مشکلات مسافرین در سفر با اتوبوس / VIP‌های کاغذی!

به گزارش خبرگزاری آوای البرز از آذربایجان‌غربی، افزایش قیمت بلیت‌های اتوبوس‌های بین شهری مشکلات این حوزه را کم نکرده است با این حال مسئولین، شکایت نکردن و ثبت نکردن اعتراضات از سوی مسافرین را یکی از دلایل بی‌اطلاعی از برخی مشکلات در این زمینه اعلام می‌کنند.

مشکلات مسافرین در سفر با اتوبوس / VIP‌های کاغذی!

میانگین عمر ۱۵ ساله اتوبوس‌هاس بین شهری در آذربایجان‌غربی

ایرج دست‌نشان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت: مجموع ناوگان حمل‌ونقل عمومی فعال استان ۳۱۳۹ دستگاه است که از این تعداد ۵۴۵ دستگاه مربوط به اتوبوس‌هاست.

وی افزود: سهم استان آذربایجان‌غربی از ناوگان فعال کشوری در بخش اتوبوس‌ها ۳.۵۵ درصد، در بخش مینی‌بوس‌ها ۳.۴۸ درصد و در بخش سواری‌ها ۴.۴۴ است.

وی ادامه داد: برطبق آمار پایان سال ۱۴۰۲ در استان آذربایجان‌غربی ۳۵۹۳ راننده مسافربری دارای کارت هوشمند فعالیت دارند ضمن اینکه ۸۶ شرکت، ۱۹ موسسه و ۲۸ شعبه حمل‌ونقل به مسافرین سطح استان در سال گذشته خدمات‌رسانی کردند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی متوسط عمر ناوگان اتوبوس‌های مسافربری بین شهری در کشور ۱۵.۶۸ و در استان آذربایجان‌غربی ۱۴.۸ سال اعلام کرد.

دست‌نشان درخصوص تخلفات رخ داده نیز گفت: تعداد پرونده‌های تخلفات شرکت‌ها از ۲۰۰ فقره در سال ۱۴۰۱ به ۲۴۷ فقره در سال ۱۴۰۲ رسیده و تعداد پرونده‌های تخلفات رانندگان نیز از ۳۵۰ فقره به ۴۳۴ فقره رسیده که همگی این تخلفات رسیدگی و به صدور رای انجامیده است.

مشکلی بود، شکایت ثبت کنند

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان‌غربی درخصوص وجود مشکلات، تاخیرها و کاستی‌ها در اتوبوس‌های بین شهری و پایانه‌ها اظهار کرد: سامانه «شهراه» به عنوان خدمتی در راستای ثبت مشکلات خدمتی در زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شده و شهروندان می‌توانند با ثبت شکایات خود و گزارش مشکلات با دریافت کد رهگیری شکایت خود را پیگیری کنند.

علی مدقالچی ادامه داد: تاثیر در رسیدن به مقصد، نبود بلیت و یا هر مشکلی دیگری می‌تواند در سامانه «شهراه» ثبت شود و به عنوان مثال میانگین مسیر ارومیه به تهران یا برعکس 10 ساعت است که تاخیر بیش از این زمان می‌تواند گزارش شود.

وی درخصوص نایابی بلیت نیز اظهار کرد: چنین موضوعی نیست و با وجود افزایش سفرها، مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

اعتراض شهروندان

یکی از شهروندان می‌گوید: کمبود بلیت چه از طریق سامانه و چه از طریق مراجعه حضوری وجود دارد و گاهی باید تا چند روز قبل اقدام به تهیه بلیت کرد این درحالیست که پیش از این امکان تهیه در لحظه و دقایقی قبل از سفر نیز تهیه کرد.

شهروند دیگری گفته است: سایت پایانه‌ها که پیش از این راه خرید اینترنتی بلیت بود با مشکلات زیادی مواجه است و به عنوان مثال یکی از بزرگترین پایانه‌ها بعد از چند خطا به صفحه‌ای می‌رود که تنها سه یا چهار شهر در بخش خرید بلیت وجود دارد.

یک شهروند نیز می‌گوید: سامانه «شهراه» هر چند وقت یکبار از دسترس خارج می‌شود و در این خصوص اطلاع رسانی قابل توجهی صورت نگرفته و یا در سایت دسترسی راحتی به آن نیست.

مشکلات مسافرین در سفر با اتوبوس / VIP‌های کاغذی!

شهروند دیگری می‌گوید: شاهد هستیم بیشتر اتوبوس‌ها که به عنوان VIP “ویژه” مطرح و براین اساس هزینه بلیت برای مسافرین دریافت می‌شود، با خرابی و یا عدم ارائه خدمات VIP مواجه و درصدی از اتوبوس‌ها نیز فاقد امکانات اولیه چون کمربند ایمنی یا تنظیم صندلی هستند و به عبارتی توجهی به تعمیر خرابی‌ها نمی‌شود ولی هر چند وقت یکبار شاهد افزایش قیمت بلیت بالا می‌رود.

گزارش: سینا پسران افشاریان

۴۶