غول‌ها موجوداتی واقعی هستند یا خیالی؟

هیولاها نقش مهمی در اساطیر یونان باستان، روم و سلتیک داشتند. اما غول ها واقعی هستند نه خیالی. البته منظور از غول های واقعی مردمی است که در طول تاریخ از افراد دیگر پیشی گرفته اند. در پزشکی، وضعیت چنین افرادی به عنوان یک بیماری نادر توصیف می شود.

هیولاها در اساطیر باستان و دنیای واقعی

در دنیای باستان، کلمه غول به افراد از نظر جسمی بزرگ و به طور کلی ماوراء طبیعی نسبت داده می شد. در اساطیر یونان نیز از تیتان ها نام برده شده است. حتی در کتاب مقدس از شخصیت جالوت به عنوان یک غول یاد شده است.

تصویر زیر نبرد بین داوود و جالوت را نشان می دهد.

شیاطین اساطیر باستان

کلمه غول اولین بار در اساطیر یونان در سال 1297 میلادی به کار رفت. امروزه از اصطلاح غول پیکر برای توصیف این افراد استفاده می شود که بزرگتر از حد طبیعی هستند.

این یک وضعیت پزشکی بسیار نادر است که زمانی رخ می دهد که کودک قبل از بسته شدن صفحه رشد در معرض سطوح بالایی از هورمون رشد قرار گیرد. از هر میلیون نفر در جهان سه نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. در بیشتر موارد، افزایش رشد نشانه هیپرپلازی غده هیپوفیز (تومورهای غیر طبیعی) است.

بهیما

کهن الگوی غول پیکر در اساطیر باستان

هم اسطوره شناسان و هم عوام معتقدند کهن الگوی غول پیکر اساطیر باستان نماد مبارزه انسان با نیروهای مخرب زمین مادر (طبیعت) است. شاید به همین دلیل، قاتلان غول هوشمند غول ها را شکست می دهند. زیرا در این داستان ها منطق بر زور و سلاح پیروز می شود.

تمام اساطیر سلتیک، اسکاندیناوی و یونان باستان دارای نژادهای بدوی غول‌هایی بودند که قبل از انسان‌ها و هیولاهای اساطیر نورس بر جهان حکومت می‌کردند تا اینکه توسط خدایان تسخیر شدند.

بسیاری از مورخان معتقدند که نبرد خشونت آمیز بین خدایان و هیولاها نمادی از نحوه تعامل وایکینگ ها با سایر قبایل است. با توجه به اینکه وایکینگ ها مانند خدایان بودند و سایر قبایل مانند هیولاهایی بودند که در جنگ کشته می شدند.

نورمن ها بعداً کلمه نورس Jötunn را به عنوان geant ترجمه کردند. آنها کلمه خود را از کلمه لاتین gigans گرفته اند که به تیتان های یونانی اشاره دارد. بدین ترتیب غول های یونانی، رومی و اسکاندیناوی به موجودی واحد در اساطیر تبدیل شدند.

تصویر زیر پوزئیدون را در سمت چپ نشان می دهد که با غول (احتمالا Polybot) در سمت راست مبارزه می کند.

شیاطین اساطیر باستان

اساطیر باستان از غول هایی یاد می کند که در پشت دورترین کوه ها و در جزایر دور افتاده و دور از چشم انسان زندگی می کنند.

227