مقایسه ویدئو پروژکتورهای لیزری با ویدئو پروژکتورهای لامپی

دستگاه های لامپ از لحاظ تاریخی بر بازار ویدئو پروژکتورها تسلط داشته اند. به طور سنتی، آنها یک انتخاب رایج برای تهیه منبع نور برای پروژکتورها در محیط های تجاری و خانگی بوده اند. با این حال، پیشرفت های اخیر در فناوری لیزر و نور LED منجر به رقابت شدید در این بازار شده و پروژکتورهای غیر لامپ را به یک جایگزین مناسب تبدیل کرده است. بنابراین هنگام خرید یک ویدئو پروژکتور جدید، مهم است که تفاوت های مورد انتظار بین لامپ، LED و پروژکتورهای لیزری را بدانید. همچنین مهم ترین ویژگی های ویدئو پروژکتور لیزی را بشناسید.

ویدئو پروژکتورهای لامپ

پروژکتورهای لامپ محبوب ترین فناوری برای کاربردهای تجاری سبک تا متوسط ​​هستند. پروژکتورهای لامپ معمولاً روشنایی بالاتری نسبت به مدل های LED ارائه می دهند. در سال های اخیر، لامپ ها توانسته اند بیش از هزار ساعت استفاده کنند. این یک پیشرفت قابل توجه در مقایسه با رتبه بندی قدیمی صدها ساعت است. در واقع، پروژکتورهای لامپ مدرن اکنون می توانند هزاران ساعت کار کنند. آنها همچنین می توانند خروجی دو لامپ را برای افزایش خروجی لومن تنظیم کنند.

با این ویژگی ها، ویدئو پروژکتورهای لامپ انتخاب خوبی برای عملکرد با کیفیت با هزینه مناسب هستند. اما عیب پروژکتورهای لامپ امکان شکستن لامپ در زمان نامناسب است. که می تواند باعث خرابی های پرهزینه و آزاردهنده، همراه با مشکلات احتمالی در تامین و تعویض لامپ شود. مگر اینکه پروژکتور مورد نظر به طور منظم استفاده شود. تعویض لامپ ممکن است سال ها طول بکشد. اگرچه این موضوع ممکن است شما را در موقعیتی قرار دهد؛ مدل دستگاه شما قدیمی است و پیدا کردن لامپ جایگزین دشوار است.

پروژکتورهای LED

در گذشته پروژکتورهای LED محصولی با کیفیت پایین در نظر گرفته می شدند. آنها همچنان در تلاش برای حذف این برچسب هستند. یک ویدئو پروژکتور LED معمولاً نسبت به مدل های لیزری یا لامپ، امتیاز لومن بسیار کمتری ارائه می دهد. تولیدکنندگان معمولاً در بازتولید رنگ صحیح از طریق LED ها مشکل دارند. در واقع، در سال های اخیر ما شاهد افزایش علاقه به توسعه فناوری LED بوده ایم. اما این مدل ها همچنان گزینه سوم از نظر عملکرد هستند.

از طرفی این مدل ها مزیت هایی نیز دارند. به عنوان مثال، LED دارای قابلیت اطمینان و راحتی بالاتری است. استفاده از این دستگاه ها نیاز به نگهداری کمی دارد. زیرا بسیاری از آنها می توانند تا 30 هزار ساعت بدون مشکل کار کنند. و به جز تمیز کردن فیلتر نیازی به توجه ندارند. این قابلیت اطمینان ویدئو پروژکتور LED را در مکان هایی که دسترسی به تجهیزات آسان نیست به گزینه ای عالی تبدیل می کند. یا مکان هایی که کاربر نهایی نمی تواند یا نمی خواهد لامپ های پروژکتور را تعویض کند. همچنین، پروژکتور LED به دلیل تولید حرارت کم خود شناخته شده است. این می تواند در برخی از تاسیسات حیاتی باشد. به خصوص اگر انتظار می رود ویدئو پروژکتور به طور مداوم کار کند. بنابراین در چنین مواقعی LED گزینه مناسبی برای شماست.

پروژکتورهای لیزری

پروژکتورهای لیزری معمولاً بهترین انتخاب برای عملکرد هستند. از نظر توانمندی در صنعت فعلی پیشرو هستند. مانند پروژکتورهای LED، مدل لیزری نیز دارای یک موتور حالت جامد سبک وزن است. قابلیت استفاده طولانی مدت با حداقل تعمیر و نگهداری. همچنین سطح حرارت پایینی تولید می کند. فناوری لیزر از نظر درجه بندی رنگ و روشنایی به راحتی بهتر از LED عمل می کند. این باعث می شود که آن را برای نمایشگرهای مقیاس بزرگ یا برنامه های با جزئیات با رنگ بالا انتخاب واضحی کنید.

نقطه ضعف آشکار انتخاب پروژکتور لیزری هزینه آن است. یک ویدئو پروژکتور لیزری با کیفیت معمولاً حدود 3500 دلار شروع می شود. مدل های رده بالای آن می توانند ده ها هزار دلار یا بیشتر برای گزینه های حرفه ای بهتر هزینه داشته باشند. بنابراین اگر به دنبال یک گزینه سرگرمی خانگی هستید؛ ما مقاله را توصیه می کنیم راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی خواندن

در این مورد، مشتری باید ارزیابی کند که چقدر مهم است که دستگاه صاف باشد. به خاطر داشته باشید که این نوع محصول ارزان نیست. زیرا پروژکتورهای لیزری درجه پایین معمولاً هیچ مزیت مشخصی در مقایسه با مدل های لامپ یا LED در یک کلاس ندارند.

قبل از خرید، مهم است که تمام جنبه های کاربردی ویدئو پروژکتور را در نظر بگیرید. نور محیطی، استفاده پیش‌بینی‌شده، الزامات کیفیت تصویر و هزینه همگی بر فناوری روشنایی مناسب برای نیازهای شما تأثیر می‌گذارند.

مزایای پروژکتور لیزری

با وجود آنچه گفته شد، بهتر است مهمترین مزیت های ویدئو پروژکتور لیزری را بیشتر بدانیم.

طول عمر

عمر یک منبع نور در ویدئو پروژکتور تعداد ساعاتی است که پروژکتور می تواند با تمام توان کار کند. یعنی قبل از روشنایی منبع نور، به طوری که کیفیت انتقال برای استفاده مناسب به حد غیر قابل قبولی کاهش یابد.

طول عمر پروژکتورهای لامپ را می توان صدها ساعت بیان کرد. البته پروژکتورهای لامپ برای افزایش عمر خود نوآوری های زیادی انجام داده اند و برخی از مدل های جدیدتر آن تا 6000 ساعت دوام می آورند. اما در مقایسه با طول عمر معمول پروژکتورهای لیزری 20000 ساعت؛ آنها هنوز نمی توانند رقابت کنند.

منابع نور لیزر نه تنها دوام بیشتری دارند. اما عملکرد آنها نیز در طول زمان بهبود یافته است. جایی که نورها به ناچار پس از مدتی کم نور می شوند. سیستم های مبتنی بر لیزر نور ثابت تری را ارائه می دهند. به همین ترتیب، با توجه به رنگ، لیزرها نمایش رنگی نسبتاً پایدار و ثابت‌تری را در طول عمر خود تضمین می‌کنند.

همچنین اگر چراغی روشن باشد; پروژکتور شما بیرون خواهد آمد. اما اگر یکی از دیودهای لیزر از کار بیفتد (که بسیار بعید است). شما هنوز دیودهای باقی مانده را دارید. تشکیل تصویر روی صفحه

باعث صرفه جویی در زمان می شود

بیایید این موضوع حساس را با اذعان به موارد زیر شروع کنیم: بله، پروژکتور لیزری بیشتر از پروژکتور لامپ هزینه دارد. اما باید بیشتر به سرمایه گذاری اولیه فکر کنید. همانطور که می دانید، می توانید برای مدت طولانی تری از نتایج لیزر لذت ببرید. همچنین هزینه های اضافی نگهداری، قبوض بالای برق و سایر هزینه های اضافی مربوط به تنظیم لامپ در پروژکتورهای لامپ را فراموش نکنید.

ما ادعا نمی کنیم که پروژکتورهای لیزری بدون تعمیر و نگهداری هستند. البته، برای تمیز کردن فن ها، فیلترها یا لنزها برای حداکثر کارایی به بررسی های دوره ای نیاز دارید. اما استفاده از لیزر نیاز به تعویض لامپ را کاهش می دهد. شاید فکر کنید که هزینه تعویض لامپ پایان دنیا نیست. اما به عنوان مثال، اگر از ویدئو پروژکتور لیزری استفاده می کنید که طول عمر آن 25 هزار ساعت است. شما از حداقل 12 تغییر لامپ در هر پروژکتور لامپ معاف هستید.

در این راستا مقاله را توصیه می کنیم قیمت و خرید جدیدترین ویدئو پروژکتورهای جیبی و پرتابل خواندن

پایداری

در صورت بازگشت به قبض برق؛ یکی دیگر از مزایای عمده پروژکتورهای لیزری راندمان انرژی آنهاست. موتورهای نور لیزر دقیقاً رنگ های مورد نیاز را با انرژی بیشتر و اتلاف حرارت کمتر تولید می کنند. نیاز به نیروی کمتر برای اثر مشابه برای کیف پول و ردپای محیطی شما بهتر است.

موتورهای لیزر آسیب دیده معمولاً به کارخانه بازگردانده می شوند تا توسط یک تکنسین مجرب تعمیر شوند. تعویض لامپ توسط اکثر افراد به راحتی انجام می شود. اما لامپ های پروژکتور حاوی جیوه یا سایر مواد زائد خطرناک هستند. اگر به درستی از آنها استفاده نشود، می تواند آسیب جدی به محیط زیست و حتی سلامت شما وارد کند.

در نهایت صرف نظر از قیمت باید گفت که مزایای پروژکتور لیزری چند برابر است. پروژکتورهای لامپ هنوز هم برای استفاده گاه به گاه توسط افراد عادی مناسب هستند. اما لیزر بهترین راه حل برای متخصصان است. انتخاب لیزر به دلیل کیفیت، سادگی و قابلیت اطمینان، تجربه شما را در این زمینه بهبود می بخشد.