نرخ تسهیلات بانکی صنایع به ۴۰ درصد افزایش یابد

آوای البرز/ خراسان رضوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخشی که در شرایط تحریم می تواند کشور را نجات دهد بخش تولیدی و فعالان اقتصادی است گفت: اکنون تسهیلات بانکی حوزه صنعت حدود 30 درصد است و این رقم به 40 درصد افزایش می یابد.

علی رسولیان عصر امروز 5 تیرماه در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در نمایشگاه بین المللی مشهد اظهار داشت: امسال پس از گذشت بیش از دو سال از محدودیت های کرونا، مراسم با شکوه تری در صنعت و معدن کشور برگزار شد. . روز نسبت به سال های گذشته همچنین رئیس جمهور پس از سال ها امسال در مراسم روز ملی صنعت و معدن حضور یافت. حضور آقای رئیسی به معنای نگاه و توجه ویژه ایشان به حوزه تولید است.

وی افزود: این وزارتخانه در روز ملی صنعت و معدن ابتکار عمل کرده و از فعالان اقتصادی خواسته است مهارت های خود را اعلام کرده و مشکلات و راهکارهای خود را به اشتراک بگذارند. خوشبختانه حدود 53 واحد نکات خوبی را به صورت مکتوب مطرح کردند و 157 راهکار ارائه کردند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به افزایش تورم در سال جاری خاطرنشان کرد: تورم مشکلی است که اکثر اقتصاددانان به آن اشاره می‌کنند. . امسال عوامل زیادی بر افزایش تورم تاثیرگذار بوده است. به غیر از نقدینگی، عوامل دیگری مانند جنگ اوکراین و روسیه نیز بر تورم تأثیرگذار بوده است، بنابراین این مشکل تورم را در سطح جهانی 30 درصد افزایش داد و آثار آن در کشور ما نیز مشهود است. را

رسولیان حذف ارز ترجیحی را از دیگر عوامل موثر بر تورم در کشور دانست و خاطرنشان کرد: پایه واردات و تجارت کشور 4200 بوده که به ارز ETS منتقل شد. دولت برای رفع آثار منفی این ارز ۲ راهکار کاهش سود اقلام معاملاتی و دیگری کاهش عوارض گمرکی کالاهای اساسی از ۴ درصد به ۱ درصد اتخاذ کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات بخش خصوصی مشکل تامین مالی است، ادامه داد: تقریبا اکثر واحدها در زمینه هایی مانند سرمایه در گردش، بازسازی و به روز رسانی ماشین آلات با مشکل تامین مالی مواجه هستند. بر اساس برآوردها، سرمایه در گردش به خصوص در شرکت های کوچکتر نسبت به سال قبل باید سه برابر شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران گفت: باید شرایط سرمایه در گردش و نقدینگی واحدهای تولیدی اهتمام و چاره اندیشی شود. یکی از این راهکارها تعریف زنجیره تامین مالی است که به نفع بسیاری از بنگاه های مالی خواهد بود. انتظار می رود بانک ها به بخش های صنعتی و معدنی توجه بیشتری داشته باشند.

رسولیان با بیان اینکه بخش صنعت و معدن 40 درصد از تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: علاوه بر این، 45 درصد از اشتغال کشور را نیز به عهده دارد، اما تسهیلات بانکی برای کارگران صنعتی و معدنی حدود 30 درصد است. ٪.

وی بیان کرد: در حال حاضر ورست، صنعت، معدن و تجارت را به عنوان عوامل اصلی تولید معرفی کرده است. یکی از موضوعات مهم در این زمینه شفافیت است که برنامه های خوبی در این زمینه در حال اجراست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان مشاغل کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به الکترونیکی شدن فرآیندها برای متقاضیان شهرک‌های صنعتی و صنایع، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری کل کشور فرآیند صدور مجوز به صورت الکترونیکی انجام می شود و قسمتی که از طریق سایت قابل واگذاری نباشد از طریق مزایده تعلق می گیرد. این حراجی ها با هدف؛ یعنی چارچوب آن مشخص است.

رسولیان با تاکید بر لزوم توجه به زیرساخت هایی مانند تامین آب و برق برای صنایع، گفت: امسال صنایع کوچک با همکاری بخش های مختلف در تولید حدود 5000 مگاوات برق مشارکت داشته اند. یک سال در ایجاد 90 پست برق شرکت کردند. همچنین تمام نقاط صنعتی آبرسانی به صنایع را برای تامین آب به صورت پایدار شناسایی کرده ایم.

وی با اشاره به وضعیت واحدهای صنعتی راکد گفت: واحدهای راکد ظرفیت بالایی در کشور دارند. اکثر واحدها با موفقیت توسط بخش خصوصی فعال و احیا شده اند. در حال حاضر 31 درصد واحدهای راکد توسط فعالان اقتصادی کشور احیا شده اند.

انتهای پیام/