مصرف شیر و لبنیات را در هوای آلوده فراموش نکنید

آلودگی محیط زیست می تواند از طریق دخالت انسان یا پدیده های طبیعی رخ دهد. آلودگی هوا مهم ترین عامل خطر برای بیماری های ریوی، ریه، آسم، پوست، چشم و سرطان است و به مرور زمان می تواند باعث آلزایمر و پارکینسون شود.

به گزارش آوای البرز، منبع آلودگی از مقدار کمی مانند خاکستر سیگار تا مقدار زیادی مانند سوخت خودرو و فعالیت های صنعتی متغیر است. با گذشت زمان، این ذرات آلوده باعث بیماری های ریوی، ریوی و سرطان می شوند. آلودگی محیط زیست با اکثر مرگ و میرها ارتباط مستقیم دارد.

بر این اساس متخصصان تغذیه مصرف روزانه شیر و لبنیات کم چرب را برای تمامی گروه های سنی به ویژه در کارخانه ها و معادن، افراد در معرض خطر و محیط های کار پرتوزا توصیه می کنند. همانطور که می دانید مکان های آلوده حاوی فلزات سنگین از جمله سرب هستند که استنشاق می شوند و به صورت سم وارد بدن می شوند. شیر منبع پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم است، این ریزمغذی ها می توانند فلزات سنگینی مانند سرب را مهار کنند تا در بدن پخش نشوند و از طریق ادرار و مدفوع دفع شوند. علاوه بر این مصرف شیر و فرآورده های آن باعث نرم شدن مخاط تنفسی می شود.

این در زیرگروه شیر و لبنیات هرم غذایی توضیح داده شده است:

گروه شیر و فرآورده های لبنی: شامل شیر و فرآورده های آن مانند ماست، پنیر، ماست، بستنی و دوغ می باشد. این گروه حاوی کلسیم، پروتئین، فسفر، ویتامین B12، B2 و سایر مواد مغذی است و منبع عالی کلسیم مورد نیاز برای رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها می باشد.

مقدار توصیه شده روزانه لبنیات دو تا سه واحد است.

یک واحد از این گروه معادل یک لیوان شیر یا ماست کم چرب (کمتر از 2.5 درصد) یا 45 تا 60 گرم پنیر معمولی، نصف قوطی ماچا یا یک چهارم لیوان ماست است. یا دو لیوان دوغ یا یک و نیم لیوان بستنی پاستوریزه.

لازم به ذکر است که یک لیوان 240 سی سی شیر کم چرب حاوی 102 کیلو کالری انرژی، 8 گرم پروتئین، 12 گرم کربوهیدرات، 13 گرم قند، 2 گرم چربی و حاوی منیزیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم و ویتامین ها D، B12، B2.

انتهای پیام/