قاعده‌شکنی در بازارهای طلا، ارز و سهام

                                                                                                                                                                                                            نقض قوانین بازار طلا ، ارز و سهام

طبق گزارشات شفافچند روز بعد ، سه شنبه ، قانون استقرار بازارهای سهام ، ارز و طلا نقض شد. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز افت کرد ، اما در مقابل شاخص های بورس ، قیمت طلا و ارز افزایش یافت. دیروز ارزش هر دلار آمریکا به 25250 تومان رسید و در نتیجه قیمت طلا و سکه به 11 میلیون تومان رسید.

بازارها دچار آشفتگی شده اند زیرا اخبار مهم مذاکرات هسته ای وین را نمی شنوند. آینده مذاکرات هسته ای وین نقش مهمی در اقتصاد ایران ایفا خواهد کرد. بر اساس گزارش ها ، مذاکرات هسته ای جدید در دولت ابراهیم ریس از سر گرفته می شود.

همزمان با به تعویق افتادن مذاکرات هسته ای و به تعویق افتادن تشکیل دولت جدید ، اخبار ضد و نقیضی در مورد آینده برجام شنیده می شود و فعالان بازار نمی دانند که برجام احیا می شود یا خیر. روند معاملات در بازارهای مختلف نشان می دهد که اکثر شرکت کنندگان در بازار منتظر هستند ، که منجر به عدم فعالیت اکثر سرمایه گذاران شده است. البته با وجود این بی تحرکی ، قیمت ها همچنان بالاتر از کاهش است و احتمال کاهش قیمت ها کمتر است. حتی در برخی از بازارها ، از جمله بازار مسکن و اجاره ، نرخ ها به سرعت در حال افزایش است.

به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر رویدادهای آتی هستند که می تواند منجر به رشد قیمت در همه بازارها شود. برخی تحلیلگران می گویند یکی از دلایل افزایش بازار انتظارات تورمی ، آغاز رژیم جدید و احتمال شکست در مذاکرات هسته ای است. نوسانات اقتصادی نشان می دهد که با فرض احیای برجام ، تورم به دلیل کسری شدید بودجه دولت کاهش نمی یابد. با توجه به رکود اقتصادی ، برخی از اقتصاددانان بر این باورند که تورم در ماه های آینده تسریع می شود ، در حالی که علائم آن از قبل قابل مشاهده است.

این موضوع در روزهای اخیر با انتشار گزارش های آماری جدیدی از تورم در ماه جولای تأیید شد. حتی برخی از اقتصاددانان نسبت به تورم گسترده در 20 روز گذشته در اقتصاد ایران هشدار داده اند که می تواند منجر به افزایش قیمت در همه بازارها از جمله طلا و ارز شود.

افزایش قیمت طلا و ارز
با تأثیر بر محاسبات آینده ، قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای این هفته در حال افزایش بوده است و این روند در صرافی های دیروز نیز ادامه یافت. بنابراین دیروز قیمت هر دلار آمریکا 150 تومان افزایش یافت و به مرز 25،250 تومان رسید. دلار از ابتدای هفته جاری روند صعودی داشته و از روز شنبه به ازای هر دلار آمریکا 600 دلار افزایش یافته است. این افزایش در حالی صورت می گیرد که انتظار می رود خبر آزادسازی برخی از ذخایر ارزی ایران در سایر کشورها بر بازار ارز تاثیر بگذارد.

برخی تحلیلگران می گویند در صورت شکست مذاکرات هسته ای وین ، دلار به سرعت به 40 هزار تن می رسد. از نظر فنی ، اگر ارزش دلار از 26 هزار تومان تجاوز کند ، مسیر دلار برای رسیدن به 28 هزار و 900 تومان هموارتر می شود و ارزش دلار در این محدوده رشد می کند. با این حال ، همه این شرایط بستگی به نتیجه مذاکرات هسته ای در وین دارد.

همچنین دیروز به دلیل افزایش قیمت ، قیمت هر گرم طلای 18 عیار با نیم درصد افزایش به یک میلیون و 79 هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه طرح جدید با همان نرخ رشد به مرز 110 میلیون تومان رسید.

کاهش در بازار سهام
بر خلاف رشد طلا و ارز ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات دیروز با 8401 واحد کاهش به 315000 واحد رسید. طبق ادبیات اقتصادی ، این سقوط به دلیل همبستگی بین شاخص بازار سهام و دلار بود.

داده های موجود در مورد میانگین عمومی قیمت ها نشان می دهد که به دلیل افت مستمر شاخص سهام از آگوست سال گذشته تا ژوئن سال جاری ، نسبت متوسط ​​قیمت به درآمد 10 برابر کاهش یافته است ، به این معنی که قیمت سهام شرکت ها کاهش چشمگیری داشته است. و ارزان تر شود در چنین شرایطی ، انتظار می رود بازار سهام به دلیل قیمت های جذاب تر همچنان قوی باقی بماند ، اما به نظر می رسد عدم قطعیت نتیجه مذاکرات هسته ای و سیاست های اقتصادی دولت سیزدهم مانع رشد پایدار حتی در بازار سهام و بازار سهام می شود. شاخص بازار سهام برخلاف سایر متغیرهای اقتصادی ، از جمله نرخ ارز.