نگاهی به فیلم‌های آخر هفته سیما

آفتاب‌‌نیوز :

۱۱ شبکه سیما در چهارمین هفته خردادماه، ۳۳ فیلم را در برنامه پخش دارند که ۹ عنوان آن ایرانی و ۲۴ فیلم دیگر خارجی‌اند.

«بازمانده»، «محمد رسول‌الله (ص)» و «گلادیاتور» از جمله فیلم‌های شاخص این آخر هفته و کن لوچ، دیوید ممت و ریدلی اسکات از جمله فیلمسازان شاخصی‌اند که در این ایام روی آنتن تلویزیون فیلم دارند.

به شکلی عجیب، چند عنوان از آثاری که در این آخر هفته روی آنتن خواهد رفت، در هفته‌های اخیر بازپخش شده بودند. مثلا فیلم ایرانی «تک‌تیرانداز» که سه هفته پیش روی آنتن شبکه دو رفت، جمعه عصر از شبکه یک پخش خواهد شد و فیلم آمریکایی «اتاق شنود» نیز که روز پنجشنبه سوم خرداد از شبکه سه پخش شد، یک بار دیگر در جدول پخش همین شبکه قرار گرفته است.

در برنامه شبکه نمایش برای عصر پنجشنبه هم پخش دو فیلم متوالی با بازی ویل اسمیت در نقش اصلی برنامه‌ریزی شده و جالب آن که یکی از این دو فیلم با عنوان «رهایی»، پنجشنبه هفته گذشته نیز روی آنتن تلویزیون رفته بود!

طی خردادماه ۱۴۰۳، هر پنجشنبه فیلمی از کن لوچ فیلمساز مشهور و چپگرای انگلیسی پخش شده است که به جز یک عنوان، همگی از شبکه نمایش بوده است. این بار در چهارمین آخر هفته متوالی، فیلم «قوش» اثر این کارگردان، پنج‌شنبه ۲۴ خرداد ساعت یک بامداد روی آنتن شبکه نمایش خواهد رفت.

فیلم مشهور «محمد رسول‌الله (ص)» ساخته مصطفی عقاد که در گذشته اغلب به شکل تک‌قسمتی و در نسخه‌ای حدودا ۱۷۱ دقیقه‌ای پخش می‌شد، در دو قسمت حدودا یک ساعت و نیمه، طی دو شب متوالی این آخر هفته روی آنتن شبکه دو سیما خواهد رفت.

در روالی مشابه، فیلم سینمایی جدید «اونودا: ده هزار شب در جنگل» نیز که قسمت اول آن جمعه هفته قبل از شبکه افق پخش شد، در روز جمعه ۲۵ خردادماه ساعت ۱۰ صبح با قسمت دوم به این شبکه خواهد آمد. این فیلم سه ساعته، درباره سرباز مشهور ژاپنی است که تا ۲۹ سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم، اتمام جنگ را باور نداشت و به مأموریت خود ادامه می‌داد.

«اونودا: ده هزار شب در جنگل» یکی از چهار فیلم جدیدی است که پخش آن برای این آخر هفته برنامه‌ریزی شده است. سه فیلم جدید دیگر این روز‌ها نیز اقتباسی‌اند و بر اساس رخداد‌های واقعی یا کتاب‌های داستانی ساخته شده‌اند.

«عملیات نجات از غار» به کارگردانی تام والر، دیگر فیلم جدید این هفته، محصول سینمای تایلند است که اتفاقی واقعی در سال ۲۰۱۸ را روایت می‌کند و پنج‌شنبه ۲۴ خرداد ۲۳ از شبکه نمایش پخش می‌شود. این ماجرا که تاکنون چند بار منبع اقتباس قرار گرفته، درباره گرفتار شدن ۱۲ نوجوان فوتبالیست و مربی‌شان در یک غار در تایلند است که یک سریال در نتفلیکس نیز آن را روایت کرده بود. فیلم انگلیسی مشهورتری به نام «سیزده زندگی» ساخته ران هاوارد که به همین واقعه می‌پردازد، سال گذشته چند نوبت از تلویزیون پخش شد.

فیلم «بادبادک» از محصولات سینمایی جدید این آخر هفته، یک درام خانوادگی ژاپنی به کارگردانی تاکاهیسا ززه است که بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده. این رمان محبوب از انتشار در سال ۲۰۰۸ تا به حال دو بار منبع اقتباس برای تولید سریال و یک بار منبع اقتباس برای تولید فیلم سینمایی قرار گرفته که این فیلم حالا پس از دوبله، قرار است جمعه ۲۵ خرداد ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه تهران پخش شود. آن واتانابه یکی از بازیگران «بادبادک»، دختر کن واتانابه ستاره بین‌المللی سینمای ژاپن است.

آخرین فیلم جدید این آخر هفته، «شلیک نکن» به کارگردانی استین کونیکس است که برای پخش در جمعه‌شب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار برنامه‌ریزی شده. این فیلم که عواقب دراماتیک یک جنایت هولناک را در بلژیک دهه ۸۰ میلادی تصویر می‌کند، بر اساس کتاب خاطراتی به نام «شلیک نکن، او پدر من است» ساخته شده که عنوان کتاب بر مبنای جملات خواهر مقتول نویسنده کتاب در جریان حمله تنظیم شده است.

استیون کونیکس کارگردان فیلم، همراه با دیوید وان داستین بازمانده جنایت و راوی کتاب مذکور، برای هفت سال روی این پروژه کار کرد و یکی از اهداف ساخت این فیلم را بازگشایی این پرونده معرفی کرد که در ۴۰ سال گذشته، عاملان حمله آن شناسایی نشده‌اند. جالب آن که دیوید برای آن که قصه زندگی‌اش به درستی روایت شود، همواره در صحنه فیلمبرداری این فیلم حضور داشت. برادران داردن فیلمسازان شاخص اهل بلژیک دو تن از تهیه‌کنندگان این اثرند.

نویسنده تحریریه مطالب هنری

با استفاده از انتخاب دقیق واژگان، تازگی و جذابیتی به نثرم اضافه می‌کنم.