عوارض مکمل های بدنسازی

استفاده از مکمل های بدنسازی نتایج مثبت ورزشکاران را از تمرینات ورزشی خود تسریع می کند و به آنها اجازه می دهد در مدت زمان کوتاه تری شاهد پیشرفت خود باشند. مکمل های ورزشی انواع مختلفی دارند و بدیهی است که با عملکردهای متفاوتی استفاده می شوند. برخی از افراد به دلیل ترس از عوارض جانبی از مصرف مکمل های بدنسازی خودداری می کنند و برخی دیگر به دلیل عجله برای رسیدن سریعتر به اهداف بدنسازی خود از این مکمل ها سوء استفاده می کنند و به دوز مصرفی آن ها توجه نمی کنند. در این مقاله به طور جداگانه به بررسی عوارض محبوب ترین مکمل های ورزشی می پردازیم.

آیا مکمل های بدنسازی عوارضی دارند؟

مکمل غذایی بدنسازی می تواند به عنوان یک محصول مکمل در ترکیب با رژیم غذایی ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد و نه تنها به جبران کمبودهای تغذیه ای کمک می کند، بلکه برای تناسب اندام و سلامت ورزشکار نیز موثر است. آیا هر فردی که از مکمل های بدنسازی استفاده می کند عوارض جانبی خواهد داشت؟ در یک کلام: نه؛ تنها در موارد زیر عوارض مکمل های بدنسازی در بدن مصرف کننده آشکار می شود:

اگر مکمل بدنسازی تقلبی و قاچاق به کشور باشد.

اگر ورزشکار به میزان مصرف روزانه تجویز شده توسط مربی ورزشی یا درج شده روی بسته بندی محصول توجه نکند و از مکمل های غذایی به مقدار زیاد استفاده کند.

در صورتی که مصرف مکمل بدنسازی تمام شده و تاریخ انقضای آن گذشته است.

انواع مکمل های بدنسازی و عوارض آنها

در این بخش ابتدا به معرفی محبوب ترین انواع مکمل های بدنسازی می پردازیم و سپس به تاثیرات اصلی هر کدام می پردازیم:

مشکلات پروتئین آب پنیر

دلیل اصلی استفاده ورزشکاران از پروتئین آب پنیر، عضله سازی است. پروتئین آب پنیر از شیر به دست می آید و به ساخت توده عضلانی بدون چربی اضافی کمک می کند. همراه با مصرف این محصول، بدنسازان می توانند کاهش وزن و همچنین کاهش فشار خون و چربی خون را مشاهده کنند. از آنجایی که پروتئین آب پنیر مشتق شده از شیر گاهی اوقات در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت می شود، علائمی مانند درد شکم، خارش و سوزش پوست و تورم لب، صورت، زبان یا گلو مشاهده می شود. با این حال، عوارض جانبی مکمل های پروتئین آب پنیر در صورت مصرف بیش از مقدار توصیه شده ممکن است رخ دهد که مهمترین آنها موارد زیر است:

اختلالات گوارشی شامل: دل درد، تهوع، اسهال، استفراغ و نفخ

از دست دادن اشتها

احساس خستگی و ضعف

کبودی و گرفتگی عضلات

نارسایی کلیه و تشکیل سنگ کلیه

عوارض جانبی مکمل های کراتین برای بدنسازی

کراتین یکی دیگر از مکمل های محبوب بدنسازی است که طرفداران زیادی دارد. این مکمل باعث افزایش توده عضلانی و افزایش قدرت و عملکرد ورزشی ورزشکاران می شود. کراتین به طور طبیعی در سلول‌های عضلانی وجود دارد و به عضلات کمک می‌کند تا انرژی مورد نیاز خود را در طول تمرینات شدید تولید کنند. اگرچه شایعات زیادی در مورد عوارض جانبی مکمل های کراتین وجود دارد، اما تحقیقات نشان می دهد که در صورت استفاده به مقدار مناسب، معمولاً این مکمل هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند. با این حال، استفاده نادرست از کراتین با عوارض جانبی زیر همراه است و بسیاری از منابع به آنها اشاره می کنند:

آسیب کبد و کلیه

سنگ کلیه

افزایش وزن

گاز در معده

اسپاسم عضلانی

مشکلات گوارشی

یادآوری می کنیم که هیچ مقاله علمی وجود ندارد که تأیید کند کراتین در دوزهای معمول تجویز شده برای ورزشکاران عوارض جانبی بالایی دارد.

گینر عوارض جانبی اضافی

در مورد عوارض مکمل های بدنسازی، این بار به یکی از محبوب ترین مکمل های مورد استفاده برای افزایش وزن به نام گینر می رسیم. ما به طور کلی 2 نوع مکمل افزایش وزن داریم که شامل افزایش دهنده وزن و افزایش دهنده وزن است. درصد کربوهیدرات و پروتئین در این دو نوع برنده با یکدیگر متفاوت است. گینر وزن بیشتر برای افزایش وزن استفاده می شود در حالی که گینر حجیم برای ساخت عضله استفاده می شود. برنده ها معمولاً کالری بالایی دارند و گاهی اوقات ویتامین ها و مواد معدنی برای افزایش ارزش غذایی آنها اضافه می شود. مراقب باشید، کلاهبرداری های زیادی در مکمل های گینر وجود دارد، بنابراین به اصالت مکمل هایی که استفاده می کنید توجه کنید و برای جلوگیری از عوارض زیر، دوز را خودسرانه افزایش ندهید:

اختلال عملکرد کلیه و کبد

اختلالات تنفسی

اسپاسم عضلانی

گیجی و استفراغ

افزایش سطح لیپیدها در خون
برای خرید پودر انیمال وی یونیورسال با ما تماس بگیرید.