امیرمسعود عابدینی: بیشک این خودرو تعریف ابهت و لوکس بودن است.مرسدسبنز ۶۰۰ زمانی که معرفی و عرضه شد،رقیبی جز رولزرویس نداشت.میتوان گفت واقعیترین رقابت این دو خودروساز در این زمان رخ داد.
مرسدسبنز در سال ۱۹۶۳ از این خودرو رونمایی و تولید آن را از سال ۱۹۶۵ آغاز کرد.
شکل و فرم بدنهی این خودروی شاهکار به صورت صاف و مستطیلی شکل بود.
المانهای طراحی آن زمان مرسدسبنز مثل چراغ جلویی عمودی شکل و جلوپنجره بزرگ و در نهایت چراغ پشتی مستطیلی و کشیده در این خودرو هم دیده میشود.
سبک داشبورد و کابین کشیده و پهن بود و در آن زمان،یکی از زیباترین طراحیهای داخلی را داشت.
فقط لحظهای را تصور کنید که پشت فرمان بزرگ این خودرو نشستهاید و گلگیر بزرگ و کاپوت منحنی شکل و در نهایت لوگوی برجسته مرسدسبنز بیشتر از هر چیز دیگری چشمانتان را خیره میکند.
امکانات خاص و فوقالعادهای که در آن سالها در کمتر خودرویی دیده میشد،در مرسدسبنز ۶۰۰ وجود داشت.
نسخههای خاص لیموزین آن از امکاناتی مثل شیشههای بالابر برقی،رادیو،سیستم تهویه هوا،یخچال،تولید اکسیژن به مدت ۴۸ ساعت در زیر آب و تنظیم ارتفاع توسط سیستم تعلیق بادی و… برخوردار بودند!
نسخههای متفاوت و زیادی از این خودرو ساخته شد که اغلب آنها تولید محدود بودند.به گونهای که نسخه کانورتیبل(برای ردیف عقب) و کوپه و حتی نعش کش در کنار مدلهای چهار در و شش در و لیموزین ساخته شدند.
اما با این حال تولید این خودروی اسطورهای به تعداد ۲۶۷۷ دستگاه در سال ۱۹۸۱ به پایان رسید.
قلب تپنده این خودروی سنگین ۶.۳ لیتری V۸ بود که ۲۴۷ اسببخار قدرت تولید میکرد.وظیفه انتقال قدرت برعهده یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک بود.
هندلینگ و نرمی سواری در این خودرو بینظیر و در آن زمان منحصر به فرد بود.
در حال حاضر این خودرو به خصوص در نسخه لیموزین و با کارکردهای کم،چیزی نزدیک به یک میلیون دلار قیمت میخورد!
نکتهی جالب این است که کشور ما دارنده بیشترین تعداد از نسخه لیموزین این خودرو در جهان است!
اخیرا یک مدل بازسازی شده که کارکردی حدود ۱۱۱۲ کیلومتر داشت،نزدیک به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروخته شد.
5858