لیر تقویت شد – آوای البرز

پس از انصراف بانک مرکزی از افزایش نرخ بهره ، بانک ترکیه لیر را ستایش کرد.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده است که نرخ بهره را بدون تغییر 8.25 درصد حفظ خواهد کرد. بسیاری از فعالان بازار امیدوار بودند که این تصمیم که در ماه های آینده تحت تأثیر فشارهای تورمی بر لیره قرار نمی گیرد ، دوباره نرخ بهره را کاهش دهد. به این ترتیب ، در دور نهایی معاملات ارزی استانبول ، دلار 0.31 درصد کاهش یافت و به 7.339 لیر رسید. لیر ترکیه در آغاز سال همچنان ضعیف است و تنها در شش ماه 20 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست می دهد. از زمان تصدی تیم مدیریت جدید بانک مرکزی نرخ بهره کاهش یافته است ، اما شماری از کارشناسان و نهادهای بین المللی نسبت به کار بیش از حد هشدار داده اند.

از طرف دیگر ، خروج بانک مرکزی به بازار ارز باعث شد تا پایان هفته دوم مرداد ، ذخایر ارزی ترکیه به پایین ترین نرخ 15 سال سقوط کند. تا به امروز ، بانک مرکزی ترکیه کل ذخیره ارزی 45/38 میلیارد دلار از جمله بدهی و بدهی را شامل می شود که در کل فقط 28.73 میلیارد دلار است. فعالان ارز می گویند که بانک مرکزی از ابتدای سال جاری 35 میلیارد دلار برای حفظ ثبات نسبی لیره وارد بازار ارز کرده است.

کارشناسان می گویند اگر ترکیه نتواند به منابع جدید ارزی وارد شود ، باید منتظر پیامدهای شدید در بازار ارز باشد ، به ویژه که ادامه روند کاهش نرخ بهره در این کشور ، بر توانایی بانک مرکزی در اجرای سیاست های حمایت گرایانه بسیار تأثیر گذاشته است.

از سال 2018 ، ارزش پول ملی ترکیه در برابر اسکناس آمریکا 45 درصد کاهش یافته است. در برابر سایر ارزهای اصلی ، یورو با 8.70 لیر و 9.627 لیر در هر پوند معامله شد.

انتهای پیام