فقر ویتامین‌ها عاملی برای بروز درد مفاصل

ویتامین هایی مانند A، C و D با بسیاری از جنبه های سلامت مفاصل مرتبط هستند و کمبود آنها می تواند باعث ایجاد و تشدید دردهای عضلانی و استخوانی شود.

به گزارش آوای البرزبرخلاف تصور رایج، درد مفاصل نه تنها در افراد مسن و میانسال، بلکه در جوانان نیز به دلایل مختلف از جمله کمبود ویتامین بروز می کند. با این حال، عوامل دیگری از جمله چاقی نیز می توانند در ایجاد درد مفاصل نقش داشته باشند.

به گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، برخی از کمبودهای ویتامین و ارتباط آن با درد مفاصل شناخته شده است:

ویتامین دی: ویتامین D برای جذب کلسیم و حفظ تعادل مواد معدنی در بدن مورد نیاز است. ویتامین D ناکافی باعث اختلال در جذب کلسیم و ضعف استخوان همراه با درد مفاصل می شود. کمبود ویتامین D همچنین می تواند باعث ضعف عضلانی شود. همه افراد باید روزانه 15 میکروگرم ویتامین D را از طریق غذا، مولتی ویتامین ها و قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت کنند. غلات و محصولات لبنی غنی شده حاوی ویتامین D هستند.

ویتامین سی: اسید اسکوربیک ویتامینی است که برای تولید کلاژن، جزء کلیدی تاندون ها، رباط ها و استخوان ها شناخته شده است. کمبود ویتامین C باعث ضعیف شدن بافت همبند و درد و التهاب مفاصل می شود. برای حفظ سلامت مفاصل، یک بزرگسال به طور متوسط ​​باید 90 میلی گرم ویتامین C در روز دریافت کند، در حالی که زنان به 75 میلی گرم نیاز دارند. سبزیجات و میوه ها به ویژه توت فرنگی، فلفل قرمز و مرکبات حاوی ویتامین C هستند.

ویتامین A: بدن شما برای انواع فرآیندها از جمله رشد استخوان و تمایز سلولی به ویتامین A نیاز دارد. یک مرد به طور متوسط ​​روزانه به 3000 واحد ویتامین A نیاز دارد در حالی که زنان به حدود 2300 واحد از این ویتامین نیاز دارند. سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل و کلم حاوی مقادیر زیادی از این ویتامین هستند. کمبود ویتامین A می تواند به بافت همبند آسیب برساند و باعث درد مفاصل شود. با این حال، مصرف بیش از حد مکمل های این ویتامین نیز می تواند باعث درد مفاصل شود.

سایر ویتامین ها: کمبود برخی ویتامین های دیگر نیز با درد مفاصل همراه است. این امر به ویژه در افرادی که رژیم غذایی و تغذیه نامناسبی دارند رایج است. اینها شامل ویتامین B1، ویتامین E، ویتامین B6 و ویتامین B12 است. با این حال، درد مفاصل می تواند ناشی از سایر مشکلات جدی باشد، بنابراین؛ اگر بعد از مصرف ویتامین ها همچنان درد مفاصل داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/