قفل هوشمند یعنی چه

یکی از مهم‌ترین دلیل خرید یک قفل هوشمند استفاده از دسترسی‌های جایگزین کلید مکانیکی است که از مشکلات ناشی از حمل آن‌ها جلوگیری می‌کند.از طرفی زیبایی این محصول و القای حس مدرنیته به محیط از دیگر مزایایی است که نصب قفل دیجیتال به درب خانه و یا محل کارتان می‌دهد. در این مقاله به مزایای قفل درب هوشمند می‌پردازیم و در نهایت به ضرورت خرید این محصول پی می‌برید.

دسترسی‌های جایگزین کلید در قفل هوشمند

حمل کلیدها مشکلاتی به دنبال دارند که یکی از آن ها گم شدن این کلیدهاست؛ چرا که در این‌صورت مجبور به تعویض مغزی قفل هوشمند می‌شوید که با احتساب زمانی که مجدداً برای کپی کلیدهای جدید می‌برد کمی معطلی دارد. در صورتی که با از دست دادن هر کدام از دسترسی‌های قفل هوشمند تنها کافی است دسترسی‌ها را از نو تعریف کنید.

که با دسترسی ادمین در عرض چند دقیقه امکان‌پذیر است. سنسور اثر انگشتی در قفل‌های هوشمند در برخی برندها مثل سامسونگ از نوع خازنی است که سرعت و دقت پردازش بالایی دارد.همچنین برای ورود ایمن رمز در برخی قفل‌‌‌‌‌‌های هوشمند از تابع خیالی استفاده می‌شود که بتوانید تعدادی کاراکتر عددی فیک قبل و یا بعد از رمز اصلی وارد نمایید تا دیگران متوجه رمز شما نشوند.

به علاوه برخی برندها برای عدم حدس رمز از روی جای انگشت نفر قبلی راه حل نمایش تصادفی را ارائه کرده‌اند به گونه‌ای که با نمایش متفاوت محل اعداد، کسی نمی‌تواند به رمز اصلی پی ببرد. دسترسی دوبل امنیتی گذاشتن شرط وارد کردن هم‌زمان دو دسترسی مثل رمز و کارت است که امنیت ورود را دو چندان می‌کند.

قفل هوشمند ضد سرقت

ضد سرقت بودن قفل‌های هوشمند به دلایل مختلفی از جمله آلارم ضد سرقت است؛ این آلارم در صورت اعمال فشار به قفل شروع به آژیر کشیدن می‌کند. همچنین اگر از دسترسی فیک استفاده نمایید مثل ورود چندین باره رمز اشتباه، به صدا در می‌آید. سیستم ضد شوک مانع از خرابی مدار قفل به وسیله ورود عمدی برق اضافی می‌شود. برخی از قفل‌های هوشمند روی مغزی با زبانه قلابی شکل هوک سوار می‌شوند که از اصلی‌ترین راه سارقین یعنی دیلم انداختن جلوگیری می‌کند.

مزایای استفاده از قفل هوشمند درب

ورودی دوبل: با فعال کردن این سیستم، امنیت ورودی خانه و محل کار شما چند برابر می‌شود به این طریق که برای باز کردن قفل شما باید (رمز و اثر انگشت) یا (رمز و کارت) را همزمان به قفل شناسایی کنید تا درب باز شود. البته می‌توانید آن را غیرفعال نمایید.

آلارم‌ هشدار: از بارزترین مزیت‌های قفل هوشمند درب به صدا درآمدن آلارم هشدار در مقابل حوادث امنیتی مختلف مانند سیستم ضد سرقت، ضد حریق، تعویض باتری، ضربه به قفل است. این ویژگی باعث می‌شود که سارقان حتی جرات نزدیک شدن به درب خانه یا دفتر کار شما را نداشته باشند.

حریم خصوصی: با فعال کردن این حالت از داخل خانه یا اداره تمامی راه‌های دسترسی به قفل درب هوشمند به غیر از کلید مکانیکی غیرفعال می‌شود و دیگر کسی اجازه ورود به داخل خانه یا اداره را نخواهد داشت.

سنسور IR: با نزدیک شدن شما مشتریان عزیز به فاصله تقریباً ۵۰ سانتی‌متری، صفحه ‌کلید قفل روشن می‌شود، البته بهتر است این سیستم را غیر فعال نمایید، زیرا با هر رفت و آمد صفحه قفل برای رمز دهی روشن می‌شود که نتیجه آن کاهش عمر باتری است. اتصال به تلفن همراه: یکی دیگر از مزیت‌های جذاب قفل درب هوشمند اتصال به تلفن همراه و کنترل آن‌ها از راه دور است. البته این مزیت هنوز در ایران قابل اجرا نیست.

اما شرکت ما با اضافه کردن یک سری تجهیزات این مزیت را در اختیار شما مشتریان عزیز قرار خواهیم داد. به‌زودی از اپلیکیشنی رونمایی خواهیم کرد که هر کسی قفل را باز و بسته کرد پیامی برای شما ارسال شود.

منبع تغذیه اضطراری: در صورت توجه نکردن به آلارم اتمام باتری و تمام شدن باتری، می‌توان با قرار دادن یک عدد باتری کتابی ۹ ولت در محل تعیین شده، پس از تامین برق باتری و وارد نمودن رمز و یا کارت جهت ورود، باتری‌های دستگاه را تعویض نمایید.

قفل اتوماتیک و قفل کودک: یکی از مهم‌ترین آپشن‌هایی که امنیتی به حساب می‌آید و در برخی از مدل های قفل درب هوشمند وجود دارد قفل اتوماتیک است. کارکرد قفل اتوماتیک به این صورت است که پس از بستن درب بعد از چند ثانیه به طور اتوماتیک قفل می‌شود و دیگر نگران قفل نکردن درب خانه و یا محل کارتان نخواهید بود. قفل کودک آپشن دیگری است که بیشتر در مورد دستگیره‌های اهرمی مطرح می‌شود و با فعال کردن آن از داخل دیگر کودک شما امکان خروج از خانه را نخواهد داشت.

اتصال به ریموت و آیفون در قفل هوشمند: باز کردن درب از طریق ریموت تا برد ۲۰ متری محل نصب قفل امکان‌پذیر است. اتصال قفل درب هوشمند به ریموت در بیشتر برندهای قفل دیجیتال به صورت آپشنال انجام می‌گیرد و هزینه‌ای معادل تقریباً ۲۰۰ دلار را دارد.

همچنین اتصال به آیفون تصویری امکان دیگری برای باز کردن درب در محل نصب قفل است. این تأکیدی که به محل نصب قفل داریم به این دلیل است که برای باز کردن درب از راه دور یعنی هر جایی که شما بخواهید حتی غیر از محل نصب قفل، نیاز به اپلیکیشن قفلی دارید که به اینترنت متصل شود.

اتصال به خانه هوشمند: برخی از اماکن به سیستم هوشمند سازی مجهز هستند که برای افزودن قفل هوشمند به این سیستم‌ها می‌بایست از اتصال آن به کنترلر و یا هدایت‌گر مرکزی اطمینان حاصل نمایید. برخی از قفل‌های هوشمند به صورت آپشنال و با اختصاص هزینه جداگانه به این سیستم متصل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

انواع قفل‌ هوشمند سامسونگ

قفل دستگیره دار سامسونگ

با توجه به تجربه ما در سال‌های گذشته تا کنون مدل‌های متفاوتی از قفل هوشمند روانه بازار شده است در ذیل به سه نمونه از این مدل‌های دستگیره‌دار اشاره خواهیم کرد:

  • قفل هوشمند DP930: برای مصرف داخلی کشور کره تولید شده است، از آن‌جایی که زبان این قفل کره‌ای هست، پیشنهاد می‌شود ورژن انگلیسی آن را خریداری نمایید.
  • قفل هوشمند درب DP950: این مدل مجهز به PULL-PUSH است. برای استفاده داخلی کره جنوبی طراحی و تولید شده، اما در حال حاضر در کشورهای ویتنام و فیلیپین هم تولید می‌شود.
  • قفل درب هوشمند DH520: پرفروش‌ترین  محسوب می‌شود. ارتقا یافته قفل دیجیتال مدل DH 500 می‌باشد.

قفل بدون دستگیره سامسونگ

  • قفل هوشمند G510: مخصوص درب‌های شیشه‌ای سکوریت طراحی شده است. تکنولوژی بروز و هوشمندانه در طراحی این قفل علاوه بر زیبایی، امنیت بالایی را به مشتریان هدیه داده است. بیشتر در اماکن تجاری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قفل درب هوشمند D500: از طراحی بسیار زیبایی برخوردار است و برای درب‌های ضد سرقت و چوبی مناسب می‌باشد.
  • قفل هوشمند درب DS700: در کشور کره جنوبی طرفداران زیادی دارد. قابلیت اضافه شدن ریموت کنترل را دارد. در حال حاضر به‌عنوان قفل کمکی شناخته شده است.

 

مشاهده فیلم قفل هوشمند درب

قیمت قفل هوشمند

قطعاً قیمت قفل هوشمند بر مبنای میزان کیفیت متریال، رنگ، جنس، مزیت، ویژگی و … مورد ارزیابی و قیمت‌گذاری می‌شوند. اما به‌طور معمول عناصری که بر قیمت قفل هوشمند تاثیرگذار هستند عبارت‌اند از: قفل کودک، سیستم ضد سرقت، قفل اتوماتیک، آلارم هشدار، شب‌بند، ثبت ورود و خروج، بدنه، قابلیت اضافه شدن ریاین روزها تجهیزات هوشمند برای بالا بردن امنیت خانه روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند.

فناوری‌های به‌کار رفته در قفل هوشمند، امنیت و آرامش محل کار، اداره، ویلا و … را دوچندان می‌کند. برای اینکه بتوانید از این تجهیزات به بهترین شکل استفاده کنید، بایستی با ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید. ویژگی‌ها و قابلیت‌های این تجهیزات چیزی کاملاً متفاوت با کلیدهای معمولی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

قفل هوشمند چیست؟

در دسته لوازم الکترومکانیکی است که با استفاده از فناوری‌هایی از قبیل وای‌فای و بلوتوث کار می‌کند. برای باز کردن این تجهیزات نیازی به کلیدهای مکانیکی نیست و از دسترسی‌های بیومتریکی استفاده می‌شود. قفل دیجیتال برای تمامی محیط‌های کاری و خانه قابل استفاده است که می‌توان با گوشی‌های هوشمند آن را از راه دور کنترل کرد. به‌طور مثال: در بیشتر استخرها برای باز کردن درب کمدها از این لوازم الکترومکانیکی استفاده می‌شود.

انواع قفل هوشمند

این تجهیزات هوشمند بر اساس نوع کارایی در انواع مختلفی تولید می‌شوند که با توجه به نیاز و بودجه خود می‌توانید نوع مناسب آن را خریداری کنید. در زیر چند نمونه از رایج‌ترین و پرکاربردترین مدل‌های این تجهیزات را معرفی می‌کنیم:

مدل اثر انگشتی

این قفل با اسکن اثرانگشت و ذخیره آن کار می‌کند. شما می‌توانید اثرانگشت خود و اعضای خانواده یا هرکسی که مایل هستید را اسکن کنید و در حافظه دستگاه ذخیره کنید. باز و بسته شدن درب با لمس سنسوری که روی آن تعبیه شده، امکان‌پذیر است. امکان هک شدن این مدل بسیار پایین است.

قفل دیجیتال رمزدار

کارکرد این قفل آسان است و از لحاظ امنیت در رده بالایی قرار دارد. نمایشگر آن در دو مدل لمسی یا کلیدی است که اعداد روی آن قرار دارد. برندهای مختلفی این تجهیزات را تولید می‌کنند که در هر برند می‌توانید تعداد مشخصی رمز به آن دهید. برخی از آن ها با کارت و برخی هم با اثرانگشت کار می‌کنند.

در مدل‌های رمزدار این دسته از لوازم الکترومکانیکی از رمز یک‌بارمصرف استفاده می‌شود. از لحاظ امنیت، این مدل در رده بسیار بالایی قرار دارد.

قفل دیجیتال تشخیص چهره

در این مدل از قفل‌ها چهره شما و ویژگی‌های ظاهری فرد با اسکن دستگاه ذخیره می‌شوند و دستگاه تنها با انطباق چهره با مشخصات فرد، درب را باز و بسته می‌کند. امنیت این تجهیزات بالاست و در برخی از مدل‌ها می‌توان در کنار تشخیص چهره، رمز عددی هم برای دستگاه تعریف کرد، تا زمانی‌که دستگاه با انطباق چهره درب را باز و بسته نکرد، از رمز عددی استفاده شود.

مدل درب پول و پوش

در این مدل باز و بسته نمودن درب با فشار دادن دستگیره به داخل امکان‌پذیر است. این دستگاه مجهز به رمز یا اثر انگشت یا ترکیبی از هر دو است.

قفل دیجیتال کارتی

این تجهیزات با کارت کار می‌کنند. بیشتر هتل‌های بزرگ از این مدل‌ها برای سوئیت‌ها و اتاق‌ها استفاده می‌کنند.

عملکرد قفل هوشمند

یکی از مزیت‌هایی که محبوبیت قفل هوشمند را دوچندان کرده است، کنترل آن با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه است. برخی از مدل‌ها با استفاده از رمزهای منحصربه‌فرد کار می‌کنند. قفل دیجیتال به وای‌فای متصل می‌شود که از طریق شبکه، کد گفته شده یا دستور باز کردن یا بسته شدن را دریافت می‌کند.

پس از نصب این تجهیزات باید اپلیکیشن اختصاصی آن‌ها را روی گوشی همراه نصب کنید و بعد از نصب یک رمز را برای آن تعریف کنید. نصب و راه‌اندازی بیشتر مدل‌ها کار چندان سختی نیست و در بیشتر مدل‌ها نیازی به تعویض کامل سیستم قفل درب نیست.

۵ ویژگی مهم که در هنگام انتخاب قفل هوشمند باید در نظر بگیرید

انتخاب قفل هوشمند برای امنیت خانه و جلوگیری از ورود سارقین یک راهکار مؤثر و کاربردی است. دیگر دوره استفاده از کلیدها تمام شده است و هوشمندسازی کمک زیادی به حذف کلیدهای فلزی کرده است. در انتخاب این دسته از لوازم الکترومکانیکی لازم است که به چند ویژگی مهم توجه کنید تا بتوانید بهترین مدل را برای خانه یا محل کار انتخاب کنید.

امنیت بالای قفل دیجیتال

چیزی که توجه افراد را به سمت قفل‌های دیجیتال کشانده است، امنیت بالای این قفل‌ها است. تمامی مدل‌های این تجهیزات نسبت به مدل‌های فیزیکی امنیت بالایی دارند. فناوری‌های به‌کاررفته در آن‌ها امکان هک و باز‌شدن توسط سارقان را به شدت کاهش داده است. در برخی از مدل‌ها از دو نوع سیستم هوشمند به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌شود که به امنیت بیشتر کمک می‌کند.

دسترسی و مدیریت خانه

یکی از ویژگی‌هایی که امنیت خانه و محل کار شما را در هر جایی تضمین می‌کند، کنترل ساختمان به‌صورت مستقیم است. شما با نصب و راه‌اندازی این تجهیزات می‌توانید ورود و خروج به داخل خانه را کنترل و امنیت ساکنین خانه، به‌خصوص کودکان را فراهم کنید. برخی از مدل‌ها دارای کلید مهمان هستند؛ به این صورت که می‌توان یک‌سری رمز یک‌بارمصرف را برای دستگاه تعریف کرد تا بازکردن درب برای میهمانان و دوستانتان برای یک‌بار و با مدیریت شما امکان‌پذیر باشد.

استفاده آسان از قفل هوشمند

نصب و راه‌اندازی این تجهیزات پیچیدگی خاصی ندارد؛ حتی استفاده از آن‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. استفاده آسان و مدیریت رفت‌وآمدهای روزمره از ویژگی‌های بارز این وسیله است که باید حین انتخاب حتماً به آن توجه کنید.

عدم نیاز به کلید مکانیکی

برای بازشدن این قفل‌ها نیازی به کلید مکانیکی ندارید و اغلب از طریق اثرانگشت، تشخیص چهره، رمز و کارت کار می‌کنند.

هشدار هنگام ورود غیرمجاز

یکی از ویژگی‌های امنیتی قفل‌های هوشمند، هشدار حین ورود غیرمجاز است. برنامه‌ریزی این مدل‌ها به این صورت است که هر نوع هک و ورود غیرمجازی را به شخص اطلاع می‌دهند.