته اشاره کنم که چراغها توسط مالک با مدل جدیدتر تعویض شده اند و نمونه های داخلی با همان چراغهای معمولی به مشتری تحویل داده میشوند. اما گذشته از این مورد طراحی قسمت پشتی هایما نیز با قسمت جلوئی هماهنگ می باشد و با همان خطوط منحنی و سپر و بالچه های اسپرت، حس جسارت نسبی را به بیننده منتقل مینماید. تنها مشکل اینجاست که برخی معتقدند هایما در استفاده از حجم ها و ترکیب خطوط کمی زیاده روی کرده و این کار ظاهر ماشین را تا حدودی شلوغ نموده. البته من هم با این نظر موافقم اما به هر حال زیبایی یک بحث سلیقه ای است و سبک طراحی دو میهمان امروز ما هم کاملاً با هم متفاوت می باشد.
پس بهتر است قضاوت را به شما و سلیقه شخصیتان بسپارم زیرا ممکن است برخی ظاهر شیک و کت و شلوار اتو کشیده H2 را بپسندند و برخی دیگر از حجم های اغراق آمیز و چشمان پف آلود S5 خوششان بیاید.
طراحی داخلی
در داخل اتاق هم وضعیت مشابه قسمت بیرونی است. در واقع اینجا هم هاوال با استفاده از خطوط مستقیم و چیدمان ساده قطعات، داشبوردی شیک و کلاسیک را پیش رویمان قرار داده و در طرف دیگر هایما با یک سری خطوط منحنی و کنسول V شکل، سعی کرده خلاقیت و متفاوت بودن را به رخ بکشاند. این خصوصیات حتی در پشت آمپر و دریچه های تهویه دو محصول هم دیده میشوند. البته با اینکه میزان جسارت و خلاقیت در داشبورد S5 بیشتر دیده شد اما از نظر پختگی طراحی وضعیت H2 اندکی بهتر ارزیابی شد. هرچند اینجا هم بحث تا حدودی سلیقه ای میشود ولی به نظر من برای عادت کردن به خطوط متفاوت S5 به مقداری زمان نیاز است.
خوب ظاهر که از روی عکس ها هم مشخص بود؛ پس اجازه بدهید کمی هم در مورد چیزهایی که در تصاویر دیده نمیشوند صحبت کنیم. خوشبختانه اوضاع کیفی هر دو ماشین “حداقل فعلاً که کارکرد پایینی دارند” مناسب به نظر میرسد. البته در نگاه اول کابین H2 حس لوکس تر و با کیفیت تری به ما داد اما وقتی قسمت های مختلف داشبورد و رودری های هایما را هم لمس کردیم متوجه شدیم که S5 نیز مثل هموطنش در این قسمت ها از پوششی نرم و مناسب استفاده کرده که ضمن القاء حس خوب، میتواند نوید بخش دوام بیشتر در مقابل ترک خوردگی و به صدا افتادن نیز باشد. “البته برای قضاوت در این خصوص اندکی زود است، زیرا ماندگاری داشبورد به فاکتورهای دیگری هم بستگی دارد”.
در مورد جادار بودن روی صندلی های جلوی هر دو ماشین شرایط مناسب ارزیابی شد؛ در پشت سر هم جای پای هر دو خوب است اما در مورد فضای سر، شیب انتهایی سقف هایما مقداری فضای این قسمت را محدود کرده و در نتیجه افراد بلند قد روی صندلی عقبی هاوال اندکی راحت تر مینشینند. راستی در مورد صندوق عقب هم ابعاد هر دو نسبت به سایز بدنه و کلاس اتومبیل ها متوسط و اصطلاحاً کا راه انداز می باشد؛ اما وقتی صندلی های پشتی رو بخوابانیم شرایط کاملاً متفاوت میشود و حالا میتوان نسبت به جابجایی اجسام حجیم هم اقدام نمود.