مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها

آفتاب‌‌نیوز :

وحید رضایی مؤید عضو انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران گفت: پوسیدگی دندان‌ها از سنین حدود ۱ تا ۲ سالگی می‌تواند شروع شود و تا پایان عمر فرد از پوسیدگی دندانی در امان نیست و هرچه پوسیدگی دندانی در دوره دندان‌های شیری بیشتر باشد، در دوره دندان‌های دائمی نیز پوسیدگی دندان افزایش پیدا می‌کند.

 این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی با بیان اینکه توجه به بهداشت دهان و دندان هر فرد در دوران کودکی از اهمیت زیادی برخوردار است، ادامه داد: پیشگیری و درمان به موقع پوسیدگی‌های دندانی از همان ابتدا و در حدود سن دو سالگی باید شروع شود.
 
وی گفت: دندان‌های شیری از ۶ ماهگی تا ۲ سالگی در می‌آیند و از ۲ تا ۶ سالگی کودک فقط دندان شیری دارد و از سن ۶ تا ۱۲ سالگی دوره مختلط شیری-دائمی نامیده می‌شود که دندان شیری و دائمی توأمان در دهان کودک است و از حدود ۱۲ سالگی به بعد هیچ دندان شیری در دهان وجود ندارد و باید متذکر شوم که دوره دندانپزشکی شیری و مختلط در سلامت آینده دندان‌های فرد بسیار اهمیت دارد و باید به کاهش پوسیدگی دندانی در این دوره زمانی توجه کرد.
 
این متخصص دندانپزشکی ترمیمی، مراجعات ۶ ماهه و سالانه به دندانپزشکی، استفاده منظم از مسواک و نخ دندان و کاهش خوردن مواد قندی و انواع شیرینی را از مهمترین موارد پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها برشمرد.
 
وی توضیح داد: دندان‌ها بر اثر شکستگی یا پوسیدگی‌ها نیازمند بازسازی هستند که رشته تخصصی دندانپزشکی ترمیمی مسئول بازسازی قسمت‌های از دست رفته در قسمت تاج دندان است.
 
رضایی موید یاد آور شد: افزایش آگاهی بیمار و انجام درمان‌های پیشگیرانه به منظور به حداقل رساندن پوسیدگی‌های دندانی از وظایف دندان پزشکان ترمیمی است.
 
به گفته این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، بحث پیشگیری از پوسیدگی دندانی نیازمند آموزش‌های علمی در دانشکده‌های دندانپزشکی و تربیت نیرو‌های متخصص وهمچنین آموزش‌های لازم در حوزه اجتماعی و فردی از طریق رسانه‌ها برای عموم مردم است.
 
وی تاکید کرد: پوسیدگی دندانی تا حد زیادی قابل پیشگیری است و با رعایت بهداشت فردی و مسواک زدن، نخ دندان و همچنین فلوراید تراپی، همه افراد می‌توانند دندان‌های سالمی داشته باشند.

گروه تحریریه علوم پزشکی

نوشته‌هایم به طور خلاقانه، با جذابیت و همراه با مطالعات علمی تهیه می‌شوند. هدفم جلب توجه شماست و شما را در دنیایی از اطلاعات جذاب و پر رمز و راز پزشکی به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنم.